Kopecký na citroënu patří k žhavým kandidátům na prvenství v Púchově 24.4.2006 08:48 - tisková zpráva
Jen těžko někdo v roce 2001 prorokoval Janu Kopeckému budoucnost v mistrovství světa. Tehdy se teprve začínal rozkoukávat ve světě rallye s úzkou octávií přestavěnou z okruhového speciálu, který byl do té doby jeho hlavním sportovním náčiní.
O rok později už o sobě dal hodně vědět za volantem corolly WRC, se kterou vyhrál svou první soutěž – Rallysprint Kopná. Od tohoto roku také sedí na pravé sedačce vedle Honzy Filip Schovánek. Sezona 2003 se stává pro tuto posádku přelomovou, když začíná její spolupráce se Škodou Motorsport a v kooperaci s pneumatikářskou firmou Matador vzniká program, jehož cílem je dostat Honzu s Filipem mezi „velké kluky“ do mistrovství světa.
Zatímco na mezinárodní půdě jde zatím především jen o získávání zkušeností, na domácí frontě je dvojice žhavými kandidáty na titul. První polovina sezony jim ale vůbec nevychází a vše zachraňuje až vítězství ve dvou posledních podnicích MMČR, kterými si zajišťují mistrovský bronz. V roce 2004 se jim poprvé dostává do rukou Škoda Fabia WRC, které jsou věrni dodnes. V České republice se nikomu v závěru roku nedaří překazit jejich cestu za premiérovým mistrovským titulem. Ten zatím zůstává i jejich posledním, protože od této chvíle vrhají většinu sil a finančních prostředků do zahraničních startů.
To, že se jedná o cestu správným směrem, se už začíná ukazovat v letošní sezoně. První soutěží byla pro nově vzniklý tým Czech Rally Team Škoda-Kopecký legendární Rallye Monte Carlo proslulé střídáním asfaltového a ledového povrchu rychlostních zkoušek. Posádka ji absolvovala poprvé v kariéře a tak bylo konečné jedenácté místo rozhodně dobrým výsledkem.
Mnoha debutantům se totiž tuto náročnou soutěž dokončit nepodaří… „Takto těžká soutěž byla pro nás velkou školou. Především přejezd přes Col de Turini je nezapomenutelným zážitkem,“ potvrzuje Jan Kopecký. „S premiérou Czech Rally Teamu Škoda-Kopecký můžeme být spokojeni. Ačkoliv jsme absolvovali první soutěž, tak tým fungoval velmi dobře. Odjížděli jsme s úkolem soutěž dokončit a tento úkol jsme splnili. Přáli jsme si, aby posádka dokázala získat umístění v některé rychlostní zkoušce v první desítce. I toto přání Honza s Filipem vyplnili,“ byl spokojen šéf týmu Josef Kopecký.
Vystoupení na specifické Švédské Rallye odehrávající se na sněhu a ledu poblíž města Karlstadu už tolik úspěšné nebylo. Příčinou bylo především laborování s nastavením vozu a také obtížná volba pneumatik v neznámém prostředí. Spoustu míst v popředí tabulky navíc zabírali severští jezdci znalí místních podmínek. Ve Švédsku byla pro Jana s Filipem konečná třináctá příčka, přesto byli nakonec jedinou posádkou fábie, která projela cílem.
„Cenné poznatky ze Švédska zúročíme v dalších startech. Během soutěže jsme postupně zrychlovali, jak se zvyšovala naše sebedůvěra na tomto povrchu,“ poznamenal spolujezdec Filip Schovánek.
Třešničkou na dortu se stal pro celý tým výsledek z Katalánské Rally. Tato soutěž je díky svému asfaltovému povrchu a profilu tratě českými jezdci velmi oblíbena. Posádka měla s touto rallye již své zkušenosti, přesto byl její výkon pro mnohé velkým překvapením. Fabia se objevovala ve zpravodajství světových médií, když v průběhu soutěže dokázali dokonce zajet třetí čas. Konečným pátým místem pak vyrovnali dosavadní nejlepší umístění českého jezdce v novodobé historii mistrovství světa.
„Jsme pochopitelně spokojení. Je to pro nás životní úspěch. Vůz Škoda Fabia WRC fungoval bezchybně a potvrdil svoji spolehlivost. Závěrečná rychlostní zkouška byla pro nás nesmírně těžká, neboť jsme měli s Filipem poprvé nadosah takto skvělý výsledek. Nechtěli jsme promarnit obrovskou šanci a skvělou práci týmu při přípravě vozu i během celého závodu. Rád bych poděkoval všem, kteří se na našem výsledku podíleli,“ řekl v cíli soutěže šťastný Jan Kopecký.
Dosud posledním startem v mistrovství světa byla pro posádku Czech Rally Team Škoda-Kopecký Korsická Rallye. Tamní tratě jsou od těch našich značně odlišné, i když asfaltový povrch je podobný, rychlostní zkoušky jsou nepoměrně techničtější než v našich končinách. Ne nadarmo se jí také říká rallye 10 000 zatáček. Naši borci byli opět nejúspěšnější posádkou ze všech fábií a odvezli si ze středomořského ostrova desáté místo.
"Jsem spokojen, že jsme v jedenácté a dvanácté rychlostní zkoušce porazili Petera Solberga a vrátili se tím zpět na desáté místo. Korsika je sice asfaltová soutěž, ale je velmi těžká - její náročnost spočívá jak v členitosti, tak ve velkém množství zatáček, které na sebe neustále navazují. Rychlostní zkoušky v tomto složitém horském terénu přesahují třicet kilometrů, neustále se mění druh asfaltu a na trati jsou vyházené obrovské kameny, na kterých jsme měli dva průrazy.
S vozem Škoda Fabia WRC jsem si zde výborně rozuměl. Filip i vůz byli bezchybní a závěr Rallye Korsika jsem si skutečně vychutnal a již se opravdu těším na další soutěž mistrovství světa v rally,“ přiznal spokojený Jan Kopecký.
Před dalším startem v mistrovství světa ale čeká Jana Kopeckého s Filipem Schovánkem start na Rallye Matador Tatry v Púchově. Již ostřílená dvojice se do soutěže vydá se speciálem Citroën C2 S1600, se kterým ve světovém šampionátu závodí jejich kolega Martin Prokop. Půjde o premiéru tohoto vozu v domácím mistrovství a se zkušeným Kopeckým za volantem bude určitě jedním ze žhavých kandidátů na prvenství.
„Citroën v mistrovství světa dokazuje, že je momentálně nejlepším autem na asfaltu a s Martinem jsme dobří kamarádi, takže jsme se dohodli právě na startu s tímto autem. Před rallye mám naplánovaných asi šedesát testovacích kilometrů, pak budeme ladit nastavení ještě na shakedownu. Uvidíme, jak to při samotném závodě půjde, ale myslím, že bychom měli být rychlejší než produkční vozy,“ předpovídá Kopecký.
Co se týče jeho dalších startů v českém šampionátu, jsou v jednání ještě dva podniky: „Uvidíme, jak dopadne Rally Bohemia, zda tam budou moci startovat vozy WRC. Určitě bychom se ale měli představit i na barumce.“
V Púchově 23. dubna 2006 Viktor HAUSKNOTZ tiskové středisko Rallye Matador Tatry PR
|