Peugeot před Novým Zélandem plný odhodlání tisková zpráva
Rallye Nový Zéland (16. – 18. 4. 2004)
Velizy 7. dubna 2004 - Třetí místo patří automobilce Peugeot v obou šampionátech WRC sezóny 2004. Stejnou příčku jako v hodnocení značek zaujímá Marcus Grönholm v průběžné tabulce hodnocení jezdců. Ke čtvrtému podniku letošní sezóny nastupuje francouzský tým s odhodláním své umístění vylepšit.
Během minulých let se mu na Rallye Nový Zéland dařilo velmi dobře. Poslední čtyři ročníky pro něj znamenaly tři vítězství, z toho dvě doplněná i druhými místy!
Peugeot Sport vstoupil v Monte Carlu do letošní sezóny se zcela novým vozem - 307 WRC. Nejrychlejší čas hned v první rychlostní zkoušce naznačil možnosti nové zbraně francouzského výrobce a svou rychlost prokázala 307 WRC i na dalších podnicích. Zároveň ji ale provázely "dětské nemoci", které jí nedovolily využít naplno všechny její přednosti. Po čtvrtém a pátém místě v Monte Carlu, druhém ve Švédsku a šestém a desátém v Mexiku, očekává tým další zlepšení výsledků. Stále je pro něj ve hře čtvrtý titul mistra světa mezi značkami, který by rád přidal k těm, které v roce 2000, 2001 a 2002 získal s 206 WRC. O svůj třetí titul v šampionátu jezdců je odhodlán bojovat i Marcus Grönholm, kterému zatím patří třetí příčka, se ztrátou pouhých čtyř bodů.
Po návratu ze Severní Ameriky pokročil tým značně v dalších vývojových pracích a absolvoval téměř dvoutýdenní test ve Španělsku. Kratší testování pak následovalo na šotolině jižní Francie.
Peugeot Sport má k Novému Zélandu zvláště vřelý vztah díky výsledkům, kterých tu v minulosti dosahoval. Rychlá a hladká šotolina, vinoucí se nádhernou scenérií, umožňuje hvězdám světové rallye naplno rozvinout jejich jezdecký talent.
"Náš vůz již svoji rychlost ukázal a po vší té práci, kterou jsme na něm právě udělali, bychom mohli být na Novém Zélandu konkurenceschopní. Už se nemohu dočkat startu," říká nadšeně Marcus Grönholm, který proměnil své čtyři starty v Aucklandu ve tři vítězství! "Asi nemusím ani říkat, jak si tuhle soutěž užívám a podle mě máme i letos reálnou šanci na úspěch," dodává dvojnásobný mistr světa.
Harri Rovanperä se letos poprvé připojil k týmu na Mexické rallye. Rallye Nový Zéland bude jeho druhým letošním startem s 307 WRC. Také jemu se na jižní polokouli tradičně daří a s Peugeotem tu skončil již dvakrát na stupních vítězů. Poprvé to bylo v roce 2001, když dojel s 206 jako třetí. O rok později mu v cíli se stejným vozem patřilo druhé místo absolutně.
Rozhovor: Michel Nandan - Jak funguje WRC hydraulika? Hydraulický systém hraje u speciálů WRC významnou a klíčovou roli, která přímo ovlivňuje jejich výkon. Šéfinženýr Peugeot Sport, Michel Nandan, vysvětluje...
Co všechno u 307 WRC ovládá hydraulika? "Hydraulický systém slouží zejména k ovládání souboru mechanických funkcí a pomáhá jezdcům ve snadnější manipulaci s nimi. Zatímco u běžných vozů je využívána zejména pro větší komfort řidiče, u soutěžních vozů je na prvním místě úspora času při různých změnách nastavení z místa jezdce."
Jak je to v rallye využíváno? "Jako u běžných vozů je brzdový systém nezávislý. Hydrauliku využíváme dále u tlumičů nárazu, které si sami vyrábíme. Stejně jako v případě 206 WRC, máme i u nového vozu dva zcela nezávislé hydraulické okruhy. Jeden využívá výhradně posilovač řízení a druhý ostatní zařízení, jako jsou diferenciály, převodová skříň a stabilizátory. Rozdělení okruhů má tu výhodu, že při selhání některého z nich, nezůstane vůz bez hydrauliky úplně. Znamená to, že každá porucha nemusí znamenat nutně odstoupení, ale časové ztrátě se většinou nedá zabránit."
Proč například po selhání posilovače řízení následuje tak velká časová ztráta? "Protože veškerá kinetika řízení je navrhována tak, aby dobře fungovala s pomocí posilovače. To nám umožňuje použít pro optimální účinek progresivní geometrii. Pokud pak systém selže, je ovládání vozu pro jezdce fyzicky velmi náročné a snižuje se účinnost a přesnost řízení."
Brzdy jednoduše ovládá jezdec šlápnutím na pedál. Jak jsou ale ovládány další systémy? "Tlak pro další hydraulické systémy vyvíjí mechanická pumpa. Elektricky ovládané ventily dovolují kapalině procházet regulátory, které do systému pouštějí její větší či menší množství k dosažení požadovaných hodnot. Elektronika je tu nezastupitelná. Během soutěže se tak může měnit nastavení podle aktuálních podmínek."
Jak přesně to probíhá…? "Mnoho předem daných hodnot je naprogramováno přímo v řídící jednotce. Znamená to například, že jezdec může během rychlostní zkoušky volit mezi různými „mapami“ diferenciálů - tedy pomocí hydraulického tlaku měnit jejich nastavení podle podmínek na trati - ať již se jedná o asfalt, šotolinu a nebo led. Servo musí omezit sílu potřebnou pro ovládání na minimum, ovšem při zachování dostatečné citlivosti, aby byl jezdec schopen bezprostředně cítit změnu v chování vozu. Je to otázka nalezení správného poměru mezi akcelerací, úhlem postavení volantu, rychlosti, atd... Všechny parametry jsou monitorovány řídící jednotkou, která vysílá elektronické impulsy a mění otevření či přivírání hydraulických ventilů."
Je při některých soutěžích systém namáhán více? "Při vyvíjení hydraulického tlaku se kapalina zahřívá. Čím těžší a členitější terén je, nebo čím vyšší je okolní teplota, tím více řízení trpí. To je zvláště patrné v případě Kypru a Řecka. Kapalina, kterou nám dodává Total, nám ale žádné problémy nepřináší. Až na drobná vylepšení se jedná o stejnou kapalinu, jaká se používá v běžných vozech."
Nebyl příčinou vašich problémů v minulých soutěžích příliš vysoký tlak? "Pravidla omezují hydraulický tlak na 150 barů, což je méně, než u mnoha sériových aut. Naše problémy s řízením byly zapříčiněny netěsnostmi na několika místech. Není to ale případ děravé trubičky, která by se jednoduše vyměnila. Celý systém máme opravdu důkladně zmapovaný, protože byl přímo vyvinut ze systému používaného ve 206 WRC. Za celé roky s ním nebyl sebemenší problém. Nejprve jsme si mysleli, že za vším by mohly být některé špatně utažené díly. Nakonec se ale ukázalo, že při ostré jízdě vznikají ve voze za určitých podmínek nežádoucí vibrace, které ovlivňují spolehlivost některých dílů. Před Novým Zélandem jsme udělali vše pro to, abychom tento problém eliminovali."
Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication,
tisk info
|