Dakar 2007 opět odstartuje v Portugalsku. 10.5.2006 23:14 - Pavel Jelínek
Lisabon se jako startovní město osvědčil, Portugalci ukázali ohromnou vášeň pro motoristický sport a portugalská sázková kancelář Euromilhoes přihodila další ranec peněz do pořadatelské kasy, a to na další dva roky, takže není vyloučeno, že na jihu Evropy odstartuje i jubilejní 30. ročník. To jsou v kostce hlavní znaky právě zveřejněného Dakaru 2007.
A ještě jeden aspekt tu hraje roli: soutěž je o týden posunuta. Pořadatelé měli a vybranou, zda ji posunou o týden vpřed, nebo vzad, aby končila v neděli. Takže 29. ročník se odehraje ve dnech 6.-21.1. Tak pozdě Dakar ještě nikdy nestartoval. Přejímky se uskuteční ve dnech 3.-5.1. 2007.
Trať v zásadě bude kopírovat letošní trasu, pořadatelé však zdůrazňují větší akcent na písčitý povrch. Opět přibude bezpečnostních opatření, rychlostních omezení pro asistenční vozidla, způsob navigace se dramaticky nezmění.
Co však čeká změny, a to hodně podstatné, je kategorie kamionů. Nejasné homologační kauzy přiměly pořadatele k tomu, aby svolali velký mítink předních týmů, kde by byla vyjasněna stanoviska. Každý tým dá „do placu“ svoje představy o tom, jak by kamiony na Dakaru měly vypadat a do konce května pořadatelé vydají definitivní podobu předpisů. Iniciátorem změn nemohl být nikdo jiný než Jan de Rooy, který stále „neskousl“ svoje vyloučení z letošního ročníku, a tak nová struktura pravidel by měla být jasná a konzistentní po dobu minimálně dvou let.
Nepředbíhejme zatím, s čím pořadatelé přijdou, a tak si řekněme, že trendem je oddělit v rámci kategorie kamionů sériové trucky od prototypových, u nichž by trendem byla postupná liberalizace použití pohonných jednotek, podvozků a jiných komponent. Pořadatelé musejí dát takové kategorii jasné mantinely, aby se bitva těžké vozby nezvrtla v bláznivou honičku přemotorovaných monster.
A ještě drobná perlička z automobilové kategorie.Tým VW neprodloužil smlouvu s Juttou Kleinschmidt. Důvodem byl fakt, že Juttě doběhla stávající smlouva a tu novou si chtěl Wili Weber (zastupuje např. bratry Schumachery) nechat zatraceně dobře zaplatit. I velký Volkswagen má své limity, a tak prozatím není jasné, v čem Juttu v novém ročníku Dakaru uvidíme.
Jiří Vintr
|