Srovnávací test na Polygonu Most. Nafta nebo řepka ? 17.5.2006 14:59 - Pavel Jelínek
Předmětem porovnávání budou vozy Škoda s dieselovými motory, z nichž některé budou poháněny klasickou ropnou naftou a motory dalších jsou upraveny pro pohon na řepkový olej.
Přítomen bude dlouholetý automobilový závodník František Došek. Několikanásobný mistr republiky v závodech automobilů na okruzích a držitel pohárových titulů v Peugeot 306 Cupu a Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu provede zátěžové zkoušky obou typů vozů.
Na trase, která povede naším výcvikovým areálem, pak budete mít i Vy možnost vyzkoušet chování obou typů vozů a hledat rozdíly v chodu jejich motorů.
Co je bionafta (RME)?
Chemicky složitě získávaná směs fosilního dieselového paliva s metylesterem řepkového oleje (cca 30%), Oproti čistě ropné naftě sice vykazuje lepší a rychlejší biologickou odbouratelnost, ale kvůli obsahu metanolu a hydroxidu sodného je zároveň vysoce chemicky agresivní.
Co je řepkový olej?
Čistě rostlinné palivo bez sirnatých příměsí, obnovitelný zdroj energie, jehož spalování neprodukuje škodliviny ani CO2. Růstem olejnatých plodin se spotřebovává stejné množství CO2 jako při spalování v motoru. Je cenově výhodnější a má vyšší energetickou hodnotu. Z jednoho hektaru řepky lze vylisovat zhruba 1,2 tuny řepkového oleje a zároveň získat 2,3 tuny řepkových krmiv.
Jaký je princip úpravy vozu pro spalování řepkového oleje?
Jde o systém se dvěma nádržemi. V hlavní je řepkový olej, v menší klasická nafta. Ta je při startu studeného motoru zdrojem pohonu. Při startu se zprovozní palivová čerpadla v obou nádržích, ale olej je zatím jen ohříván ve výměníku vodou z chladícího systému agregátu a pomocí dvojcestného ventilu se vrací zpět do nádrže. Jakmile se zahřeje na 75 stupňů Celsia, klesne jeho viskozita a dvojcestný ventil automaticky přepne na olejový systém.
|