www.car.cz
 

Srovnávací test: nafta x řepkový olej. REMÍZA !!
     20.5.2006 10:41 - tisková zpráva


Motoristicko – ekologický experiment skončil remízou

 

Polygon Most v pátek 19. května posloužil dalšímu z mnoha účelů, pro které vznikl. Kromě primárního cíle, kterým je zdokonalovací výcvik řidičů pro řešení krizových situací na silnicích, nabízí členitý výcvikový areál také nepřeberné množství tras pro testování pneumatik, podvozkových komponent, či třeba motorů. Tentokrát došlo ke srovnávacímu testu chování vozů s dieselovými motory, z nichž jeden spaluje klasickou minerální naftu a druhý je upraven pro pohon čistým řepkovým olejem.

 

Tyto vozy, jezdící na obnovitelné palivo, propagují v současnosti členové Strany Zelených. Po dohodě s jejich vedením byl jeden exemplář Škody Octavia II combi s motorem 1,9 TDi k tomuto účelu do Mostu přivezen. Za přítomnosti předsedy Martina Bursíka, Džamily Stehlíkové, Přemysla Rabase a několika dalších členů strany pak proběhlo zajímavé testovací odpoledne. Přijel totiž také známý a velice zkušený automobilový závodník František Došek.

 

Několikanásobný mistr republiky v závodech automobilů na okruzích a držitel pohárových titulů v Peugeot 306 Cupu a Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu provedl zátěžové zkoušky obou typů vozů. 

 

První spočívala v akceleračním testu, který byl realizován na trase o délce 130 metrů. Vozidlo zatížené testovacím pilotem a spolujezdcem, kterým byl Martin Bursík, z klidu vyrazilo ze startovní čáry a měřil se čas, za který dosáhne cílové mety. Na minerální naftu bylo dosaženo času 10,3 sekundy, na řepkový olej dorazilo druhé auto do cíle v čase 10,6 sekundy.

 

Druhou částí testu pak bylo závodníkovo subjektivní hodnocení chování motoru na trase o délce zhruba 1,5 kilometru, která vedla po obslužných komunikacích areálu. Zvolena byla tak, aby obsahovala nejen rovinky a zatáčky, ale také stoupání i klesání. Došek opět absolvoval trasu nejdříve s jedním a pak i s druhým vozem.  Nutno dodat, že Martin Bursík byl Doškovým razantním jízdním stylem poněkud zaskočen, ale přiznal, že ze závodníkova vedení vozu cítil velkou jistotu. Stejnou možnost posléze dostali také přítomní hosté a novináři.

 

„To srovnání je celkem jednoduché, žádný zásadní rozdíl v chování těch dvou motorů jsem nepoznal,“ vyslovil pak na tiskové konferenci pilot své ohodnocení. „Zdálo se mi dokonce, že motor na řepku jde už odspoda ještě ochotněji do otáček, než motor jedoucí na naftu. Rozhodně jde o zajímavou technologii, kterou čeká velká budoucnost,“ dodal.  

 

V následné neformální diskuse se pak rozebíraly podrobnosti technologické úpravy vozu pro spalování rostlinného oleje, ale například také otázka daňového zatížení obnovitelné pohonné hmoty. V podstatě od všech, kteří si  jízdu autem na řepkový olej vyzkoušeli a měli možnost porovnat dojmy s jízdou na běžnou naftu, zazněl názor, že chování obou motorů je vlastně shodné.

 

Jediný rozdíl snad spočívá v tom, co je cítit. Oproti charakteristickému čpavému pachu dieselových zplodin jde totiž z výfuku řepkového vozu téměř vůně. Došla řeč i na zajímavou představu, že palivo do auta může nakonec růst za domem na poli a každoroční sklizeň zajistí jeho nevyčerpatelnost.

 

Přítomní hosté dostali závěrem ještě i možnost seznámit se v krátkosti s jednotlivými výcvikovými moduly centra výuky bezpečné jízdy a pod vedením instruktorů si vyzkoušeli nácvik některých manévrů. Mnozí z nich pak usoudili, že na Polygon Most se zcela jistě zase brzy vrátí, aby absolvovali celý kurz.

 

PR

(19.5. 2006)


 
 
Fotogalerie:   Eurostroj Rally Tišnov 2006 od Jirky Navrkala

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose