Pescarolo vládne v LeMans Endurance Series 2006 29.5.2006 07:35 - Vladimír Rožánek
Po dvou letošních závodech ukázala v Evropské sérii LeMans soupeřům záda především posádka Boillion-Collard na francouzském stroji Pescarolo C60 Judd 4998ccm. V sérii jezdí do dvou skupin rozdělené prototypy LMP1 a LMP2 a identické rozdělení mají také vozy Grand Tourismo, neboli u nás spíše známější GT1 a GT2.
Závody se vždy jezdí na 1000Km, takže diváci vidí až pětihodinové závody s výměnou jezdců a přezouváním gum. Adrenalin neschází ani při povinném doplňování paliva.
První letošní závod se odehrál na novém autodromu v tureckém Istanbulu. Nově vybudovaný okruh byl pro všechny závodníky velkou neznámou, a tak neměl nikdo ani výhodu domácího prostředí. První místo v tomto závodě patřilo bývalým testovacím jezdcům z F1, kteří jeli na prototypu Pescarolo C60 Hybrid Judd 4998ccm. Boillion s Collardem zajeli velmi pěkně a dalším soupeřům nadělili celých 6 okruhů.
Celkově ujeli v závodě 134 okruhů tureckého autodromu a nejlepší čas na jeden okruh patřil právem této posádce. Druhé místo absolutně a první ve třídě LMP2 obsadila trojice Barazi-Vegers-Belloc, tedy Dánsko-Holandsko-Belgická posádka se strojem Courage C65 Aer 1995 Turbo. Vozy značky Courage byly k vidění kdysi v Brně na ISRS, nebo při Interserii, ovšem tam ještě zakrytované a jezdící ve skupině C.
Poměrně překvapivým umístěním nadchla dvojice Dánů Moeller-Kiesa, doplněná ještě o Brita Keena. S britským strojem Lister Storm LMP Chevy 5993ccm si dojeli pro druhé místo v LMP1 a také pro celkové třetí místo. Toto umístění znamenalo nejen velký úspěch pro zmiňované jezdce, ale hlavně další důležitý bod v pokračování závodní tradice vozů Lister, které jsme u nás viděli i při závodech FIA GT.
Velmi pěkné druhé místo v LMP2 vybojovali Bruneau s Rostanem na Pilbeamu MP84 s 3,5l motorem Judd V8. Třídu LMP-GT1 vyhráli známí piloti z vozů FIA GT. Lamy-Gardel-Vosse s Aston Martinem DBR9 ujeli soupeřům ve třídě o jeden okruh. Těmito soupeři byli Robert Pergl, Rus Vassiliev a Peter Kox na Ferrari F550 Maranelo a porazili i Chevrolet Corvette C5-R posádky Policand-Goueslard-Beltoise. Třídu LMP-GT2 vybojovala pro sebe italská posádka Drudi-Simone na Ferrari F430 GT, druzí byli Lieb-Camathians na Porsche 996 GT3 a pro bronzový pohár dojela do cíle posádka Tomlinson-Dean na Panozu Esperante s pětilitrovým motorem Elan.
Smůla se v tomto závodě obrátila na Radical SR9 posádky Short-Barbosa-Greaves a také na japonský vůz Dome Mugen s Janem Lammersem a Alexem Youngem za volantem.
Druhý letošní závod přivítal okruh ve známých belgických lázní ve Spa. Na jezdce čekalo opět 1000Km. Závodu se kromě našeho Pergla, zúčastnil také Slovák Konopka a to v týmu T2M motorsport na Porsche 996 GT3RS, ovšem závod pro posádku Konopka-Yamageshi-Graves skončil již v osmdesátém kole ze 134.
Opětovné vítězství zopakovala stáj Pescarolo Sport s prototypem stejné značky a motorem Judd. Boillion s Collardem opět nadělili jedno kolo dalším v pořadí. Druhá v cíli byla překvapivě posádka ze Švýcarské stáje Swiss Sprint s novým prototypem Courage LC70, který disponuje motorem Judd GV5S2. Posádka Primat-Fassler předvedla velmi pěkný výkon. Třetí místo absolutně i v LMP1 vybojoval Zytek 06S s motorem Zytek a dánskou posádkou Nielsen-Elgaard-Andersen.
Až čtvrté místo zbylo v cíli na Lolu B05/40 Aer 1995 Turbo s piloty Amaralem, Castrem a Burguenem. Ti však zvítězili v LMP2, před další Lolou EX 264 Aer posádky Erdos-Newton, ze známého britského týmu RML. Třetí v LMP2 zajeli závod ve Spa Binnie-Timpany-Hancock s Lolou B05/40 a motorem Nicholson McLaren V8.
Ve třídě LMP-GT dominoval Sallen S7-R s posádkou Ortelli-Ayhari z týmu Oreca, druhé místo patřilo Garciovi s Lyonsem na voze Aston Martin DBR7 a bronzový stupínek obsadili Kuismanen-Menten-Paltalla s Corvette C6-R. Až pátí ve třídě dojeli tentokrát Robert Pergl-Vassiliev-Kox na Ferrari F550 z týmu Convers MenX. Jako nejlepší posádka v GT2 byla hodnocena dvojice Lieb-Camathians na Porsche 996GT3. S kolovou ztrátou dojeli v GT2 na třetím místě dvojice Sugden-Earling s Ferrari F430GT.
Viděli jsme ale i hezký vůz TVR Tuscan 400R, Spyker C8 s motorem Mader Audi, nebo Lamborghini Murcielago, ovšem to dokončilo pouze jeden okruh. Již teď se můžeme těšit na další závod LeMans Endurance Series, který tentokráte zavítá do Německa na Nürnburgring.
Podobné závody by velmi slušely mosteckému autodromu, kde se již v roce 2001 jeden závod European LeMans Série odjel a vítězství tam tehdy ukořistilo duo Johansson-Lemaire na prototypu Audi R8.
Vláďa Rožánek
|