Dodavatelé tahounem českého automobilového průmyslu 2.6.2006 18:17 - tisková zpráva
Tržby celého odvětví meziročně vzrostly o 25,6 % a výroba nových automobilů vloni překročila hranici 600 tisíc, a to jak zásluhou rozjezdu kolínské automobilky TPCA, tak zvýšením výroby v mladoboleslavské Škodě o 50 tisíc vozů. Přesto ještě rychleji než finálním výrobcům rostly tržby dodavatelům, kteří se na celkové produkci automobilového průmyslu podílejí již 59 %. Na tiskové konferenci v úvodu veletrhu AUTOTEC o tom informovali představitelé Sdružení automobilového průmyslu (SAP) ČR.
Celková produkce automobilového průmyslu přesáhla objem 484 miliard korun (18,8% podíl na tržbách z průmyslové činnosti ČR) a vývoz odvětví meziročně vzrostl o 17,7 % na téměř 370 miliard korun, což znamená téměř pětinový podíl na celkovém exportu ČR. Export autoprůmyslu směřoval z téměř 88 % do zemí EU. „Firmy se vyrovnaly s posilováním kurzu koruny a nejsou jím v současnosti nijak zásadně ohroženy,“ informoval prezident SAP ČR Vratislav Kulhánek. Jak dodal, firmy sdružené v SAP vloni přispěly k zahraničně obchodní bilanci ČR částkou 186,8 miliard korun a jejich čisté saldo meziročně vzrostlo o 2,5 miliardy .
Výroba motorových vozidel v Česku zaznamenala v roce 2005 historický rekord: díky rozjezdu TPCA a zvýšení produkce ve Škodovce meziročně skočila o více než 150 tisíc vozů na rekordní počet 603 849 kusů. Absolutní většinu z nich představují osobní automobily, mírně vzrostla také výroba malých užitkových vozidel a autobusů. Naopak sedmiprocentní pokles zaznamenala produkce nákladních aut, kterých se vloni vyrobilo 2050, a také motocyklů, jejichž výrobci se potýkali s desetiprocentním propadem na 1607 strojů.
Zatímco finální producenti dosáhli v porovnání let 2004 a 2005 růstu produkce o 24,9 % a exportu o 15,3 %, dodavatelům vzrostly tržby o 26,3 % a export dokonce o 19,8 %. Dynamický růst dodavatelského sektoru potvrzuje nejen statistika, ale také pevné začlenění firem působících v ČR do světového autoprůmyslu. Závislost na Škodě Auto dávno pominula a díly vyrobené v Česku obsahuje většina vozů produkovaných po celém světě včetně všech pěti finalistů soutěže Auto roku 2006 v ČR (BMW řady 3, Ford Focus, Honda Civic, Renault Clio, Suzuki Swift).
SAP dnes sdružuje již 150 firem, které v závěru roku 2005 zaměstnávaly více než 111 tisíc pracovníků. Průměrná mzda v odvětví činila 21 136 korun a přibližně o 11 % překračovala průměr ČR. V osmém ročníku soutěže „Podnik roku“ v českém automobilovém průmyslu, jehož výsledky za rok 2005 byly slavnostně vyhlášeny 1. června v Brně na zasedání Rady ředitelů SAP, byly oceněny firmy Škoda Auto, Behr Czech, Lucas Varity, Continental Teves CR a Siemens VDO Automotive.
BVV
|