Vozový park v Česku potřebuje omládnout 3.6.2006 13:30 - tisková zpráva
Zatímco průměrné stáří osobních vozů v ČR klesá, u užitkových automobilů a autobusů se v podstatě nemění, což má negativní vliv na bezpečnost silničního provozu i kvalitu životního prostředí.
Podle údajů prezentovaných na veletržní tiskové konferenci Sdružení automobilového průmyslu ČR se průměrný věk nákladních vozů a tahačů v posledním desetiletí v podstatě nezměnil; v roce 2005 se snížil pouze o 0,2 roku na 9,7 let. Výrazně zato vzrostlo průměrné stáří speciálních vozidel, a to ze 14 let v roce 1996 na loňskou hodnotu 21,5 roku.
Také v ČR registrované autobusy postupně stárnou: jestliže v roce 1995 jejich průměrný věk činil 10,4 roku, loni to bylo už 14,6 roku (meziroční nárůst 2004/2005 činil 0,36 roku). Obnova přestárlého vozového parku je žádoucí také z pohledu ekologie. Z hlediska dopadů motorizace na životní prostředí patří Česká republika k nejpostiženějším zemím EU a je zjištěno, že 80 % škodlivin produkuje 30 % zestárlých vozidel.
Ze statistiky Sdružení automobilového průmyslu vyplývají také zajímavé údaje o vývoji počtu registrovaných vozidel. Zatímco počet užitkových vozidel včetně tahačů a speciálních automobilů se u nás v letech 1988 až 2005 více než zdvojnásobil z 246 111 na 509 836, autobusů naopak ubylo.
Nejvíce autobusů u nás jezdilo v roce 1991 (26 724), pokles jejich počtu na téměř 18 tisíc vrcholil v letech 2000 až 2001 a loňský počet 20 134 registrací svědčí opět o mírném nárůstu.
PR BVV
|