AUTOTEC 2006 představil možnosti alternativních pohonů 7.6.2006 08:05 - tisková zpráva
Ochrana životního prostředí, ubývající zásoby fosilních paliv, to vše v poslední době vyvolává zvýšený zájem o alternativní pohony pro motorová vozidla. A pozadu nemůže zůstat ani letošní největší odborný motoristický veletrh ve střední Evropě AUTOTEC 2006.
V letošním roce se tak vozidla vybavená některým z moderních systémů alternativního pohonu nejen prohánějí po areálu brněnského výstaviště, ale můžete si je také v klidu prohlédnout například v expozici společnosti RWE Transgas v pavilonu D.
Nechte se k němu dovézt například autobusem Mercedes-Benz poháněným palivovými články, který se také v areálu pohybuje. V současné době se nejvíce prezentují automobily poháněné stlačeným zemním plynem. Výhodou využití pohonu na zemní plyn jsou zhruba třetinové náklady oproti pohonu na benzín a minimální emise výfukových plynů při současném zachování téměř stejných jízdních vlastností.
V expozici RWE Transgas najdete několik modelů automobilů, které v současné době již někteří výrobci na našem trhu nabízejí. A protože se jedná o expozici plynárenské společnosti, tak je celkem jednoznačné, že se jedná právě o vozy poháněné zemním plynem. Najdeme zde tak například vůz Doblò od italského Fiatu, který patří mezi vůbec první modely vozidel, jež byly na našem trhu nabízeny na pohon zemním plynem vyráběné přímo výrobcem. V současnosti Fiat nabízí kromě modelové řady Doblò a Doblò Cargo také modelovou řadu Multipla Natural Power. Všechny vozy používají ke svému pohonu alternativně stlačený zemní plyn, nebo benzín. Veškeré modely mají identický způsob, jakým jsou pohonné jednotky kombinovány. Vozy jsou nastaveny běžně na zemní plyn.
Motor však vždy startuje na benzín a posléze se ihned automaticky přepne na zemní plyn. Znamená to, že ke spalování benzínu dochází pouze při startování nebo v případě, že je nádrž na plyn prázdná. Při startu je benzínový okruh aktivován pouze proto, aby jeho vstřikovače dlouhou nečinností nezatuhly a byly připraveny pro případ nedostatku plynu. Jinak totiž jedna z výhod zemního plynu (CNG) oproti známějšímu LPG je, že na něj lze motory bez problémů startovat i za nejnižších teplot. V tlakových lahvích je zemní plyn v plynném skupenství a nepotřebuje se nejdříve odpařit teplem zahřátého motoru. Řidič ovšem může kdykoli přepnout na benzínový okruh stlačením spínače umístěného vedle ruční brzdy na centrálním tunelu.
Dalším vozem je Opel Combo, který je nově uváděn na náš trh. Combo CNG se nyní zařazuje do standardní nabídky tuzemských prodejců automobilů Opel, jeho cena začíná na částce 534 786 Kč s DPH. Combo CNG je k dispozici i ve verzi N1, která umožňuje odpočet DPH. Výrobce deklaruje o 30 až 50 procent nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory a o 20 procent nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí). Užitné parametry vozidla jsou pak shodné s „původními“ modely s konvenčními motory. Přepínání mezi provozem na plyn a benzin může řidič ovládat tlačítkem na palubní desce, z režimu „plyn“ na „benzin“ přejde motor automaticky také v případě vyčerpání zásoby stlačeného plynu.
A do třetice všeho dobrého se představují také zástupci francouzské automobilky Citroën. Na stánku RWE Transgas je připravena verze modelové řady Citroën C3. Pro podnikatele pak Citroën nabízí také plynovou verzi modelu Berlingo. Ta má osvědčený benzinový motor 1.4i, který je vybaven specifickými úpravami motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor) se dvěma vzájemně spolupracujícími řídícími jednotkami motoru (benzin, CNG). Přechod z jednoho druhu pohonu na druhý je plynulý a bezproblémový. Volba a právě využívaný pohon je samozřejmě signalizován na přístrojové desce. Doporučená ceníková cena 1. 4i CNG 800 kg je 408 900 Kč bez DPH.
Značka Citroën věří i v potenciál nového Citroënu C3 na zemní plyn, který také pracuje ve dvoupalivovém modu (benzin – zemní plyn). Plynová nádrž o užitečném objemu 56 l se nachází v zavazadlovém prostoru na místě rezervního kola a vlastní zavazadlový prostor nijak neomezuje. Benzinová nádrž zůstává ve standardním objemu 47 l. Dojezdová vzdálenost tohoto vozu ve smíšeném provozu se tak zvyšuje až na 900 km. Prodejní cena nového Citroënu C3 CNG činí 436 650 Kč, vč. DPH.
BVV
|