AUTOTEC 2006 : Bezpečnost nákladní dopravy roste 7.6.2006 08:11 - tisková zpráva
Bezpečnost nákladní dopravy roste
Počet úmrtí zaviněných řidiči nákladních vozů v ČR klesá, vedle zpřísňování norem na tom má zásluhu především přístup firem i řidičů a vývoj technologií a informatiky. O možnostech zvyšování bezpečnosti v nákladní dopravě na výstavišti jednala konference Bezpečná doprava AUTOTEC 2006, kterou uspořádalo Sdružení ČESMAD BOHEMIA.
Spolu s nárůstem výměny zboží a silniční autodopravy a se zvyšuje i počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozů, ale jejich následky jsou méně tragické. Statistika ministerstva dopravy z roku 2005 dokládá, že počet zaviněných úmrtí v kategoriích N1 a N2 meziročně poklesl o 18 a 26 procent, pouze v kategorii N3 o 5 procent vzrostl. Mezi 1127 osobami usmrcenými vloni na českých silnicích bylo 55 řidičů a pasažérů nákladních vozů, ale také 81 dalších účastníků silničního provozu, kteří zahynuli v důsledku nehod nákladních vozidel. Podíl kamionů na celkové nehodovosti je nicméně poměrně nízký a jejich prezentace jako „vraždících monster“ proto není podložená. „Nákladní doprava se stala politickým tématem a netýká se to jen Strany zelených. Lze předpokládat, že každá politická strana se bude chtít zalíbit a proti kamionům vystoupí, ale BESIP se k těmto postojům nepřipojí. Poptávka po nákladní dopravě v budoucnu poroste, takže její snížení nelze očekávat, ale je potřeba změnit nepřátelskou atmosféru ve společnosti a budovat image přátelského, pozorného truckera,“ prohlásil na konferenci Robert Šťastný, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Za hlavní příčiny negativních postojů řidičů osobních automobilů označil nerovnost šancí při případné srážce, možnost ohrožení nebezpečným nákladem, poškozování silnice nákladní dopravou, náročnost předjíždění kamionů a tvorbu kolon. Protože luxus oddělení osobní a nákladní dopravy si mohou dopřát jen v nejbohatších arabských státech, u nás padá v úvahu pouze segregace místní nebo časová, ke které by částečně mělo přispět i zavedení elektronického mýta. Limitujícím faktorem pro zvýšení bezpečnosti nákladní dopravy v ČR zůstává zanedbání a podfinancování infrastruktury, která vede kamionovou dopravu obcemi a městy.
Z hlediska tragických následků je podle Šťastného největším problémem nebezpečné předjíždění kamionů osobními vozy, které může vést k čelním srážkám. „I když v tomto případě není řidič nákladního vozu na vině, slušný trucker by měl zastavit a pustit kolonu osobních aut před sebe,“ soudí vedoucí BESIP. Na zvýšení vzájemné tolerance a podporu pozitivního chování řidičů kamionů se zaměřuje také nová kampaň „Desatero správného truckera“, kterou na konferenci představil generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Špryňar. „Desatero“ je výsledkem průzkumu, při kterém měli řidiči možnost vyjádřit své největší výhrady vůči kamionům. „Nejčastěji jmenovali náhlé vybočení při předjíždění, těsnou jízdu za osobním vozidlem, vyšší rychlost v obci nebo blokování třetího pruhu.
Jako doporučení se nejčastěji objevovala žádost o dodržování pravidla zipu, zbytečné neoplácení agrese, nezneužívání velikosti a předvídání chování ostatních řidičů,“ uvedl Špryňar. Leták s deseti zásadami, jejichž dodržování by mělo zlepšit vnímání kamionové dopravy v české veřejnosti, bude distribuován v šesti jazycích řidičům kamionů po celé ČR.
V souvislosti s ovlivněním lidského faktoru Robert Šťastný zdůraznil nenahraditelnou roli represe, která se stává tou nejúčinnější prevencí. „Potvrzují to zkušenosti z Francie. Právě přísnější represe jsou ostatně tím důvodem, proč se čeští řidiči chovají v zahraničí slušněji než doma,“ podotkl Šťastný a dodal: „Profesionální řidič nákladního vozu by měl být v dodržování pravidel silničního provozu příkladem pro ostatní řidiče.“ Upozornil, že možnost chyb mohou eliminovat i moderní technologie, které zajistí například ochranu proti únavě, dodržování bezpečné vzdálenosti nebo lepší zadní výhled. Alcolock zaváděný ve Skandinávii znemožní rozjezd vozidla, které v dechu řidiče detekuje alkohol. Významu inovací, technologií a informatiky pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu byl na konferenci věnován celý blok, ve kterém vystoupili čeští i zahraniční odborníci ze společností Scania, Jaako Pöyry Infra, T-Mobile, Telefon-Gradnja, Centra dopravního výzkumu a Ministerstva dopravy ČR.
ČESMAD podepsal chartu bezpečnosti
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHAMIA se dnes stalo novým signatářem Evropské charty bezpečnosti silničního provozu. Podpis zavazuje k rozšíření konkrétních aktivit směřujících ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.
Evropská charta bezpečnosti silničního provozu (EChBSP, European Road Safety Charter) vznikla z iniciativy Evropské komise a vychází z akčního plánu snížit v letech 2002 až 2010 počet obětí dopravních nehod v EU na polovinu, tj. z 50 000 na 25 000. Jak na konferenci Bezpečná doprava AUTOTEC 2006 informovala Eva Prudilová, manažerka EChBSP pro Českou a Slovenskou republiku, Španělsko a Portugalsko, dopravní nehody jsou v zemích EU 25 nejčastější příčinou úmrtí osob mladších 45 let a třetina všech silničních dopravních nehod se týká osob, které jsou v daný čas v práci.
„Za bezpečnost silničního provozu je spoluzodpovědná občanská společnost i městské samosprávy, proto se charta obrací na podniky, asociace, kluby, sdělovací prostředky, univerzity i nevládní organizace,“ řekla Prudilová. Zdůraznila, že jde dobrovolnou a bezplatnou iniciativu, ze které signatáři plyne právo používat logo charty, oficiální uznání ze strany Evropské komise, možnost zúčastnit se celoevropského internetového fóra výměny dopravních zkušeností a především dobrý pocit z příspěvku ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Signatář charty si na příští tři roky sám stanoví konkrétní závazek, který přesahuje rámec běžných aktivit a přímo či nepřímo přispívá ke snížení počtu smrtelných dopravních nehod. Chartu již podepsala řada významných organizací, mimo jiné POLIS/Eurocities, ASECAP (Evropské asociace zpoplatněných dálnic) AIT/FIA (Mezinárodní motoristická federace), IRU (Mezinárodní unie silniční dopravy, UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu), UPEI (Sdružení evropských nezávislých petrolejářů) nebo Philips Automotive Lighting. V České republice si ministerstvo dopravy a BESIP stanovilo ještě náročnější cíl než Evropská komise: snížit počet úmrtí na silnicích na polovinu během pouhých šesti let (2004 – 2010) a na rozdíl od EU jako celku se tento cíl zatím daří plnit potřebným tempem. K prvním signatářům EChBSP u nás patří ÚAMK, Autoklub ČR, Autoklub Czech Assistance, Česká silniční společnost nebo města Praha, Brno, Ostrava a Zlín.
Přímo na konferenci Bezpečná doprava AUTOTEC 2006 chartu podepsal generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Martin Špryňar. Sdružení se podpisem zavázalo, že v dalších třech letech uspořádá obdobné konference věnované bezpečnosti dopravy, na dané téma bude publikovat sérii článků v odborném tisku a realizuje projekt „Bezpečná firma“.
Jde o poradenskou službu, jejímž cílem je změnit doposud používané, ale málo účinné metody zvyšování silniční bezpečnosti přímo v dopravní firmě. Projekt je zahájen vstupní analýzou a na základě výsledků je zvolen postup rozdělený do čtyř čtvrtletních bloků s plněním konkrétních úkolů. BVV PR
|