www.car.cz
 

Motorkáři začali ve velikonoční Třebíči
     Pavel Jelínek


Třebíčské Karlovo náměstí v sobotním odpoledni dalo příchozím nasát vůni benzínu a jejich sluchu vychutnat adrenalin zvyšující zvuk vysokých otáček motocyklového motoru. Stalo se 10. dubna, v předvečer velikonočních svátků...

... a symbolicky tak bylo otevřeno jaro, v tomto případě zejména pro milovníky motorek ve všech podobách. Sešlo se jich na tradičním srazu nepočitatelné množství, střízlivé odhady přítomných se však pohybovaly kolem čísla atakujícícho pětistovku a pokud jde o diváky, kteří si atraktivní motocyklovou přehlídku nenechali ujít, bylo jich nejméně jednou tolik.

Přestože počasí stále nenabídlo motorkářův ideál v podobě opravdu teplého slunného dne, skalní stejně přijeli. Jakmile sleze poslední sníh ze silnic, ruka začne svrbět, a nejen ta.... A tak někteří už měli za sebou individuální i hromadné jarní vyjížďky a do Třebíče přijeli hlavně proto, aby demonstrovali, jak velké je u nás nadšení pro (zpravidla) jednostopého miláčka.

K vidění samozřejmě byly nejroztodivnější stroje v úpravách, které i naháněly hrůzu, ale zejména se sjely nádherné "mašiny" snad všech světových značek a typů, počínaje harleyem a konče připomínkou zašlé slávy kdysi tak renomované značky JAWA. Při pohledu na vyfešákované "péráky" z těsně poválečné éry mnohým pamětníkům proběhly hlavou vzpomínky na řadu sportovních i komerčních úspěchů českých strojů, které ještě v osmdesátých letech minulého století dokázaly porážet daleko silnější konkurenci... Povzdech, kdo a proč úspěšné trhy a značky zlikvidoval, byl slyšet vícenásobně, leč zůstal bez odpovědi.

"Jsou to stroje, které byly vyrobeny po válce, ale údajně vyvinuty za války," říká jeden z hrdých majitelů slavného "péráka" ing. Rudolf Pražan. Oči mu míří stále k neobvykle zachovalému stroji, na který je náležitě pyšný. Pokračuje v zasvěceném výkladu: "Dělaly se ve verzi dvěstěpadesát a pražská firma Ogar vyráběla motor třistapadesátku na základě motoru JAWA, které montovala do strojů značky Ogar." Pan Pražan o motocyklech ví mnohé, však také vlastní firmu, zabývající se jejich opravami a prodejem náhradních dílů. "Tyto motocykly se vyráběly v barvě holubí šedi a po roce 1948 se začaly vyrábět také v červené barvě, jako třistapadesátky ’péráky’, které byly v té době prakticky určeny pouze pro vojenské a policejní účely."

"Těžko říci, kolik se těchto strojů dochovalo," pokrčí ing. Pražan rameny. "Dvěstěpadesátek bude ještě dost a dokonce s doklady, ale třistapadesátek už je hodně málo. Začínají se také dostávat do ceny a jsou předmětem zájmu sběratelů." Podle Rudolfa Pražana se začaly tyto nepřekonatelné motocykly vyrábět někdy v roce 1945 v souběhu s předválečným typem třistapadesát OHV: "Pak se začaly vyrábět dvěstěpadesátky ’péráky’ a v osmačtyřicátém už byly na světě třistapadesátky." Tam také zanikla značka Ogar a dále se vyrábělo pod již známým názvem JAWA 350. No, je to už jen historie!

Realita dnes je taková, že obdivujeme zahraniční značky motocyklů, a vskutku je co obdivovat. Svět pokročil ve vývoji a výrobě takovým tempem, že prakticky každým dnem jsou očekávány novinky, které stojí za to! Budiž nám útěchou, že stroje renomovaných značek u nás můžeme bez problémů koupit, shromáždíme-li ovšem příslušnou sumu, která nemusí být až tak malá. Jenže opravdový milovník dvou kol tyto hranice nezná, je to prostě vášeň.

Účastníci sobotního setkání se po přehlídce na Karlově náměstí vydali na vyjížďku okresem, aby nakonec "zakotvili" v rekreačním středisku Březová, kde pro ně byl uchystán program, ale to už je o něčem jiném...

Nic naplat, vůně benzínu se usadila v ovzduší, je jaro! Tak přejme obci motorkářské hodně najetých kilometrů, a hlavně bez nehod!


František Jůza
www.trebicnews.cz

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose