V rámci toho se také realizuje strategie konvergence a obnovy výrobkových řad firmy Irisbus Iveco.
Crossway zde představuje hlavní etapu.
Vozidlo Crossway je určeno pro mnohé západoevropské trhy (Německo, Rakousko, Benelux, Dánsko, Finsko, Francie, Island, Itálie, Švýcarsko), pro všechny trhy střední a východní Evropy, ale i pro země Severní Afriky a Středního východu. Ve výrobkové řadě firmy Irisbus Iveco se řadí mezi školní autobus Récréo a smíšený linkový / zájezdový autokar Arway.
Crossway, stejně jako jeho předchůdce Axer, je vyráběn ve vysokomýtském závodě firmy Irisbus Iveco v České republice.
Cílem Irisbusu Iveco je i pomocí vozu Crossway upevnit vedoucí pozici, kterou zaujímá již několik let, na evropské úrovni v segmentu autobusů s dobrým poměrem kvality a ceny. Navazuje tak na výrobkovou řadu 900 (prezentovanou v roce 1996 jako restyling výrobkové řady Karosa 700 uvedené na trh v roce 1981). V tomto segmentu je prvním výběrovým kritériem úspornost, atraktivní kupní cena a minimální provozní náklady po celou dobu životnosti výrobku.
Design vlastní skupině výrobků Irisbus
Crossway má moderní, střízlivou a funkční siluetu, která plně vyhovuje požadavkům na hospodárné provozování dopravní obslužnosti. Jako doplněk autokaru Arway, představeného na výstavě Busworld v Kortrijku v říjnu roku 2005, Crossway výrazně potvrzuje novou identitu Irisbusu, pro níž je charakteristický úsměvný a výrazný přední panel a čisté plynulé linie karosérie, jež činí z tohoto vozidla mnohem více než pouhý pracovní nástroj.
Tento již osvědčený styl dodává poslednímu výrobku z řady firmy Irisbus Iveco osobitost, dynamický a moderní ráz a je známkou kvality a spolehlivosti. Vozidlo Crossway působí celkově elegantním dojmem a skvěle zapadá do okolní krajiny.
Vnitřní prostory vozidla Crossway svědčí o harmonické rovnováze i těch nejmenších detailů vybavení. Promyšlené kombinace barev podlahové krytiny, obložení bočnic i střechy, nový tvar sloupků a přídržných tyčí, nová konstrukce střechy i zavazadlových košů způsobují, že se u nového autobusu snoubí příjemný vzhled a funkčnost, estetika a praktičnost.
Tři délky, dva motory
Crossway je široký 2,55 m a vyrábí se ve třech délkách s různou obsaditelností podle zákonů jednotlivých zemí, přičemž zachovává novou evropskou normu 2001/85 (maximální zátěž na zadní nápravě 11,5 tun a maximální celková povolená hmotnost zatíženého vozidla 18 tun).
Maximální obsaditelnost je následující (s dvoukřídlými dveřmi):
Celková hmotnost se zátěží 18 tun
10,60 m ⇨ 41 sedadel + 33 míst k stání nebo 45 sedadel + 25 míst k stání (*)
12,00 m ⇨ 49 sedadel + 36 míst k stání nebo 53 sedadel + 29 míst k stání (*)
12,80 m ⇨ 53 sedadel + 28 míst k stání nebo 57 sedadel + 23 míst k stání (*)
(*) podle opcí
Upevnění sedadel do lišt umožňuje snadno měnit obsaditelnost a přispívá k lepší přizpůsobivosti.
V nabídce je několik možností uspořádání dveří :
- jednoduché přední dveře (šířka 800 mm) jednokřídlé nebo dvoukřídlé
- jednoduché střední dveře (šířka 800 mm) jednokřídlé nebo dvoukřídlé
- dvojité střední dveře (šířka 1 200 mm) dvoukřídlé.
Pokud jde o motor, Crossway přebírá všeobecně uznávanou technologii, která se osvědčila na ostatních vozidlech výrobkových řad autobusů a autokarů firmy Irisbus Iveco a nákladních automobilů Iveco.
Použití četných společných technických komponentů a standardizovaných mechanických součástí odpovídá nejnovějším technologickým normám a je zárukou hospodárného provozu a dlouhodobé spolehlivosti.
Podle tras, které vozidlo zdolává, nebo podle speciálních provozních potřeb, nabízí Crossway výběr jednoho ze dvou vznětových motorů Iveco, které si získaly dobrou pověst spolehlivostí a výkonností a které byly přizpůsobeny nové normě pro snižování stupně znečištění ovzduší Euro 4 (technologie SCR - Selective Catalytic Reduction):
- motor Tector, v němž se spojuje střízlivost a vysoký moment otáčení, je nabízen ve dvou výkonech, 264 k (194 kW) a 300 k (220 kW) a je určen pro zvlněnou krajinu;
- motor Cursor o výkonu 330 k (243 kW), který spojuje úspornost a výkonnost, se hodí se zejména pro kopcovitý terén, výhodou je vysoký moment otáčení motoru a jeho výkon.
Obsah nádrže na AdBlue je 60 litrů, což umožňuje dojezd přibližně 6 000 km podle způsobu provozování.
Za zmínku stojí, že dříve, než se v roce 2009 bude používat norma Euro 5, jsou tyto motory již dnes schopny v opci splňovat nejen požadavek na snížení toxických emisí oxidů dusíku (NOx) prakticky na polovinu ve srovnání s Euro 4, ale také dosáhnout úrovně EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), která umožňuje dvojnásobné snížení emisí částic oproti Euro 5.
Bezpečnost a dostupnost
Díky pevnosti konstrukce Crossway vyhovuje předpisům normy ECE R 66, která omezuje deformace karosérie v případě převrácení vozidla a zajišťuje cestujícím prostor k přežití.
Crossway byl zkonstruován tak, aby usnadnil časté nastupování a vystupování cestujících, které je charakteristické pro veškerou linkovou dopravu, avšak rovněž svědčí o záměru nabídnout autobus, který je dostupný všem. Současně respektuje doporučení pracovní skupiny COST 349 (Cooperation in the field of Scientific and Technical Research) při Evropské unii, které se týká dostupnosti linkových autobusů pro vozíčkáře. Za tímto účelem je v opci nabízena zvedací plošina zabudovaná do středních schůdků (s dvojitými středními dveřmi širokými 1 200 mm).
Rozměrný prostor pro cestující, dobře prosvětlený díky velké zasklené ploše, usnadňuje pohyb cestujícím uvnitř vozu (vnitřní výška 2,28 m ve střední chodbičce) a umožňuje instalaci rozměrných zavazadlových košů, které doplňují zavazadlové schrány uložené pod podlahou. Celkový využitelný objem prostoru pro zavazadla dosahuje těchto hodnot:
Crossway 10,6 m : 5,9 m3 (3,5 m3 schrány + 2,4 m3 vnitřní zavazadlové koše)
Crossway 12 m : 8,5 m3 (5,7 m3 schrány + 2,8 m3 vnitřní zavazadlové koše)
Crossway 12,8 m : 9,7 m3 (6,7 m3 schrány + 3 m3 vnitřní zavazadlové koše).
Zcela pneumatické pérování a nezávislá přední kola poskytují vynikající pohodlí při řízení, zatímco snížený průměr zatáčení (21 metrů, tedy úspora 1 metru v porovnání s jeho předchůdcem Axerem*) zlepšuje jeho ovladatelnost na klikatých a obtížněji zvladatelných trasách.
Podrobné vlastnosti jednotlivých verzí vozu Crossway jsou uvedeny v přiložených souborech (technických listech).
* srovnatelné typy 12 m
Vysoké Mýto, závod se špičkovou výrobní technologií
Závod ve Vysokém Mýtě, který se nachází v České republice 150 km na východ od Prahy, je nedílnou součástí výrobní organizace firmy Irisbus Iveco.
V roce 2005 tento závod vyrobil 1 821 vozidel (z toho 80 % na vývoz); tento objem jej umístil do první řady šesti evropských výrobních závodů firmy Irisbus Iveco. Připomeňme, že ostatní výrobní závody jsou ve Francii (Annonay a Rorthais), v Itálii (Valle Ufita), ve Španělsku (Barcelona) a v Maďarsku (Budapešť).
Výroba autobusů série 900 přinesla v roce 2005 autobus Ares v délkách 10 m a 15 m a nový autokar Arway, který byl představen na výstavě Busworld v Kortrijku v říjnu 2005. Sériová výroba autobusu Crossway s motorem Tector bude zahájena v září 2006 a výroba Crossway s motorem Cursor o dva měsíce později.
Díky velké modernizaci v roce 2001, která spočívala v instalaci kataforetické lázně a nových lakovacích kabin, posléze také v reorganizaci montážních linek a dokončovacích linek, zajišťuje výrobní závod ve Vysokém Mýtě kvalitu výroby, která zcela odpovídá normám platným v západní Evropě.
Úplné ponoření karosérií autobusů a autokarů do kataforetické lázně zajišťuje celkovou ochranu proti korozi. Vozidla ošetřená touto ochranou mají delší životnost a jsou velmi dobře prodejná i na trhu s ojetými vozidly, což jsou dvě rozhodující výhody pro dopravce.
Veškeré doplňující informace Vám poskytnou pracovníci ředitelství pro styk s veřejností Irisbus Iveco :
IVECO VE ZKRATCE
Iveco je globální podnik nabízející kompletní řadu vozidel a motorů, který je zaměřen na svět dopravy a na spokojenost zákazníků. Využívá špičkových technologií a zajišťuje spolehlivou výkonnost a vynikající kvalitu výrobků a služeb, které nabízí zákazníkům po celém světě. Strategie firmy Iveco směřuje k vytváření rentabilního růstu tím, že se soustřeďuje na zákazníky a na trhy a posiluje technologické vlastnosti a konkurenceschopnost svých výrobků.
Bezpečnost dopravy, respektování ochrany životního prostředí a produktivita jízdy jsou klíčové momenty jeho strategie, stejně jako technologické inovace a odlehčená podniková struktura.
Ve světovém měřítku je firma IVECO schopna dodávat řadu moderních a rozmanitých výrobků do všech segmentů. IVECO vyrábí kolem 170 000 vozidel ročně, čímž se dostává mezi přední celosvětové výrobce. Výrobky IVECO zahrnují škálu od lehkých užitkových vozidel, středních a těžkých průmyslových vozidel – Daily, Eurocargo, Stralis – po stavební vozidla Trakker, přes autokary a autobusy Irisbus a speciální vozidla (požární, terénní, vojenská atd.)
S celkovým počtem 31 000 zaměstnanců IVECO vyrábí ve 48 závodech v 19 zemích, samozřejmě v Evropě, ale také v Číně, Indii, Rusku, Turecku, Austrálii, Argentině, Brazílii a Jižní Africe. Patnáct výzkumných a vývojových středisek se podílí na vývoji technologií firmy IVECO a zaručuje vynikající kvalitu výrobků této značky.
Celkem 841 autorizovaných prodejců a více než 4 500 autorizovaných servisních dílen ve více než 100 zemích zajišťuje technické služby na vysoké úrovni po celé zeměkouli, kde právě v tomto okamžiku jede nebo pracuje některé z vozidel firmy IVECO.
PR