Celníci, kontroly a bezpečnost ..... Prázdniny a dovolené jsou tu 16.6.2006 15:59 - tisková zpráva
Únava a mikrospánek, to vše vede k těžkým nehodám bohužel i u profesionálních řidičů, kteří mají zákonem předepsané doby přestávek, odpočinku i spánku. Po našem vstupu do EU sice ubylo práce celníkům přímo na hraničních přechodech, o to více jí však mají ve vnitrozemí. Jedním z jejich úkolů je právě kontrola záznamů tachografů a doby odpočinku.
Ale nejen to, stav našich silnic a dálnic vyžaduje i soustavnou kontrolu přetěžování nákladních vozů, protože především překračování nápravových limitů v tonáži kamionů je hlavním důsledkem poškozování komunikací.
Důraznější kontroly na dálnicích, dohodnuté mezi ŘSD a celníky, budou mít podle představitelů obou organizací především preventivní účinek.
Ředitelství silnic a dálnic monitoruje stále více kamionů na českých dálnicích. S větší hustotou kamionové dopravy současně narůstají náklady spojené s opravou komunikací. ŘSD ČR investuje ročně více než jednu miliardu na opravu komunikací v České republice. Situace je vážná, neboť na řadu převážně starších komunikací dopadá tíha rostoucí dopravní intenzity v ČR.
Celní správa České republiky provedla v roce 2005 šetření na českých dálnicích a silnicích, a to v několika oblastech. Nejčastěji šlo o kontrolu dodržování povinných dob řízení a odpočinku, kontrolu přepravy nebezpečných věcí, kontrolu dálničních kuponů, kontrolu přepravních povolení a dalších. Ze statistik vyplynulo:
Oblast kontrolní činnosti Počet zkontrolovaných vozidel Počet zjištěných porušení Kontrola dodržování povinných dob řízení a odpočinku řidičů 98 147 3 869 Kontrola přepravy nebezpečných věcí 3 909 210
Oblast kontrolní činnosti Počet zjištěných porušení Sankce (v Kč) Vybrané kauce (v Kč) Kontrola dálničních kuponů 14 780 11 768 600,- Kontrola přepravy nebezpečných věcí 210 1 519 000,- Kontrola přepravních povolení 214 2 529 300,-
Celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 %, ale přetížených jednotlivých náprav má již téměř 12 % vozidel. Přitom důsledky z přetížení nápravy rostou exponenciálně. Autodopravci by si měli uvědomit, že vedle nebezpečí finančních sankcí z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad na životnost automobilu, vozovky a tím i na počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy.
Vzhledem k tomu, že řada dopravců nedodržuje povolenou tonáž, je nezbytné, abychom do oprav více investovali. Jednak je třeba žádat o větší dotace, vedle toho sebou opravy nesou v průběhu roku nepříjemné uzavírky, které mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se přitom na ničení komunikací podílejí nejméně. Je velmi jednoduché spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů. V přepočtu na celou délku dálniční sítě v české republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 miliónu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně nebo 620 milionů ročně.
Ředitelství silnic a dálnic ČR a Celní správa ČR si od spolupráce slibují především zlepšení situace na českých dálnicích a větší přísun prostředků do státní kasy.
Co na to ale majitelé nákladních automobilů? Podle sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA by mělo být logické, že není v zájmu žádného majitele nákladního vozu, ničit si jeho celkovým přetížením nebo přetížením jednotlivých náprav nadměrně technický stav svého vozu. Dopravní společnosti ale čelí každodennímu tlaku svých zákazníků přepravit co největší množství zboží s nejnižšími náklady i za cenu přetížení vozu. Řidiči podle ČESMADu v mnoha případech nemají možnost ovlivnit hmotnost nákladu, který nakládají u zákazníka k přepravě. Nejčastěji se totiž s přetížením kamionu setkáváme při přepravě sypkých materiálů, jako například štěrku nebo dalších stavebních hmot, a při dopravě dřeva. Řidič totiž v těchto případech nemůže zkontrolovat, zda mu na vůz naložili dohodnutých 20 tun, nebo třeba o pět tun více.
To je důvod, proč se ČESMAD BOHEMIA snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu. Byla by to efektivní cesta, jak eliminovat tlak objednatelů na dopravní firmy, dopravci i jejich zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu při kontrolách měli čelit stejným sankcím.
Hlavním cílem musí být především prevence a ochrana dálnic a silnic před jejich ničením.
Besip
|