Dieselové Audi R10 TDI triumfovalo v Le Mans - před rekordní návštěvou 19.6.2006 16:28 - tisková zpráva
· Historické vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce · Úspěch obou vozů TDI® před rekordní návštěvou diváků
Historického úspěchu dosáhly o tomto víkendu dva „dieselové“ speciály Audi R10 TDI ve slavném závodě 24 hodin v Le Mans: obě posádky stanuly na stupních vítězů, přičemž posádka ve složení Frank Biela (Německo), Emanuele Pirro (Itálie) a Marco Werner (Německo) zvítězila rekordním způsobem, když za 24 hodin dokázala okruh projet 380krát a připsat tak značce Audi již šesté vítězství v tomto nejtěžším závodě světa.
Na třetím místě se umístila další posádka Audi R10 TDI - Dindo Capello (Itálie), Tom Kristensen (Dánsko) a Allan McNish (Skotsko), která navíc dokázala zajet vůbec nejrychlejší kolo závodu v čase 3 minuty a 31 sekund.
Někteří jezdci Audi přitom už v Le Mans vyhráli i v minulých letech, a to s vozy Audi R8 se zážehovým motorem. Frank Biela a Emanuele Pirro zde zvítězili v letech 2000, 2001 a 2002. Technologie Audi nebyla v Le Mans poražena už sedm let. Buď vítězily přímo vozy Audi, nebo, jako v roce 2003, speciál Bentley, který byl rovněž vybaven motorem FSI od Audi.
Audi R10 TDI pohání vidlicový vznětový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru, který díky přeplňování dvěma turbodmychadly dává úctyhodný výkon 650 k a točivý moment přes 1100 Nm. Jeho hlavní předností je nízká spotřeba, díky které mohly vozy Audi zajíždět na tankování nafty do boxů v průměru každých 14 kol, zatímco jejich soupeři museli tankovat benzin mnohem častěji.
Fanoušci v této souvislosti obdivovali i tichý chod motoru TDI a jeho ohleduplnost k životnímu prostředí, agregát je vybaven dvojicí filtrů pevných částic DPF. Díky dokonalému vyvážení dvanáctiválce a účinnému tlumení by laik ani nepostřehl, že nejde o zážehový motor. Motor V12 TDI pracuje se vstřikovacími tlaky přes 1600 barů, spektrum využitelných otáček sahá od 3000 min-1 až po 5000 min-1, což jsou na závodní agregát nezvykle nízké otáčky.
Pro řidiče speciálu Audi R10 je výhodou velmi plochá křivka točivého momentu motoru V12 TDI, protože jej nenutí k tak častému řazení.
Extrémním výkonovým parametrům motoru V12 TDI musel být patřičně přizpůsoben i podvozek, který má zřetelně delší rozvor než předchozí model R8. Nové technologie se uplatnily i při vývoji karoserie závodního speciálu, která je vyrobena z laminátu zpevňovaného uhlíkovými vlákny. Šasi, motor a převodovka tvoří extrémně pevný celek.
Ačkoliv vznětové Audi R10 vyrazilo na závodní tratě pouhých 200 dnů před Le Mans, v závodě oba vozy prokázaly mimořádnou spolehlivost, plně srovnatelnou s osvědčenými „benzinovými“ Audi R8, které zde 5x zvítězily. Jediná neplánovaná zastávka v boxech přišla před čtvrtou hodinou ranní, kdy se inženýři po potížích s pátým rychlostním stupněm rozhodli u jednoho vozu vyměnit ozubená kola převodovky.
Díky její vyspělé konstrukci to mechanici zvládli za pouhých deset minut. Pak už je čekala jen výměna rozbitého světlometu na voze Franka Biely a jinak oba vozy Audi běžely jak hodinky.
Prof. Dr. Martin Winterkorn, předseda představenstva AUDI AG, tento skvělý úspěch komentoval: „Náš historický triumf v závodě Le Mans je bezesporu největším úspěchem v motoristickém sportu v historii AUDI AG a je jasným potvrzením hesla ‘Vorsprung durch Technik’ (Náskok díky technice). Cíl dosáhnout jako první výrobce na světě vítězství v závodě Le Mans se vznětovým motorem byl krajně ambiciózní. Nezalekli jsme se a zvítězili na první pokus.“
Své nadšení vyjádřil i člen vítězné posádky Frank Biela: „Jsme velice hrdí na první vítězství se vznětovým motorem, tedy s Audi TDI Power. Pro Audi má toto vítězství historický význam, ale stejně důležité je i pro nás závodníky. Účastnili jsme se vývoje už od samého počátku. Připravit nový vůz k závodu, zvítězit v nejdůležitějším závodě sportovních vozů na světě a být prvním, kdo vyhrál Le Mans se vznětovým motorem, to je úžasný pocit.“
„Jsem prostě šťastný,“ řekl technický ředitel Audi Sport Team Joest Ralf Jüttner. „Byl to tvrdý závod a vyžadoval spoustu práce, nicméně pro celý projekt bylo typické, že mu každý věnoval maximální úsilí. Tak to bylo i při závodu v Le Mans. Museli jsme řešit řadu problémů, ale to se dá při prvním nasazení takového množství nových technologií očekávat.“
Po březnovém vítězství v závodě 12 hodin v Sebringu, a nyní i 24 hodin v Le Mans, se posádky i jejich vozy chystají na další závody. Od 15. července se přesunou za oceán, kde se pokusí získat mistrovský titul v sérii ALMS.
Import Volkswagen Group s.r.o., Divize Audi/Public Relations, Tiskové informace, ceníky a technická data v el. podobě najdete na www.audi.cz
Audi je celosvětově uznávaným konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už jedenáct let nepřetržitě rostou, v roce 2005 automobilka Audi prodala 829 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 6,4 %. Značce Audi se dařilo především na západoevropském trhu, kde její odbyt stoupl o 7 % na 599 tisíc vozů.
Prodeje automobilů Audi na tuzemském trhu rostou už 11 let po sobě – vloni se v ČR prodalo 2548 automobilů Audi, což oproti 2140 vozům prodaným v roce 2004 představuje nárůst o téměř než 19 %.
PR
|