Vedoucí tým pojede na Zélandu s novým Focusem WRC tisková zpráva
Rallye Nový Zéland (15. – 18. 4. 2004)
Po skvělém vítězství a druhém místě na Mexické rallye představí tým Ford BP Rallye Sport na Novém Zélandu novou verzi Focusu RS WRC 2004.
Přesně před dvanácti měsíci měl na Rallye Nový Zéland premiéru zcela nový Focus RS WRC, ze kterého současná verze 2004 přímo vychází. Koncem minulého měsíce úspěšně absolvovala homologační proceduru FIA a je připravena k prvním bojům na hladké a rychlé šotolině novozélandského North Islandu.
Technický ředitel Christian Loriaux a jeho tým inženýrů v M-Sport udělali na voze z roku 2003 několik malých, ale důležitých vylepšení. Změnili design předního nárazníku, jehož nový tvar umožňuje lepší chlazení motoru, jiný je i nárazník zadní. Použitím odlehčených blatníků a skel byla hmotnost karoserie snížena o 10 kilogramů. "Odlehčovací kůrou" prošel v dílnách Cosworth Racing také motor Duratec R. Největšími úpravami prošlo turbo a sběrné potrubí výfuku. S ohledem na zvýšení spolehlivosti byla upravena i ojnice a písty.
Vítězství Markko Märtina a druhé místo Francoise Duvala na Mexické rallye pomohlo týmu Ford po třetím kole světového šampionátu na vedoucí pozici v hodnocení značek s náskokem deseti bodů. Märtin se zároveň dělí o první místo v hodnocení jezdců. S touto bilancí přijíždí tým Ford do Aucklandu, hostitelského města Rallye Nový Zéland.
Tratě na Novém Zélandu jsou často označovány za nejlepší v celém šampionátu. Hladké jako kulečníkový stůl se vinou svěží přírodou a zelení venkova severní části ostrova. Mechanická poškození vozů tu nejsou tak častá, jako na jiných šotolinových soutěžích a jezdce svádějí tratě k rychlým a ještě rychlejším průjezdům.
Letos jim ale přibude další výzva v podobě zavedení nových pravidel. Soutěž bude první, a možná jediná, na které bude uplatněn tzv. Mille Pistes formát. Namísto dvou seznamovacích jízd jim bude před soutěží umožněn pouze jeden průjezd tratí rychlostních zkoušek. Druhý bude následovat vždy ráno před samotným startem jednotlivých etap.
To bude soutěžní dny velmi prodlužovat a vliv bude mít tato změna na jezdce i spolujezdce v mnoha oblastech. "První průjezd trati bude v tomto případě nesmírně důležitý," říká Michel Park, spolujezdec Markko Märtina. "Bude to jediná možnost pro porovnání našich rozpisů a pořízení videozáznamu, podle kterého pak v hotelovém pokoji budeme dělat další případně nutné úpravy. Po druhém průjezdu již žádný čas na změny nebude. Nahuštěný program bude vyžadovat, abych si poslední kontrolu rozpisů dělal až přímo v soutěžním autě a to není ideální. To je ta negativní stránka. Pozitivní ale je, že po zákazu ‘šotolinových špionů‘ budeme mít lepší informace pro volbu pneumatik. Při druhém průjezdu v ten samý den ráno budeme mít možnost vidět aktuální podmínky na trati."
Osmadvacetiletý Märtin má soutěž v oblibě i přesto, že ani při jednom ze svých dvou startů do jejího cíle nedojel. "Po tratích se fantasticky jezdí a souhlasím s těmi, kteří říkají, že patří mezi nejlepší v celém šampionátu. Vítězství v Mexiku bylo výborné a teď je potřeba v takovýchto výsledcích pokračovat. Proto přijíždíme na Nový Zéland s cílem zvítězit. Nevidím důvod, proč by se nám to nemělo podařit. Ve Focusu 04 jsem se při testech cítil velmi dobře a už se nemohu dočkat jízdy s ním v ostré soutěži. Nejsou na něm žádné velké změny, je to jenom malá evoluce 03. Stále se ale posouváme kupředu a já vím, že to je auto pro vítězství," říká.
"’Trestem’ za naše vítězství v Mexiku je naše druhá pozice na startu do rychlostních zkoušek první etapy. Pokud se pojede na suchu, nebude to ideální. Tratě budou pokryty vrstvou prachu, což bude zvýhodňovat jezdce startující až za šestým či sedmým vozem, protože ideální stopa již bude čistá. Na mokré trati by to takový problém nebyl, takže nám nezbývá než čekat a pak se uvidí," dodává.
Dvě umístění na stupních vítězů v prvních třech letošních soutěžích posunula 23-ti letého Duvala na čtvrté místo v průběžném hodnocení šampionátu jezdců. Belgičan má s Rallye Nový Zéland málo zkušeností a loňské deváté místo je výsledkem jeho zatím jediného startu. "Užívám si tu soutěž, ale potřebuji tu získat více zkušeností," říká. "Před dvěma lety jsem absolvoval seznamovací jízdy, abych poznal trať, ale teprve loni jsem tu jel poprvé celou soutěž. Během prvního dne nás provázely problémy a bylo těžké si při tom upravovat rozpisy. Letos pro mě není důležitý výsledek, ale načerpání co nejvíce zkušeností. Nebudu tedy příliš riskovat a soustředím se zejména na dojetí až do cíle. Pokud si přivezu nějaké body, bude to dobrý výsledek."
"Pro mě je to vedle Austrálie a Finska jedna ze tří nejobtížnějších rallye v šampionátu. Tratě jsou hodně rychlé a pokud nenajdete správný rytmus, snadno ztratíte hodně času. Stále se zlepšuji, ať již z pohledu jezdeckého, nebo ve vylepšování svých rozpisů. Být ze tří letošních startů dvakrát na stupních vítězů je hezký úvod do sezóny," dodává Francois Duval.
Ředitel Ford BP týmu Malcolm Wilson vzhlíží k další soutěži s důvěrou. "Loni byl Markko po většinu prvních dvou dní na druhém místě a vyhrál několik rychlostních zkoušek. Víme tedy, že Focusu RS novozélandské tratě svědčí. Vítězství v Mexiku dalo nám všem další velké povzbuzení, ať již jde o tým přímo na soutěži, nebo ty, kteří tvrdě pracují mezi soutěžemi v Dovenby Hall. Teď si musíme udržet pracovní nasazení a odolat velkému tlaku, kterému nás soupeři na Novém Zélandu jistě vystaví," říká.
Organizátoři Rallye Nový Zéland zůstali věrni loňskému formátu soutěže se servisní zónou v Paparoa, 150 kilometrů severně od Aucklandu v prvních dvou dnech a přesunem na jih v den závěrečný. Poslední etapa se ale nepojede v lesích Maramarua, protože trať se vrací do oblasti s klasickými rychlostními zkouškami na jih od Raglanu, kde se jelo naposledy v roce 2002.
Soutěž začne ve čtvrtek večer dvěma průjezdy divácké vložky Manukau na předměstí Aucklandu. První etapu tvoří loňské rychlostní zkoušky projížděné v opačném směru a končit bude opět dvěma diváckými supererzetami Manukau. První etapa bude nejdelší z celé soutěže. Druhý den na jezdce čeká stejná trasa jako v roce 2003 a vyvrcholením bojů bude nejkratší úsek během posledního dne. Jeho součástí je legendární RZ Whaanga Coast, která je mnoha jezdci považována za vůbec nejlepší z celého šampionátu. Celkem posádky ujedou 1398,36 kilometrů, z nichž 395,5 bude měřených.
tisk info
Martin Linhart
Internet: www.ford.cz , www.media.ford.com
|