Infosystémem proti újíždění od pump bez placení 22.6.2006 17:17 - tisková zpráva
Na konferenci Moderní obchod na čerpacích stanicích byl představen preventivní infosystém proti újezdům zákazníků bez placení. Jeho účinnost prokázal pilotní projekt realizovaný společností Shell.
Počet újezdů bez placení má na českých čerpacích stanicích stoupající tendenci a provozovatelům přináší výrazné ztráty. Protože jednotlivý případ nezpůsobí škodu větší než 5 000 korun (a nepoctiví zákazníci si tento limit velmi pozorně hlídají), nejde o trestný čin, ale o přestupek.
Hrozbě trestního stíhání se pachatelé vystavují až při prokázání řetězové trestné činnosti se škodou nad pětitisícovou hranici. Proto je potřeba újezdy evidovat a předávat si informace nejen v rámci jednotlivých společností. Právě to je cílem projektu Infobox, který na konferenci představila společnost OXYGEN Solutions. „Systém k prevenci újezdové kriminality jsme připravili společně s firmou Shell, která byla iniciátorem. Jeho úspěšnost prokázal pilotní projekt, který vedl k razantnímu snížení újezdů - v meziročním srovnání o 30 procent,“ uvedl Aleš Kratochvíl z OXYGEN Solutions.
V rámci informačního systému je vytvářena centrální databáze újezdů a při překročení 5 000 korunové škody dojde k automatickému oznámení. Čerpací stanice zapojené do systému jsou označeny viditelnými samolepkami a už to odrazuje případné pachatele. Další efekt Kratochvíl vidí ve zvýšené obezřetnosti obsluhy, kterou smysluplnost informování o újezdech motivuje k aktivnímu přístupu. „Komerční informační systém otevřený pro všechny čerpací stanice v ČR bude uveden do provozu 1. července 2006, registrace jsou přijímány od 12. června,“ informoval Kratochvíl.
Jak na konferenci uvedl Milan Pánek ze společnosti Shell, počet újezdů na 145 čerpacích stanicích této značky v ČR po zavedení monitoringu výrazně klesl. „Už jen fakt, že existuje evidence, vede ke snížení případů. Ale pro plošný efekt je potřeba, aby se do systému zapojily další společnosti,“ říká Pánek. V roce 2005 na benzínkách Shell evidovali 1582 újezdů, zatímco v roce 2006 jich do května bylo 485. O počtech újezdů podle Pánka rozhoduje dispozice čerpací stanice, ale především lokalita. „Kde není problém se všeobecnou kriminalitou, není problém ani s újezdy. 20 % čerpacích stanic újezdy nezná, většina má dva případy měsíčně a přibližně 5 až 10 % čerpacích stanic registruje za měsíc více než pět újezdů. K problematickým lokalitám patří Ústecký kraj, Praha a další velká města s jejich anonymitou,“ dodává.
Referát Milana Pánka z bezpečnostní skupiny České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu upozornil také na další rizika při provozu čerpacích stanic, ať už vyplývají ze silničního provozu, z práce s nebezpečnými hořlavinami nebo ze selhání lidského faktoru. Na čerpacích stanicích Shell je jednoznačně nejčastější příčinou úrazů zákazníků klouznutí, u zaměstnanců pak sevření nebo skřípnutí části těla. Pánek prezentoval promyšlená opatření a konkrétní projekty (Secure your safety, Safety Week), které ve společnosti Shell vedly ke snížení počtu úrazů na jejích stanicích.
Konference Moderní obchod na čerpacích stanicích se nevěnovala jen otázkám bezpečnosti, ale prezentovala také moderní trendy v marketingu, logistice a metody zvýšení prodeje. Princip „convenience store“ jako určující vývojový směr současného remodelingu obchodních částí čerpacích stanic představil Tomáš Mikšovský (TOMAS Media Marketing Consulting). Na rozdíl od minulosti na současných provozovnách již nejsou dominantou obratu pohonné hmoty, rozšiřují se gastronomické služby a prodejní části mají vlastní koncept, často i jiné barevné řešení a název. Cílem tzv. convenience store je vytvořit na čerpacích stanicích příjemnou atmosféru, která působí na loajalitu a nákupní chování zákazníků. Vedle sofistikovaných infosystémů a marketingových akcí je při jeho zavádění třeba dbát na uspořádání vnitřní části. „Systém, kdy trasa k pokladně vede kolem většiny regálů, je přežitý, protože neposkytuje klid a pohodu k nákupu. Základem convenience store je otevřený, volný prostor umožňující přehled o zboží a službách.
K pokladně vede přímá cesta, ze které zákazník může odbočit do zóny plánovaných nákupů nebo do zóny gastro posezení,“ přibližuje Mikšovský. Upozorňuje také na význam smyslových vjemů: jednotlivé zóny by měly být odlišeny barevně a nákupní chování zákazníků lze povzbudit libou vůní, která s příchodem gastro provozů a pekáren na čerpacích stanicích vystřídala tradiční zápach benzínových výparů.
„Gastro provozy vybavujeme podle účelu – do posezení typu kavárny se hodí pohodlné židle s polopodručkami, ale když chceme spíš fast food, volíme židle bez područek. Třeba McDonald‘s používá židle s kolmými opěradly, na kterých zákazníci dlouho nevydrží a rychle uvolňují místo dalším.“ Hlavním úkolem každého provozovatele však nadále zůstává najít správný personál. „Člověk za pultem prodejny čerpací stanice, který denně komunikuje se zákazníky, je tím nejdůležitějším článkem prodejního řetězce,“ zdůrazňuje Mikšovský.
PR BVV
|