Budiž světlo, i pro zapomnětlivé řidiče 23.6.2006 16:17 - tisková zpráva
VŠECHNY MODELY SEAT SÉRIOVĚ S AUTOMATICKÝM ZAPÍNÁNÍM SVĚTEL Budiž světlo, i pro zapomnětlivé řidiče
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která vstoupí v platnost už 1. července, jistě přinese řidičům mnoho starostí: den ze dne se budou muset řídit řadou nových ustanovení a hlavně nezapomínat na některé nové povinnosti. Jednou z nich je povinnost mít neustále rozsvícená světla, a to po celý rok. SEAT se rozhodl majitelům vozů této značky přechod na nový systém usnadnit a s novým modelovým rokem 2007, tedy počínaje výrobním týdnem 22, začal vybavovat všechny své modely bez příplatku sériově automatickým zapínáním světlometů při startu motoru.
Automatické zapínání světel není jedinou novinkou značky SEAT v této oblasti. Na přání lze nyní také objednat pro modely León, Altea a Toledo nové „inteligentní” světlomety Advanced Front Lighting System (AFS), které spojují kvalitu a špičkový světelný výkon bi-xenonových světlometů s výhodami inteligentního řízení světel AFS.
Systém AFS využívá data získávaná z několika senzorů ve vozidle s cílem za všech podmínek optimálně nastavit směr světelného kužele. Navíc reguluje nastavení světlometů podle okamžitého zatížení vozu. Pozoruhodnou vlastností systému AFS je jeho schopnost natáčet světlomety asymetricky. Například při zatáčení vpravo se pravý světlomet vychýlí doprava ostřeji než levý, takže řidič vidí vnitřní okraj silnice zřetelněji, zatímco levý světlomet udržuje optimální osvětlení prostoru před vozidlem.
Celoroční denní svícení, které přináší nový zákon o silničním provozu, není jen zatěžující starostí. Jak se shodují prakticky všichni evropští odborníci, motoristům přináší především řadu výhod: protijedoucí vozidlo s rozsvícenými světlomety je i za dne lépe vidět – to znamená, že řidiči dříve a včas zaznamenají vůz v protisměru. Řidič také přesněji odhadne vzdálenost a rychlost blížícího se vozu či rozliší parkující a jedoucí vozidlo. Svícení za dne je velice důležité zejména v podmínkách, kdy je rozpoznávání ostatních vozidel ztížené. Platí to například za letních podvečerů, kdy zapadající slunce velice ztěžuje identifikaci protijedoucích vozů, velký význam má i například v alejích, kde se střídá světlo a stín.
Celodenní svícení zavedlo v Evropě kromě severských zemí (Švédsko, Norsko, Dánsko, Island) také Slovinsko, v Maďarsku a Finsku tuto povinnost mají celoročně jen mimo obec. Podle zkušeností z jiných zemí zavedení povinného celoročního svícení velmi pravděpodobně sníží počet nejvážnějších nehod (čelní nárazy mimo obec, srážky při odbočování vlevo), u řady dalších nehod se mohou zmírnit následky.
Na poklesu počtu obětí dopravních nehod v posledních dvou letech se povinné svícení v zimním období již projevilo. Odborníci odhadují, že počet těžkých nehod s nejvážnějšími následky by mohl klesnout dokonce až o 10 až 15 procent. V našich podmínkách to může představovat až 100 zachráněných lidských životů. PR
|