Polygon Most a nový zákon o provozu na pozemních komunikacích 4.7.2006 17:44 - tisková zpráva
Od prvního července vstoupil v platnost nový zákon č. 411/2005 Sb. o silničním provozu, který významně novelizuje v současnosti platný zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
Podle ředitele Polygonu Most Luďka Diviše přesto zůstane metodika centra výuky bezpečné jízdy naprosto beze změn. Na webu www.novapravidla.cz se mimo jiné píše, že "… Novelizace pravidel silničního provozu byla vyvolána zejména nutností zvýšit bezpečnost na našich silnicích, dále v souladu s vládou schválenou Národní strategií bezpečnosti silničního provozu snižovat počet usmrcených a zraněných v důsledku dopravních nehod a v neposlední řadě aktualizovat českou právní úpravu ve vztahu k právu Evropských společenství… "
Diviš k tomu dodává: „Hlavním praktickým posláním polygonu je vlastně totéž. Nový zákon v některých případech dokonce vyvíjí určitou míru represe vůči řidičské veřejnosti jako celku, aby tak eliminoval projevy agresivního a nebezpečného, tedy patologického chování některých jedinců. My zde v našich kurzech bezpečné jízdy učíme zautomatizování správných návyků za volantem v krizových situacích, které jsou vyvolány buď nepříznivými povětrnostními vlivy, anebo řidičskou chybou jiných účastníků silničního provozu.
To hlavní, co si od nás účastník kurzu odváží, je zjištění kde jsou jeho vlastní motorické schopnosti a také technické možnosti jeho vozu. Zpravidla platí, že v další šoférské praxi už pak tyto hranice podvědomě nepřekračuje. Už během teoretické přípravy naši instruktoři žákům vysvětlují, že zbytečně rychlá a agresivní jízda velice zužuje prostor pro řešení případných krizových momentů a v následných praktických cvičeních to účastníci kurzů poznávají na vlastní kůži.“
Diviš ještě vysvětluje, že v současnosti je nejčastější náplní kurzů právě toto základní zdokonalovací školení řidičů, které je zaměřeno hlavně na řemeslné ovládání vozidla. „Další etapou, která by měla navazovat, jsou poté kurzy defenzivní jízdy, kde mnohem více přichází ke slovu řidičská psychologie a zcela odlišná filozofie přístupu k řízení vozidla. Jde tu také o procvičování běžných úkonů nejen v areálu polygonu, ale i v běžném provozu. A právě defenzivní, předvídavá jízda, jakési setrvávání v pomyslné bublině bezpečí, obezřetnost a určitá míra nedůvěry k ostatním účastníkům silničního provozu, to jsou věci, které dnes na našich silnicích schází nejvíce.
Absence takového řidičského uvažování a chování způsobuje nejvíce neštěstí. Já sice rozhodně nevěřím tomu, že agresivní jedinec, který patří do té výše citované skupiny, sám od sebe přijede na Polygon Most absolvovat podobný kurz, aby se zde o sobě dozvěděl nepříliš lichotivá zjištění.
A i kdyby přijel, vůbec není jisté, že by pak své chování změnil. Nový zákon slibuje, že svou přísností bude počet těchto řidičů snižovat zkrátka tím, že při opakovaných přestupcích o své řidičské průkazy přijdou. Všichni ostatní, tedy slušní a normální šoféři, by se neměli mít čeho bát.
Když jich pak co nejvíc absolvuje zdokonalovací kurz na Polygonu Most, bezpečnost na českých silnicích by se opravdu měla zvýšit,“ uzavírá Diviš.
(28.6. 2006)
|