Víte co znamená FSR? Systémy na přizpůsobivou kontrolu jízdy .... 10.7.2006 06:56 - tisková zpráva
Víte co znamená FSR?
O asistenčním systému ACC (Adaptive Cruise Control – přizpůsobivá kontrola jízdy), který rozezná vozidla jedoucí vpředu, stanoví jejich rychlost a pomocí automatického ovládání brzd a motoru udržuje bezpečnou vzdálenost, jsme se již zmiňovali. Ještě dále do budoucnosti než vylepšený ACCplus však v současnosti kráčí systém FSR (Full Speed Range), který činnost ACC dále rozšiřuje.
Dodatečně k signálům radaru Long-Range tento systém zpracovává informace z videokamery a eventuální senzoriky blízké oblasti. Systém rozeznává překážky zejména v blízké oblasti před vlastním vozidlem ještě rychleji než původní ACCplus. ACC FSR se proto ještě lépe hodí pro provoz Stop-and-Go, také na průchozích ulicích uvnitř měst. Informace, které budou s videosystémem dodatečně k dispozici, umožní také plně automatické rozjíždění bez potvrzení řidiče, když se auto vpředu opět rozjede.
Tato funkce zůstane ovšem z právních důvodů omezená na relativně krátkou dobu – přibližně do deseti sekund po zastavení vozidla. Poté se musí řidič rozjet opět sám bez podpory asistence. Také pro systém „Predictive Safety System“, který automaticky brzdí při nevyhnutelné nehodě, je nezbytné propojit videosenzory a radarové senzory. Zejména díky rozšířenému funkčnímu rozsahu a podílu na bezpečnosti se budou systémy ACC na trhu dále prosazovat. Přitom se bude také neustále rozšiřovat rozpětí vybavených tříd vozidel. Po startu v nejvyšší třídě je ACC dnes již k dispozici v modelech vyšší střední třídy a zakrátko zahájí tažení do kompaktní třídy.
Asistenční systém Adaptive Cruise Control (ACC) rozezná vozidla jedoucí vpředu, stanoví jejich rychlost a automatickým řízením brzd a motoru udržuje bezpečnou vzdálenost závislou na tempu. Jakmile se v měřené oblasti už nenachází žádné vozidlo, zrychlí systém na předem navolenou rychlost. Tímto způsobem integruje ACC vozidlo harmonicky do proudu vozidel. Nenechá jenom dojet řidiče uvolněně do cíle, ale také zvyšuje jeho pozornost na aktuální dění v provozu, a tím zvyšuje také bezpečnost při jízdě.
V budoucnu bude systém – na rozdíl od dosavadních generací – fungovat také při rychlostech nižších než 30 kilometrů za hodinu až do zastavení vozidla. Bude dodržovat až do pomalé rychlosti bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a brzdit poprvé samočinně v provozu Stop-and-Go až do zastavení. Budoucí vývojové stupně budou kromě toho nabízet řidiči také automatickou podporu při opětovném rozjíždění. Tím ulehčí ACC řidiči jízdu i ve velmi hustém provozu – až po dopravní zácpu. Zatímco byla první generace ACC představená v roce 2000 koncipována hlavně pro jízdy na dálnici, rozšířila druhá generace asistenčního systému v roce 2004 svou působnost o použití na silnice.
Aktuální ACC zachytí díky detekční oblasti zdvojené na ± osm stupňů ke středové ose i užší zatáčky s poloměrem do přibližně 250 metrů a dříve rozezná vozidla zařazující se před vlastním automobilem. Již první generace ACC měla nejmenší senzorovou regulátorovou jednotku na trhu. U druhé generace došlo k dalšímu zmenšení konstrukčního objemu ještě jednou o dvě třetiny. Tím se dá systém ještě snadněji integrovat do přední části vozidla. Obě generace ACC jsou dimenzovány pro rychlostní rozmezí od 30 do 180 kilometrů za hodinu (v budoucnu to bude až do 200 km/h).
Srdcem systému je senzorová řídicí jednotka (Sensor Control Unit), která ukrývá radarový senzor a řídicí přístroj. Radarový senzor Long-Range (LRR) pracuje na frekvenci 77 gigahertz (vlnová délka 3,8 milimetrů) a dosahuje až do vzdálenosti 200 metrů. Čtyři překrývající se radarové kužele testují prostor před vozidlem. Vysíláním cíleně modulovaných frekvencí a odpovídajících vyhodnocovacích algoritmů zjišťuje systém vzdálenosti a rychlosti zachycených vozidel. Zároveň přitom může rozeznat a sledovat více vozidel v měřené oblasti. ACC zajišťuje výběr relevantních vozidel v souladu s informacemi elektronického programu stability (ESP). Čočka, kterou je možné vyhřívat, činí systém z velké části nezávislým na povětrnostních vlivech.
V případě pomalého provozu s rychlostmi pod 30 kilometrů za hodinu se systém ACC doposud vypínal. Tady se objevuje nově vyvinutý ACCplus - systém variabilně reguluje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu podle rychlosti až do úplného zastavení. Jestliže se vozidlo vpředu opět rozjede, bude na to řidič upozorněn vizuálně a - v závislosti na aplikaci – také akusticky. Rozhodnutí, jestli se vozidlo po zastavení opět rozjede nebo ne, zůstává ale stejně jako dříve na řidiči. Jestliže chce následovat automobil jedoucí vpředu, postačí krátké stisknutí obslužného prvku ACC na volantu nebo lehké sešlápnutí plynového pedálu.
ACCplus tak podporuje řidiče zvlášť účinně při pomalém provozu až po zastavení. Samozřejmě může řidič kdykoliv do systému zasáhnout a podle potřeby své vozidlo sám zrychlit nebo zabrzdit. Tyto možnosti zásahu řidiče mají všechny systémy ACC společné. ACC by měl řidiči přinášet ulehčení, a ne jej vodit za ručičku.
Infoservis UAMK
|