www.car.cz
 

Abychom nekoupili kradené
     13.7.2006 08:33 - tisková zpráva


V České republice je v posledních letech nalezeno pouze přibližně 17 až 20% odcizených vozidel. V roce 2005 bylo ukradeno 21980 dvoustopých (nalezeno 3972) a 1060 (nalezeno 321) jednostopých vozidel. Ve srovnání s okolními zeměmi vychází situace v České republice velmi nepříznivě. Např. ve Spolkové republice Německo je nalezeno kolem 55% odcizených vozidel, v Rakousku téměř 60% a v Polsku více jak 65% vozidel. Situace v České republice je ze sledovaných evropských zemí nejhorší.

Kupujeme-li ojetinu, obzvlášť dovezenou ze zahraničí (mimochodem, těch se u nás prodává podstatně více, než vozů nových) měli bychom prověřit především skutečný rok výroby. Ten lze v případě pochybností určit z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin, atd.

V rámci profesionálně prováděných kontrol původnosti identifikátorů vozidel se provádí vždy:

  • kontrola původnosti (originality) údajů výrobce, včetně kontroly viditelných i skrytých identifikátorů vozidla,
  • ověření, zda nebyla na vozidle a jeho identifikátorech provedena neoprávněná změna nebo jiný zásah vedoucí k nové identitě vozidla,
  • řada měření a fotodokumentace vozidla pomocí nejmodernější digitální techniky,
  • kontrola, zda údaje uvedené v dokladech k vozidlu („technický průkaz“, původní „zahraniční technický průkaz“) odpovídají údajům na vozidle. Pokud mají všechna skla stejné kódy a dole např. číslici 2, je všechno v pořádku. Skla vozu byla vyrobena v roce 2000. Pokud má jedno nebo více skel jiný kód (například 6), znamená to, že došlo k jeho výměně. K výměně mohlo ale dojít po opravě těžké havárie nebo jen prasknutí skla. Každopádně se pak zaměřte na tuto část karoserie a pečlivě ji zkontrolujte.

V případě jakékoli pochybnosti o stavu identifikátorů se obraťte na specializovanou firmu, která má s touto problematikou zkušenosti (např. Cebia, spol. s r.o.).

Základní postup odborné kontroly identifikátorů:

  • Ověření původnosti dokladů vozidla: velký a malý TP vozidla.
  • Ověření správnosti údajů uvedených v dokladech vozidla.
  • Rozkódování VIN za účelem kontroly příslušnosti VIN skutečnému vozidlu.
  • Databázová kontrola VIN – ověření, zda-li vůz s tímto VIN byl vyroben.

Bezpečnostní pásy

Označení data výroby bezpečnostního pásu může být zobrazeno v různých formách (od přímého natištění data, až po jednoduché zakódování do řady čísel) na látkové nášivce nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky mohou být vytvořeny tiskem na látce, nebo plastickým vtiskem do štítku.

Co můžete zjistit sami pouhým okem?

Nejprve zkuste najít výrobní štítky nebo samolepky se servisními údaji (např. počet najetých km při poslední výměně oleje). Nalezené údaje porovnejte se servisní knížkou a současným stavem tachometru.

Při prohlídce se pak zaměřte na originální spoje a tmelení karoserie:

  • Porovnejte velikost spár (mezer) mezi jednotlivými částmi karoserie. Díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké.
  • Zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to o výměně nebo opravě daného dílu.
  • Barvu a odstín laku kontrolujte za denního světla nebo pod zářivkami, a to na všech dílech karoserie.
  • Sledujte stopy broušení tmelicích a kytovacích hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí, dolíčky, dívejte se po hrankách na laku v ohybech a v okolí těsnicích a ukončovacích lišt, např. u dveří, oken, na blatnících.
  • Prohlédněte okolí světel, směrových světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování.
  • Důvodem oprav a přelakování částí karoserie může být často i koroze. Pozor na všechny odloupávající se a drolící se části laku nebo výskyt puchýřků laku, zejména v namáhaných a spodních částech karoserie, odřený šroub karoserie, rovnoměrné mezery, špatné spasování světla a blatníku.

Jak rozluštit VIN?

Sami si můžeme informativně prověřit, zda vozidlo není hlášeno jako kradené na http://www.mvcr.cz.

To je tedy několik rad, jak si ověřit správnost údajů o kupovaném vozidle. Samozřejmě, že profesionální organizace mají ještě mnoho dalších možností, počínaje právní prověrkou, zda nekupujete automobil s nesplaceným leasingem, zástavním právem, eventuelně vůz, který je předmětem soudního sporu, dále kontrolou v databázích jednotlivých evropských států, zda tam není vůz hlášen jako kradený, či vyřazený, přes proměřování laku, až po detailní kontrolu technického stavu, zda vůz nebyl třeba zatopen.

 

Infoservis UAMK


 
 
Fotogalerie:   Tišnov 2005 od Martina Folty

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose