Dálniční síť u nás má letos slušně zhoustnout 13.7.2006 09:25 - tisková zpráva
Již za několik měsíců bychom se měli dočkat jedné z nejočekávanějších událostí roku v České republice. Ve čtvrtém čtvrtletí má být dostavěno celých 72 kilometrů nových dálničních úseků za cca 36 miliard korun. Dokončené úseky mají výrazně ulehčit dopravní situaci na mnoha místech země a usnadnit a zrychlit jízdu řidičům.
Nejvíce nových dálnic v jednom roce přibylo v roce 1977, kdy se zprovoznil 54 km dlouhý úsek dálnice D1 Mirošovice - Loket a v roce 1997, kdy bylo uvedeno do provozu 63 km dálnice D5 mezi Plzní a německou dálnicí A6. Rok 2006 bude ovšem se 72 kilometry rekordní. Jedná se o pokračování nebývalé stavební aktivity, kdy výstavba probíhá současně na šesti dálničních tazích a je neustále rozestavěno přes 100 km dálnic. ŘSD navazuje na poměrně úspěšný rok 2005. Tehdy byla zprovozněna nová část dálnice D1 (17,6 km) mezi Vyškovem a Vrchoslavicemi ve směru na Zlín a později i Ostravu.
Úseky s plánovaným dokončením v roce 2006
- Dlouhou dobu připravovaný obchvat Plzně se konečně dočká kompletního dokončení. Jedná se přitom o poslední část celé dálnice D5, která dosáhne délky 151 km, přitom ještě v roce 1989 měřila pouhých 29 km. V říjnu 2006 bude zprovozněno 3,5 km dálnice ve střední části plzeňského obchvatu. Stavba mj. zahrnuje 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu a 380 metrů dlouhý tunel Valík. Ve stejný termín bude na německé straně zprovozněna další část dálnice A6 a dojde tak k kompletnímu dálničnímu propojení obou zemí, například Prahy a Mnichova.
- V prosinci 2006 se dokončení také dočká stavba 23,4 km dlouhého úseku dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici u Petrovic, kde se na ni bude napojovat německá dálnice A17. Řidiči jedoucí po D8 zde budou překonávat převýšení 482 metrů přes Krušné hory. Součástí tahu budou dva tunely, Libouchec a Panenská, přičemž druhý z nich se se svými dvěma kilometry stane nejdelším tunelem v Česku. K úplnému dokončení 92 km dlouhé dálnice D8 bude chybět po konci roku už jen 16,4 km dlouhý úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi přes CHKO České středohoří.
- Nejdelší celistvou stavbou v tomto roce je pak dokončení 45 km dálnice D11 mezi Poděbrady (kde dnes D11 končí) a Hradcem Králové. Stávající silnice již pro dopravu do východních Čech a na severní Moravu nedostačovala. K úplnému dotažení dálnice do krajského města pak bude chybět už jen 4 km dlouhý úsek, kde trasa vede přes pozemky s doposud nevypořádanými vlastnickými vztahy. Prozatím zde bude vybudován provizorní sjezd.
Aktivitou v roce 2006 činnost ŘSD nekončí. Ve výstavbě jsou i dálnice D1, D3 a D47 a další rychlostní silnice. Dálnice D1 se buduje v okolí Kroměříže, dálnice D3 severně od Tábora. Zde by dalších 9 km mělo přibýt v roce 2007. Dálnice D47 je z více jak z poloviny rozestavěna a letos by se měl začít stavět zbytek. První úsek v podobě průtahu Ostravou a úsekem po Bohumín bude otevřen rovněž již v příštím roce. V rámci sítě rychlostních silnic jsou rozestavěny úseky především na R6 u Prahy a Karlových Varů a R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, během několika měsíců se začne se stavbou R1 neboli Pražským okruhem v jeho jihozápadní části.
Dálniční síť je plánovaná v délce přes 1 000 km, přičemž v provozu je nyní zhruba 560 km, koncem roku to bude již 630 km. Síť rychlostních silnic je plánovaná v délce cca 1 100 km, v provozu je asi 330 km. Délka silnic I. třídy je přes 6 400 km a délka celé silniční sítě je přes 55 500 km.
Ředitelství silnic a dálnic ČR na základě diagnostických průzkumů upozorňuje na havarijní stav mostu na silnici I/11 přes řeku Bystřici u Chlumce nad Cidlinou. Silnice vedoucí z Poděbrad do Hradce Králové je denně přetěžována až 3600 nákladními vozidly, z toho 2200 tvoří kamiony. Tento úsek bude sice v prosinci 2006 "vysvobozen" novou dálnicí D11, ale na následujících deset měsíců je ovšem nutné přijmout potřebná opatření.
Tento úsek silnice I/11 je co se týče relativní nehodovosti druhá nejnebezpečnější komunikace v zemi. Intenzity dopravy již dávno překročily mez pro dálnici a nyní se pod tíhou dopravy tato silnice začíná hroutit. Rychlost výstavby celistvých 45ti kilometrů dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové je rekordní. Koncem roku 2005 jsme již po čtrnácti měsících výstavby dokázali otevřít alespoň poloviční profil D11 pro potřeby města Chlumec nad Cidlinou a průmyslové zóny v Kolíně. Nicméně řada řidičů tento poloviční profil právě v oblasti Chlumce v dostatečné míře nevyužívá, neboť to znamená objížďku o několik kilometrů navíc.
ŘSD navrhuje následující kroky a varianty, jak lze situaci s uvedeným mostem řešit:
- umístění zákazu průjezdu pro nákladní vozy s váhou nad 22 tun – dojde tím ke snížení intenzity provozu těch nejškodlivějších vozidel přes tento most,
- buď provizorně podepřít most a rekonstrukci provést po otevření dálnice D11, což ale není z bezpečnostních důvodů doporučováno a/nebo okamžitá rekonstrukce a uzavření mostu pro veškerý provoz.
V prvním a třetím případě bude nutné nalézt vyhovující objízdnou trasu pro takto silný tranzit jako na silnici I/11 je. Naštěstí leží tento most v oblasti, kde paralelně vede již zmiňovaný existující poloviční profil dálnice D11, který objízdnou trasu nejlépe zastane. Nebudou tak nutná opatření jako u většiny jiných objížděk. Bez ohledu na to, k jakému opatření dojde, může ŘSD všem řidičům zaručit, že půjde o provizorium pouze do konce letošního roku. V prosinci plánuje úplné uvedení dálnice D11 do provozu až před Hradec Králové. Co se týče objízdné trasy, která bude jako každá jiná zajížďkou, je třeba myslet i na obyvatele Chlumce nad Cidlinou, kteří jsou nyní silnou dopravou tvrdě zkoušeni.
Návazné úseky dálnic v Německu mají být podle informací ADAC dokončovány takto:
Na dálnici D1:
- Úsek AS Wittschau – AS Vohenstrauß-West (2 FB): 7,2 km – 10/2006
- Úsek AS Amber-Ost – AK Oberpfälzer Wald (Pfreimd) (A93): 20,4 km - 2008
Na dálnici D8:
- Úsek AS Pirna – GÜG Bretenau/CZ (Anschluss D8): 19,3 km – 12/2006
Zdroj: ŘSD
a Infoservis UAMK
|