Enge, Janiš a Charouz junior jedou 24 hodin Spa 27.7.2006 08:13 - tisková zpráva
Hned trio českých jezdců zasáhne do čtvrtého závodu šampionátu FIA-GT, kterým je jediný čtyřiadvacetihodinový závod této série, který hostí nádherný okruh ve Spa. Tomáš Enge bude hostovat v týmu Aston Martin Racing BMS, Jarek Janiš pojede už tradičně se Saleenem S7R týmu Zakspeed, kde ho doplní i syn manazera obou jezdcu Jan Charouz.
Sedmikilometrový klasický okruh ve Spa se světově proslulou zatáčkou Eau Rouge hostí jediný čtyřiadvacetihodinový závod šampionátu FIA-GT, ve kterém bude letos mít český motorsport mimořádně bohaté zastoupení. Čtyřiadvacetihodinový závod je z pohledu šampionátu hodně důležitý, protože se v něm uděluje dvojnásobek bodů za normální závod – polovinu obvyklých bodů obdrží posádky po prvních šesti hodinách, druhou po dvanácti hodinách a celý podíl klasických bodů po skončení závodu. Teoreticky tak může vítězný tým nasbírat až 20 bodů.
Právě body nejvíce zajímají Jarka Janiše, který společně se Saschou Bertem tvoří druhou nejlepší posádkou v průběžném pořadí šampionátu. Týmy mohou nasadit dva až čtyři jezdce, Zakspeed k osvědčenému duu Janiš, Bert angažoval ještě Jana Charouze, který pojede s vozem Saleen vůbec poprvé a navíc ho čeká závodní debut ve Spa, čtvrtým jezdcem bude Andrea Montermini. Janiš už čtyřiadvacítku ve Spa zná a připsal si tam i velký úspěch, hned při svém premiérovém startu v roce 2003 totiž dojel s Ferrari 360 Modena českého týmu MenX na třetím místě třídy N-GT. Nevýhodou Saleenu bude fakt, že mu Bureau GT přiřklo pro závod ve Spa mimořádnou penalizaci 30 kg, zatímco úspěšnostní hendikepy se pro čtyřiadvacetihodinový závod mažou, 25 kg navíc povezou i vozy Maserati MC12.
Enge se i přes poraněné zápěstí představí v týmu Aston Martin Racing BMS, který v šampionátu FIA-GT plní roli továrního týmu. Liberecký rodák už s týmem také ve Spa testoval na počátku července, kdy zajel druhý nejlepší čas odpoledních jízd. Ve voze se startovním číslem 23 se bude střídat se stálými jezdci týmu Christianem Pescatorim a Fabiem Babinim, které doplní Engeho parťák z minulých let Peter Kox, se kterým v roce 2003 vyhrál v Le Mans. Enge už také okusil ve Spa atmosféru závodu, v roce 1999 startoval s BMW týmu Raffanelli s dnešní hvězdou F1 Jensonem Buttonem a Davidem Salensem, tehdy se však v závodu kvůli poruše nesvezl.
Hodně zkušeností se Spa má Tomášův otec Břetislav, který tam v osmdesátých letech devětkrát startoval s vozy BMW. „Na Spa vzpomínám hodně rád, po starém brněnském okruhu je to nejhezčí trať, na jaké jsem kdy jel. Jednou jsem jel v závodu čtrnáct hodin, z toho čtyři hodiny v kuse a na konci jsem myslel, že je se mnou konec. Tehdy nebyly žádné chladící vesty, pití v autě a jeli jsme s vozem bez posilovače, takže na konci se už spíše než volantem zatáčelo plynem. Tomášovi budu letos přímo na místě držet palce a snad se mu povede dobrý výsledek,“ vzpomíná Břetislav Enge, který má na svém kontě několik umístění v první desítce.
Zajímavou perličkou je fakt, Enge s Janišem pojedou proti sobě vůbec poprvé za jejich závodní kariéru. Pokud jeli ve stejném závodu, pak se střídali v jednom voze. Závodní program začíná prvními tréninky ve čtvrtek, včetně nočních jízd je k dispozici celkem přes šest hodin tréninků a kvalifikací.
Tomáš Enge: „Stejně jako u většiny jezdců je Spa hodně vysoko v žebříčku oblíbených tratí, jezdec tam může udělat větší rozdíl než jinde. Christian a Fabio jsou velmi kvalitní jezdci a jsem rád, že budu mít šanci po roce opět jet i s Peterem. V testu náš Aston Martin DBR9 fungoval dobře a myslím, že máme i dobře vybrané pneumatiky Pirelli. V Portlandu mě poraněná levá ruka vůbec nebolela, což je dobré znamení.
Čtyřiadvacet hodin je hodně dlouhých i bez obvykle proměnlivého počasí, ačkoliv letos by snad mělo být hezky. Rozhodně chci dopadnout lépe než v roce 1999, kdy jsem do závodu kvůli technickým problémům, které vyřadily náš vůz hned na začátku, vůbec nezasáhnul.“
Jarek Janiš: „Spa mám hodně rád a obvykle se mi tam i daří, takže pochopitelně doufám, že to bude platit i letos. Třicet kilo navíc není nijak příjemných, ale nemuselo by to až tolik vadit. Je škoda, že nám nevyšla účast v testu na počátku července, ale v tréninku bude dost času na výběr pneumatik. Michelin má navíc data od jiných týmů. Profil Spa s rychlými i pomalými zatáčkami by měl Saleenu podle dosavadních zkušeností vyhovovat. Čtyřiadvacetihodinový závod pojedu podruhé, což je určitě výhoda, člověk má představu, co ho čeká. Klíčem k úspěchu bude určitě spolehlivost, tak dlouhé závody mohou být nevyzpytatelné.“
Jan Charouz: „Bude to pro mě hodně náročný víkend, ve Spa jsem totiž jen jednou v zimě testoval s formulí BMW a tehdy byla hrozná zima, pneumatiky, brzdy se vůbec nechytaly. Ale aspoň vím, jak vede trať. Na Saleen jsem zvědavý, je to velké a silné monstrum, ale od Jarka vím, že se s ním jede velmi dobře. Před závodem je poměrně dost tréninků, takže snad budu mít dost času se s ním žít. Mým cílem je se co nejvíce přiblížit časům stálých jezdců týmu.“
Antonín Charouz, manažer jezdců: „Pro BPA sport marketing i mě osobně to bude mimořádný víkend, protože tři jezdce v mezinárodním podniku takového kalibru jsme ještě neměli. Jarek bojuje o šampionát a body ze Spa, kde jich lze získat až dvojnásobek, v něm hrají velkou roli. Tomáš dostal nabídku posílit Aston Martin Racing BMS, velkou výhodou je pro něj fakt, že pojede s vozem, který důvěrně zná. Honzu čeká velký debut, ale jsem přesvědčený, že ho zvládne bez problémů, stejně jako zvládá F3000.
Samozřejmě, bude se muset seznámit s vozem a v závodu bude mít velkou odpovědnost, ale věřím mu. Nevidím velký problém v tom, že Jarek s Tomášem budou proti sobě závodit a ani si nemyslím, že tam bude zvýšená rivalita. Čtyřiadvacetihodinové závody jedou týmy s různými strategiemi, navíc jedou v odlišných vozech a na odlišných pneumatikách, takže nějaké jednoduché přímé srovnávání nebude možné.“
BPA
|