Václav Pech přesedl z WRC do mitsubishi a útočí na čtvrtý český titul! 13.8.2006 09:40 - tisková zpráva
Letos už to bude deset let, co Václav Pech junior začal brázdit tratě českých rallye. Nejprve mu posloužila historická Škoda 1000, už v roce 1998 ale přesedl do silné čtyřkolky subaru. A už tehdy na jeho talent začal upozorňovat jeden z nejpovolanějších – multišampion Ladislav Křeček.
V roce 2000 bojoval „Ášín“ o svůj první titul ve skupině N s protřelým Václavem Arazimem, ale tehdy ještě bylo proti problémové subaru a Pech se také nevyvaroval několika chyb. O rok později už se o něm mluvilo jako o největším překvapení sezony. Ve voze Toyota Corolla WRC si dojel pro stříbrnou medaili v Mezinárodním mistrovství České republiky za tehdy suverénním továrním jezdcem škodovky Romanem Krestou.
Asi málokdo předpokládal, že se Pechovi povede tento výsledek v brzké době předčít, opak byl ovšem nakonec pravdou. V roce 2002 přesedl do Fordu Focus WRC a podařilo se mu dokonce poprvé vybojovat český titul. Následující tři roky zůstal fordu věrný a zažil doslova žně. Český titul dvakrát obhájil, k tomu přidal dva tituly slovenské a dva v rallysprintech.
V souvislosti s Barum rally Zlín nelze nepřipomenout jeho triumf v roce 2003, který byl zároveň základem k třetímu místu v konečném účtování mistrovství Evropy. Pro letošní sezonu byl Václav Pech postaven před nutnost změny vozu. Kvůli novému systému hodnocení mezinárodního mistrovství musel volit mezi sériovou čtyřkolkou mitsubishi či subaru a speciály S1600. Po dobrých zkušenostech z loňské Barum rally Zlín sáhl pro mitsubishi, což se ukázalo jako dobrá volba. Pech je už opět v čele českého šampionátu…
Rok 2006 pro něj ale nezačal úplně nejlépe. Na úvodní dvě soutěže musel vzít za vděk zapůjčenými vozy a v ani jednom případě se do špičky neprosadil. Nejzávažnější ztrátou bylo odstoupení na IQ-Jänner-Rallye, ani na Šumavě se ale situace nevyvíjela nejlépe. Po prvním dnu patřila Plzeňanovi kvůli technickým problémům až šestá příčka, ve druhé etapě ale nasadil ke stíhací jízdě a jen těsně mu unikla čtvrtá příčka.
„V sobotu jsem se s autem trochu trápil. Nefungoval mezinápravový diferenciál, což na sněhu a ledu vadilo především při brždění z velkých rychlostí a při akceleraci. Po jeho výměně ve večerním servisu se vůz začal chovat o poznání lépe a myslím, že jsme to dokázali i dosahovanými časy. Moc mě těší absolutní vítězství ve druhé etapě, kdy jsme si dokázali, že umíme být dostatečně rychlí i s produkčním vozem,“ prohlásil jezdec.
Martyrium s půjčenými vozy skončilo na Rallye Matador Tatry. Z dílen Charouz Racing Systemu vyjela zbrusu nová EVO IX a Václav Pech si na ni brzo zvykl. V sobotu měl sice problémy s výborně jedoucím Bérešem, nedělní rychlostní zkoušky byly ale již zcela v jeho režii a Pech slavil s mitsubishi své první vítězství.
„Jsem velmi spokojen nejen s výsledkem, ale také s naším novým autem, které fungovalo bezchybně. Musím poděkovat všem z Charouz Racing Systemu, kteří auto perfektně připravili,“ nechal se slyšet čerstvý vítěz.
Jestliže púchovská soutěž skončila přesvědčivým vítězstvím plzeňské posádky, pak v Krumlově byli Pech s Uhlem samovládci. Ani průběžně vedoucí muž šampionátu Achim Mörtl jejich tempu nestačil a v cíli měl více než minutové manko.
„Podařilo se nám zvolit správné pneumatiky. Využili jsme možnosti špiónů na trati a v této roli se opět osvědčila zkušenost mého táty. Získali jsme tak výhodu, kterou se nám podařilo během prvních dvou rychlostních zkoušek proměnit v poměrně slušný náskok. Myslím si, že to byl rozhodující moment v této soutěži, který nám umožnil jet druhý den s rezervou a s rozvahou.
Nebyli jsme již vystaveni takovému tlaku pronásledovatelů a časový náskok z páteční noci nám umožňoval ta nejnebezpečnější místa prodávat,“ přiznal po závodě Václav Pech, který se tím dostal poprvé od začátku sezony na dohled od vedoucí příčky v šampionátu.
Při zatím posledním měření sil na Rally Bohemia tahal Pech přece jen za kratší konec. V prvních rychlostních zkouškách soutěže mu ujížděl účastník juniorského mistrovství světa Martin Prokop s krásnou „cé dvojkou“. Na RZ9 jej však postihl defekt, a to byla dobrá zpráva pro Pecha, který se tím dostal do vedení.
Ani Vladimír Barvík jej o něj nepřipravil, pro trojnásobného mistra to znamenalo první triumf na mladoboleslavské soutěži vůbec. Zároveň se tím dostal do čela tabulky mistrovství a zajistil si předčasně prvenství v Evropském poháru regionu střed. „Z vítězství jsme všichni v teamu nadšeni, mitsubishi fungovalo bezchybně a také jsem byl maximálně spokojený s pneumatikami. Byla to velmi náročná soutěž jak pro posádku, tak pro techniku.
Když se po tak náročné soutěži a po souboji, který jsme během soboty absolvovali s Martinem Prokopem, nakonec podaří vítězství, je radost z prvního místa mnohem větší,“ řekl v cíli novopečený mistr Evropského poháru.
Ve Zlíně 4. srpna 2006 Viktor HAUSKNOTZ
tiskové středisko
Barum rally Zlín
|