Základ bezpečnosti: tuhý skelet prostoru pro posádku
Jedním z hlavních cílů konstruktérů karoserií modelů Audi je co nejvyšší tuhost prostoru pro posádku – tato „klec“ slouží i jako hlavní opora k ukotvení všech typů zádržných systémů a tedy i k zachycení sil, které přenášejí. Klíčovou vlastností skeletu je jeho odolnost proti čelnímu nárazu, k němuž nejčastěji dochází. K jejímu posílení je třeba zabezpečit optimální tlumení energie nárazu a zároveň provést opatření k tomu, aby náraz co nejméně působil na ochranný skelet kabiny, který musí být co nejrobustnější.
Dojde-li k čelním nárazu, uvědomí o tom inteligentní snímače umístěné za tělesem chladiče ve spolupráci s dalšími čidly a řídicími členy během pouhých několika tisícin vteřiny centrální řídicí jednotku. V několika milisekundách se pak aktivují napínače bezpečnostních pásů, čímž se vymezí veškerá vůle v jejich napnutí. Jakmile zatížení pásu dosáhne předem určené hodnoty, uvolní omezovač napnutí pásu v délce postačující k tomu, aby chráněná osoba „zapadla“ do mezitím nafouknutého airbagu.
Přední airbagy mají dvoustupňový účinek, první stupeň s omezenou účinností se aktivuje při nízkých rychlostech, při vyšších rychlostech se airbagy naplní s maximálním tlumicím účinkem. K vyšší bezpečnosti přispívá i pečlivé rozmístění ovládacích prvků vozu – všechny tvrdé prvky a hrany jsou umístěné co nejdál od kritické oblasti, v níž by při kolizi mohly být příčinou zranění řidiče, jiné (například prostor pro nohy) jsou bohatě čalouněné.
Deformační členy: ochrana i ze stran
Bezpečnostní sloupek volantu s dvojitou teleskopickou koncepcí je vybaven omezovačem síly, který navíc zajišťuje, že se volant při nárazu podle intenzity tlaku na hrudní koš řidiče deformuje směrem dolů, a tak ještě dokonaleji snižuje nebezpečí jeho zranění.
Při čelních nárazech v nízké rychlosti není nutní aktivovat airbagy. V těchto případech až do rychlosti cca 15 km/h zcela postačí absorpční schopnost nárazníku. Přesně stanovená deformace nárazníků při nich bezpečně pohltí energii nárazu, aniž by došlo k poškození předních blatníků.
Na bocích vozidla není dostatek prostoru pro deformační zóny či absorpční prvky. V těchto partiích poskytuje ochranu velmi tuhá a pevná konstrukce, proto jsou zde využity díly z extrémně pevné dvoufázové oceli. Efektivní absorpci nárazu v prazích karoserie zaručují vložené extrudované hliníkové profily a tuhost dveří zvyšují profilované deskové vložky. Tuhost skeletu kabiny zvyšují podélné i příčné výztuhy a výztuhy ve střeše.
Při bočním nárazu jsou cestující chráněni bočními airbagy, sériově montovanými vpředu a na přání dodávanými i pro zadní sedadla, a hlavovými airbagy. Ty zůstávají v případě aktivace naplněné delší dobu, aby zajistily ochranu cestujících i při případném sekundárním nárazu.
Karosérie je dobře zajištěna proti nárazu zezadu, pečlivě dimenzované výztuhy vytvářejí zadní deformační zónu, díky jejíž absorpční schopnosti zůstává palivová nádrž mimo deformační zónu i při bariérovém nárazu rychlostí do 80 km/h.
Aerodynamická kouzla: menší odpor i při větší čelní ploše
Nové Audi A6 allroad quattro je znatelně rozměrnější než jeho předchůdce, to znamená že i jeho čelní plocha je větší. Aby se kompenzoval nepříznivý vliv větší čelní plochy na velikost aerodynamického odporu, museli konstruktéři navrhnout optimální vnější profil karoserie. O tom, že se jim to zdařilo, svědčí hodnota koeficientu odporu vzduchu pouhých 0,33 (3.2 FSI). Prakticky to znamená, že i při zvětšené čelní ploše je součin plochy a součinitele odporu, jemuž je úměrný celkový odpor vzduchu, nižší než u modelu první generace.
Jedním z nejúčinnějších opatření, díky nimž tvůrci nového modelu tohoto výsledku dosáhli, bylo pečlivé aerodynamické tvarování předního ochranného krytu a panelů kryjících zespodu motorový prostor a převodové ústrojí až k zadním kolům a k zadnímu ochrannému krytu. Tím bylo docíleno hladké proudění pod vozem bez nežádoucího víření a jeho plynulé odvádění za záď vozu. Spoilery předních kol snižují ztráty vířením na kolech.
Pro dokonalou stabilitu a ovladatelnost vozu je důležitá velikost aerodynamického přítlaku resp. vztlaku působícího na zadní nápravu. Ani zde se nenechali designéři zahanbit a navrhli vhodný tvar zadní odtrhové hrany střechu, který významně omezuje efekt vztlaku na zadní nápravě.
Při jízdě rychlostí vyšší než 130 km/h se na hladině generovaného zvuku nejvíce podílí aerodynamický hluk. Aerodynamickým specialistům firmy Audi se podařilo výrazně utlumit hluk zejména na frekvencích v rozsahu 1 až 8 kHz, na který je lidské ucho nejcitlivější. Na tom se nejvíce podílí trojité těsnění dveří a ukrytí stěračů ve vypnuté poloze pod zvýšenými výstupky kapoty. I když stěrače pracují, generují jen překvapivě nízkou hladinu aerodynamického zvuku. Zásluhu na tom má nová konstrukce plochých stírátek a spoilery na ramenech stěračů.
Bezpečná viditelnost: adaptivní světlomety a denní světla
Na přání mohou být pod rozměrnými čirými kryty světlometů ukryty osvětlovací prvky špičkové technologie. Světlomety mají i u Audi A6 allroad quattro charakteristický „trubkový“ design, díky němuž vytvářejí dojem, že se volně vznášejí ve vzduchu, čímž dodávají přídi vozu působivé „high-tech“ vzezření. Sériově jsou osazovány výkonné halogenové světlomety včetně mlhovek a ostřikovačů, na přání lze pořídit bi-xenonová světla Plus. Největší užitnou hodnotu přinášejí adaptivní světlomety, jejichž řídicí systém pomocí snímačů neustále vyhodnocuje natočení volantu, rychlost a odchylku vozu od přímého směru a další parametry. Podle výsledků analýzy se pak natáčejí světlomety tak, aby i v zatáčkách optimálně osvětlovaly silnici ve směru jízdy.
Významným příspěvkem pro bezpečnost i ekonomičnost provozu přinášejí na přání dodávaná speciální světla pro stálé denní svícení, která prokazatelně zvyšují viditelnost vozu i za dne a tím značně přispívají ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Jsou vybavena ztlumenými žárovkami, při jejichž rozsvícení se vypnou ostatní světla, takže dochází ke znatelné úspoře energie.
V rámci výbavy na přání jsou dodávána i brzdová a koncová světla s LED technologií, která se vyznačují nízkou spotřebou energie, vysokou životností a hlavně velmi nízkým časem odezvy. Mají asi o 80 % nižší spotřebu než konvenční žárovky a dosahují maximálního světelného toku už za méně než milisekundu – u konvenčních žárovek to je 200 ms.
Sportovní a univerzální: zavazadlový prostor
Nové Audi A6 allroad quattro hledá přízeň zejména u aktivních, sportovně založených zákazníků. Přeprava sportovních potřeb a vybavení vyžaduje rozměrný a velmi flexibilní zavazadlový prostor, a přesně tak je koncipován zavazadelník nového modelu. Základním objemem 550 litrů překonává svého předchůdce o celých 110 litrů a kvalita jeho čalounění dává jasně najevo příslušnost do rodiny Audi. V případě potřeby jej lze sklopením zadních sedadel (aniž by bylo nutné odstraňovat hlavové opěrky) rozšířit až na 1660 litrů. Tím však jeho flexibilita nekončí, zvyšuje ji mnoho dalších důmyslných detailů a pomůcek.
Síťovou oddělovací příčku i kryt zavazadlového prostoru lze snadno odstranit i namontovat zpátky. A6 allroad quattro má do podlahy 1,05 m širokého zavazadlového prostoru začleněné dvě kolejnice, do kterých jsou uchyceny čtyři přestavitelná vázací oka pro upevnění převážených předmětů. Všechny modely mají také praktické háčky pro zavěšení nákupních tašek a pružnou síťku v pravém boku zavazadelníku. Do standardní výbavy zavazadlového prostoru patří i zásuvka na 12 V.
Příčně dělenou podlahu zavazadlového prostoru lze skládat a složené díly zajistit v téměř libovolné pozici, což umožňuje optimální rozčlenění jeho vnitřního prostoru podle aktuálních přepravních požadavků. Zvednutá a zajištěná část podlahy vytváří menší sekci, do které je možné uložit menší předměty, které díky tomu neputují v zatáčkách po celé podlaze zavazadlového prostoru.
Kolejnicový systém s variabilními uvazovacími oky v podlaze zavazadlového prostoru lze doplnit teleskopickou tyčí, která se oběma konci uchytí do kolejnic a diagonálně či horizontálně rozdělí plochu zavazadlového prostoru. Díky tomu lze spolehlivě zamezit nechtěnému pohybu převážených předmětů po podlaze. Podobně lze zavazadla zajistit také pomocí nastavitelného upevňovacího pásu, jehož konce se uchycují do podlahových kolejnic – předměty se pomocí upevňovacího pásu připevní k bokům zavazadlového prostoru nebo k zadní části opěradel zadních sedadel.
Zavazadlový prostor lze v případě potřeby zvětšovat postupným sklápěním asymetricky dělených zadních opěradel. Prostor pro cestující je chráněný před průnikem věcí ze zavazadelníku výsuvnou sítí, která se uchycuje ke stropu vozu.
Na přání se do zavazadlového prostoru dodává oboustranný koberec, který má jednu stranu z veluru a druhou stranu z odolné a velmi snadno čistitelné pryže. Tento koberec má navíc připojenou část, kterou lze přehodit přes práh zavazadlového prostoru, takže zadní nárazník a práh jsou chráněny před poškrábáním a zároveň vytvářejí čisté sedátko, jež přijde vhod např. při přezouvání sportovních bot.
Užitečným doplňkem je také odnímatelný vak na lyže a snowboardy. Výbavu lze do něj uložit pohodlně mimo vůz a teprve potom ji ukrýt v zavazadlovém prostoru, který tak zůstává chráněný před znečištěním.
Rozměrný a variabilní zavazadlový prostor doplňují podélné hliníkové střešní nosiče s nosností 100 kg, což je 25 kg více, než je obvyklé v podobných případech. Podobně vysoká je i užitečná hmotnost, která pro všechny motorické varianty dosahuje 630 kg. I povolená hmotnost přívěsu je vyšší, než bývá u vozů této třídy obvyklé – v závislosti na motoru dosahuje až 2,1 tuny.
Motor
Pro pohon modelů A6 allroad quattro mohou zákazníci volit ze dvou zážehových a dvou vznětových motorů, z nichž všechny jsou uloženy podélně. Vycházejí z nejmodernější rodiny V-motorů Audi a charakterizuje je vysoká výkonová rezerva a mohutný točivý moment. Jejich extrémně kompaktní základní koncepce je založena na úhlu rozevření válců 90˚ a rozteči mezi válci 90 mm. Dalším společným znakem všech čtyř motorů je pohon vačkových hřídelí bezúdržbovým řetězem a pohon ventilů kladkovými zdvihátky, snižujícími tření.
Příprava směsi zážehových motorů je optimalizována použitím kontinuálního nastavování všech čtyř vačkových hřídelí a sacího potrubí s proměnnou délkou – obě tyto technologie zajišťují dosažení vysokého výkonu kombinovaného s mohutným točivým momentem.
- 4.2 V8 FSI o výkonu 257 kW (350 k), 440 Nm
- 3.2 V6 FSI o výkonu 188 kW (255 k), 330 Nm
- 3.0 V6 TDI o výkonu 171 kW (233 k), 450 Nm
- 2.7 V6 TDI o výkonu 132 kW (180 k), 380 Nm
FSI: vysoce výkonný motor se vstřikováním benzinu
Název FSI označuje technologii přímého vstřikování benzinu, při níž není palivo vstřikováno do sacího potrubí, ale přímo do válce. Vynikající termodynamická účinnost motorů FSI je základem jejich vysokého výkonu a efektivnosti a znovu potvrzuje heslo firmy Audi „Vorsprung durch Technik“ (Náskok díky technice).
Výkonnost a vysoká efektivnost technologie přímého vstřiku benzinu do válců FSI s homogenním spalováním byla důkladně prověřena v modelech Audi R8. Tyto závodní speciály prokázaly své kvality v seriálu 24 hodin Le Mans, kde z pěti startů čtyřikrát zvítězily (letos je na první příčce vystřídal další speciál Audi R10, tentokrát se vznětovým motorem!).
Nové motory FSI kombinují technologii přímého vstřikování benzinu do válce s novou technologií řízeného jednopístkového vysokotlakého vstřikovacího čerpadla. Čerpadlo dodává přesně odměřené množství paliva nutné k udržení potřebného tlaku 30 až 100 barů ve vysokotlakém trubkovém zásobníku koncepce common-rail, společného pro každou z řad válců motoru. Prostřednictvím sacího potrubí s variabilní délkou a v něm integrované klapky rozviřující proud nasávaného vzduchu se dosahuje rychlého, vířivého proudění, které společně s přesně odměřovanou dávkou jemně rozptýleného paliva vytváří ve válcích motoru optimální homogenní směs s poměrem lambda blízkým jedné, která velmi rychle hoří a tím podporuje spontánní reakci motoru na plynový pedál.
Palivo se přímo ve válci odpařuje, což napomáhá k lepšímu chlazení spalovacího prostoru, do něhož pak lze dodat více vzduchu. Tato technologie umožnila konstruktérům motoru zvýšit bez nebezpečí klepání kompresní poměr motoru až na neobvykle vysokou hodnotu 12,5 : 1 (u motorů s nepřímým vstřikem je maximem 10,5 : 1). Vysoký kompresní poměr zajišťuje vysokou tepelnou účinnost motoru, tedy vyšší výkon a zároveň i nižší měrnou spotřebu.
350 k: 4.2 FSI
Použitím v modelu A6 allroad quattro si odbývá svůj debut v řadě Audi A6 vysoce výkonný zážehový osmiválec 4.2 V8 FSI s pracovním objemem 4163 cm3. Motor je odvozen od agregátu sportovního speciálu Audi RS4 a je blízce příbuzný s motorem modelu Q7. Redukcí maximálních otáček byl jeho výkon ve srovnání s RS4 snížen na 257 kW (350 k), avšak maximální točivý moment naopak vzrostl na 440 Nm při otáčkách 3500 min-1, přičemž celých 85 % maximálního točivého momentu je k dispozici už od 2000 min-1.
Pro skříň motoru konstruktéři použili koncepci úložné desky, převzatou z konstrukce vozů F1. Díky pomocnému hliníkovému rámu, vloženému mezi blok motoru a olejovou vanu, je skříň této koncepce značně tuhá a odolná proti vibracím, a to zejména při torzním zatížení. Zhotovena je jako nízkotlaký kokilový odlitek z hypereutektické slitiny hliníku, jejíž vlastnosti umožňují, aby byl pracovní povrch válců vyvrtán přímo ve skříni, bez vkládaných vložek válců. Honováním se na pracovním povrchu odhalí tvrdá zrna křemíku, která mu dodávají potřebnou odolnost proti opotřebení. Rozteč válců takto konstruovaného motoru může být velmi malá s minimální tloušťkou stěny mezi válci pouhých 5,5 mm, což se projeví ve velmi kompaktní stavbě a nízké hmotnosti motoru.
Čtyři vačkové hřídele jsou hnány prostřednictvím dvoustupňového bezúdržbového řetězového převodu, který se skládá ze tří jednoduchých válečkových řetězů a jehož výhodné umístění v zadní části motoru konstruktérům umožnilo zkrátit délku motoru o celých 52 mm. Čtvrtý řetěz pohání pomocná zařízení.
Dvoustupňové sací potrubí s variabilní délkou je odlité z hořčíkové slitiny. Dvě vysokotlaká čerpadla hnaná od sacích vačkových hřídelí dodávají benzin do dvou propojených trubkových zásobníků z nerezové oceli, z nich je benzin vstřikovači dodáván přímo do válců. Celý proces je ovládán jedinou řídicí jednotkou Bosch Motronic MED 9.1.1, která patří k nejdokonalejším systémům svého druhu na světě.
Ohromná výkonová rezerva motoru dokáže nové Audi A6 allroad quattro vystřelit z nuly na 100 km/h během 6,3 s a bleskově urychlit na 250 km/h, kde zasahuje elektronický omezovač. Motor 4.2 FSI se dodává výhradně v kombinaci s automatickou převodovkou tiptronic a průměrná spotřeba je v této sestavě skutečně velmi nízká, pouhých 11,2 l/100 km. Za cenu nepatrného snížení výkonu lze k jeho pohonu použít i běžný 95oktanový benzin. Je samozřejmé, že motor vyhovuje standardu Euro 4. Starají se o to dva katalyzátory, umístěné těsně za motorem. K rychlé aktivaci katalyzátorů co nejdříve po nastartování motoru napomáhá plechové výfukové potrubí s nízkou tepelnou setrvačností a vzduchovou izolační vrstvou.
Kompaktní a lehký: 3.2 FSI
Vidlicový šestiválec 3.2 FSI se vyznačuje podobnými přednostmi jako ultramoderní osmiválec 4.2 FSI. Díky hliníkové konstrukci je velmi kompaktní, s šířkou pouhých 430 mm a délkou 360 mm váží jen 169,5 kg. Jeho vrtání a zdvih jsou stejné jako u osmiválce, tedy 84,5 x 92,8 mm, což odpovídá celkovému pracovnímu objemu 3123 cm3.
Pečlivým vyladěním výfukového systému byl dosažen klasický, výrazně sportovní zvuk motoru, který není nepříjemný, ale dává tušit opravdový sportovní požitek z jízdy ve voze, který v celém rozsahu otáček až po červenou rysku na 7200 min-1 s naprostou lehkostí reaguje na přidávání plynu.
Dokonalý šestiválec se svým výkonem 188 kW (255 k) a maximálním točivým momentem 330 Nm při otáčkách 3250 min-1, který neklesá pod 90 % hodnoty ve velmi širokém rozmezí od 2400 min-1, může chlubit na nepřeplňovaný zážehový motor opravdu výjimečnou výkonovou charakteristikou.
Audi A6 allroad quattro vybavené šestistupňovou manuální převodovkou se s motorem 3.2 FSI dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 7,2 s a dosáhnout maximální rychlosti až 242 km/h. Model se šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,7 s a jede maximální rychlostí 240 km/h. Průměrná spotřeba činí jen 11,0 l/100 km.
TDI: špičková technika vznětového motoru
Pro Audi A6 allroad quattro jsou k dispozici dva šestiválcové vznětové agregáty s objemem 3,0 a 2,7 litrů, které měly premiéru v novém Audi A6. Oba patří k nové generaci vidlicových motorů Audi, jsou opatřeny čtyřventilovými hlavami a díky společnému řetězovému pohonu vačkových hřídelí a olejového čerpadla se vyznačují velmi kompaktní stavbou s délkou pouhých 444 mm. Agregát 3.0 TDI je se svou hmotností 219 kg nejlehčím vznětovým motorem ve své třídě. Hlavní zásluhu na tom má vysoce progresivní materiál bloku motoru, vyrobeného z velmi pevné lupínkové šedé litiny.
Optimální plnění motoru zajišťuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. O dodávku paliva a tvoření směsi se stará vstřikovací systém common‑rail nejnovější generace, zásobující vstřikovače pomocí vysokotlakého trubkového zásobníku společného pro každou z obou řad válců. Díky mimořádně vysokému vstřikovacímu tlaku až 1600 barů, tedy asi o 250 barů vyššímu než u předchozí generace, dochází k dokonalé atomizaci paliva a tvorbě směsi, jejímž výsledkem je velmi efektivní spalování.
Lehká konstrukce v detailu: jehla vstřikovače vážící 4 g
Nepochybně nejvýznamnější inovací nové generace systému common-rail jsou vstřikovače k jejichž řízení se využívá piezoelektrický efekt, tedy deformace piezoelektrických krystalů elektrickým napětím. Piezoelektrické krystaly reagují pětkrát rychleji než běžně užívané elektromagnetické cívky a díky jejich použití mohla být snížena pohyblivá hmota regulační jehly vstřikovače ze 16 na 4 gramy. Jehla se tak pohybuje dvakrát rychleji než v klasickém vstřikovači, takže lze vstřikovat menší a přesněji odměřené a načasované dávky paliva.
S piezoelektrickým vstřikovačem může být počet dávek paliva vstřiknutých během jednoho pracovního cyklu do válce téměř libovolný, takže jej lze podle potřeby optimalizovat – vývojáři společnosti Audi u motoru 3.0 V6 dospěli k počtu až pěti vstřiků během cyklu. Kromě hlavního vstřiku jsou to při nižších otáčkách dva předvstřiky, ve středních otáčkách jeden. Navíc se při částečném otevření škrticí klapky a otáčkách okolo 2500 min-1 přidává jeden dodatečný sekundární vstřik.
Popsaná technologie vstřikování snižuje tvrdost spalování, což má příznivý vliv na snížení hlučnosti motoru – hladkost chodu obou agregátů TDI je bezkonkurenční. Kromě toho se snižuje i obsah emisí. Navíc se část spalin recirkuluje – po ochlazení je znovu vedena do válce, čímž se podstatně snižuje obsah oxidů dusíku ve spalinách.
450 Nm: 3.0 TDI
S mimořádně vysokým maximem točivého momentu 450 Nm dosahovaným v rozmezí 1400 min-1 (tedy prakticky téměř od volnoběhu) až 3250 min-1 nabízí nejmohutnější tah větší z obou vznětových motorů, vidlicový šestiválec 3.0 TDI s objemem 2967 cm3 a výkonem 171 kW (233 k).
Optimální plnění válců ve všech režimech motoru obstarává turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, pro úsporu místa umístěné v rozevření řad válců. Dva paralelní chladiče výrazně snižují teplotu vzduchu, čímž podstatně zlepšují plnění válců. Startování v extrémních mrazech usnadňují žhavicí svíčky s velmi rychlou aktivací – na teplotu 1000 ˚C se dokáží zahřát už za dvě sekundy.
Čištění výfukových plynů je svěřeno dvěma katalyzátorům umístěným těsně za motorem, jejichž výstupy jsou spojeny do sekundárního katalyzátoru pod podlahou vozu. Díky jejich funkci motor s přehledem plní limity standardu Euro 4. Motor je stejně jako jeho menší sourozenec 2.7 TDI k dispozici i ve verzi s filtrem pevných částic DPF, který ze spalin odstraňuje nespálené tuhé částice, především saze.
Motor 3.0 TDI může být propojen s manuální i automatickou převodovkou. Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI s manuální převodovkou zvládá sprint z 0 na 100 km za 7,5 s, verze s převodovkou tiptronic za 7,8 s. Maximální rychlost činí 231 km/h, resp. 230 km/h. To vše při skromné průměrné spotřebě pouhých 8,4 l/100 km a 8,8 l/100 km.
Výkonný a ekonomický: 2.7 TDI
Menší turbodiesel 2.7 TDI je neobyčejně všestranným motorem. Je velmi ekonomický a šetrný k životnímu prostředí, zároveň však poskytuje dostatek výkonu a zejména vysokého a téměř ve všech otáčkách konstantního točivého momentu, aby plně uspokojil i velmi náročné řidiče se sportovním duchem. Rovněž vidlicový šestiválec 2.7 TDI je vybaven systémem přímého vstřikování nafty do válců common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Díky použití nejvyspělejších technologií, které je u výrobků Audi standardem, plní i bez osazení částicovým filtrem emisní limity normy Euro 4.
Svou stavbou motor vychází z konstrukce svého třílitrového sourozence 3.0 TDI, jeho konstruktéři však použili klikový hřídel s menším zdvihem 83,1 mm, čímž se jeho pracovní objem snížil na 2698 cm3. Turbodiesel 2.7 TDI disponuje výkonem 132 kW (180 k) a maximální točivý moment 380 Nm poskytuje už od 1400 min-1. Plochá křivka průběhu točivého momentu slibuje dravou akceleraci a motor tento předpoklad nezklame. I při poměrně nízkém pracovním objemu dokáže allroad zrychlit z klidu na 100 km/h během 9,3 s a rozjet jej až na rychlost 215 km/h. Audi A6 allroad quattro 2.7 V6 TDI se dodává výhradně s automatickou převodovkou tiptronic a spotřebuje v průměru jen 8,7 l nafty na 100 km jízdy.
Převodovky: Unikátní technologie a preciznost
Nový model Audi A6 allroad quattro je sériově vybavován šestistupňovými převodovkami, a to buď manuálními nebo automatickými. S manuálními převodovkami se dodávají pouze modely s motory 3.2 FSI a 3.0 TDI.
Manuální převodovka označená ML (manual/longitudinal, tedy manuální/podélně uložená) umožňuje se svým sportovně krátkým odstupňováním převodových stupňů velmi přesné a hladké řazení. Speciální uchycení řadicí vidlice dokonale izoluje řadicí páku od vibrací přenášených z pohonného systému. Řada konstrukčních opatření výrazně snižuje vnitřní třecí ztráty převodovky, a tak přispívá k zvýšení hospodárnosti provozu nového modelu.
Šestistupňová automatická převodovka tiptronic je k dispozici pro všechny motorizace a je sériově montována do modelů 2.7 TDI a 4.2 FSI. Její použití dodává modelu A6 allroad quattro sportovní dynamiku spojenou s hravou snadností ovládání. V porovnání s předchozí pětistupňovou variantou váží o 8 kg méně, takže její celková hmotnost je jen 120 kg. Ve srovnání se svým předchůdcem má také o 22 % širší převodový rozsah, což přináší lepší akceleraci při zařazení nízkých převodových stupňů i vítané snížení otáček motoru ve vysokých rychlostech, díky kterému se zřetelně sníží hladina hluku i spotřeba paliva.
Řídicí systém převodovky tiptronic je označován jako dynamic shift program (DSP), tedy program dynamického řazení. Bleskové změny převodů a pružná strategie jejich změny dodávají vozu sportovní dynamiku. Podobně působí i samočinné dvojí sepnutí a rozepnutí spojky při snižování rychlostního stupně. V poloze páky voliče označené D a při volbě sportovního režimu S zahrnuje řídicí jednotka do určování parametrů, s nimiž probíhá řazení stupňů, i takové veličiny, jako jsou například podélné a příčné zrychlení vozu nebo poloha plynového pedálu. Tímto opatřením se zabraňuje nežádoucímu podřazení v nevhodný okamžik, například při projíždění zatáčkou.
Vždy krok napřed: stálý pohon čtyř kol quattro
Charakteristickým rysem vozů Audi je stálý pohon všech kol quattro, který patří k sériovému vybavení všech modelů A6 allroad quattro. Tato už déle než čtvrt století ve sportu i v běžné výrobě osvědčená technologie je jedním z pilířů, na nichž firma Audi vybudovala svou pozici technologického lídra automobilového průmyslu. Systém quattro zaručuje optimální trakci všech kol a bezpečné vedení vozu i za nepříznivých adhezních podmínek, takže jízda je mimořádně stabilní a bezpečná.
Srdcem pohonu quattro je samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Jeho funkce je čistě mechanická, což se projevuje v jeho bleskově odezvě na změnu podmínek. Samosvorný účinek se projevuje jen při plném výkonu motoru, takže diferenciál toleruje rozdílnou rychlost otáčení kol, k níž dochází například při brzdění nebo projíždění zatáček. Za normálních podmínek se rozděluje výkon motoru mezi přední a zadní nápravu v rovnoměrném poměru 50 : 50, v extrémních situacích zařídí diferenciál Torsen přenos až 75 % výkonu na nápravu s lepšími trakčními podmínkami.
Podvozek
Podvozek nového Audi A6 allroad quattro staví na technologii, která prokázala svou jedinečnost při vítězstvích na závodních tratích: pro Audi typická pokroková čtyřprvková přední náprava ve spolupráci se zadní lichoběžníkovou nápravou se samořídicím zavěšením, jež je upravenou verzí převzatou z Audi A6. Velikost neodpružených hmot je omezena důsledným použitím hliníku na hlavní díly podvozku. Sériově je Audi A6 allroad quattro stejně jako luxusní A8 vybaveno adaptivním pneumatickým pérováním.
Ve srovnání s modelem předchozí generace konstruktéři podstatně zvětšili nejen rozvor, ale i rozchod kol: vpředu o 22 mm na 1596 mm a vzadu o 2 mm na 1587 mm. Vývojáři optimalizovali i rozložení hmotnosti na nápravy, čímž nové Audi A6 allroad quattro získalo prvotřídní dynamické chováním nejvyšší třídy.
Přemístěná a vylehčená: přední náprava
Pro dosažení příznivějšího rozložení hmotnosti na nápravy posunuli designéři uložení přední nápravy o 83 mm blíže k čelu vozu než bylo u modelu předchozí generace. Tím se jím podařilo dále podstatně zlepšit stabilitu vozu v zatáčkách ale i jeho vzhled, protože kratší přední převis karoserie dodává novému A6 allroad quattro kompaktnější výraz.
Každé z předních kol je vedeno čtyřmi příčnými rameny, která jsou pro snížení neodpružených hmot odlita z hliníkové slitiny. K důslednému odlehčení konstrukce přispívá i hliníkový odlitek horního ukotvení nápravy a dutý trubkový stabilizátor. Propracovaný návrh kinematiky a elastokinematiky předního zavěšení byl inspirován snahou o dosažení špičkových dynamických vlastností vozu spojených s příkladným jízdním komfortem. Vysokou příčnou tuhost zavěšení zajišťuje precizní provedení spojovacích kloubů a masivních kotvicích pouzder. Mohutnější gumové tlumicí prvky lépe izolují kabinu od rázů způsobovaných nerovností vozovky.
Sportovní a pohodlné: řízení
Nový model A6 allroad quattro je sériově vybaven hřebenovým řízením servotronic s hydraulickým posilovačem, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy. Jeho nejnovější a nejdokonalejší verze vyniká mnoha přednostmi. Při parkování je třeba vyvíjet jen minimální sílu, zatímco ve vysokých rychlostech má řidič díky naprosté přesnosti řízení a přirozeně působící zpětné vazbě příjemný pocit bezprostředního kontaktu s vozovkou. K pocitu naprosté jistoty přispívá i vysoká citlivost řízení v okolí bodu nastavení přímo vpřed.
Sloupek řízení je podélně nastavitelný o 50 mm a výškově o 40 mm. Velkou péči konstruktéři věnovali potlačení vibrací, přenášených ze řízení.
Bezpečná a dynamická: zadní náprava
Velkým technickým úspěchem je nová konstrukce samořídicího lichoběžníkového zavěšení zadní nápravy, která má právě v novém Audi A6 allroad quattro premiéru. Její komplexní a neobyčejně sofistikovaná konstrukce se projevuje v dosažení špičkového jízdního komfortu a nekompromisně spolehlivého dynamického potenciálu.
Lichoběžníková ramena jsou konstrukčně řešena jako dutý odlitek z hliníkové slitiny. Jsou torzně velmi tuhá a absorbují největší část zatížení od kol. Společně se za nimi umístěnými vodicími rameny z vysoce pevného ocelového plechu definují elastokinematické chování nápravy. Všechny prvky zadního zavěšení jsou prostřednictvím kombinovaných pouzder (pryž/kov) uchyceny k pomocnému rámu, který je čtyřmi mohutnými hydraulickými tlumicími pouzdry dokonale vibračně odstíněn od skeletu karoserie.
Lichoběžníkové zavěšení bylo z kinematického hlediska navrženo pro dosažení optimální sportovní charakteristiky podvozku. Výrazné snížení změn rozchodu během propérování výrazně zlepšilo stabilitu jízdy i přesnost řízení a jistotu ovládání. Celá konstrukce podporuje neutrální chování vozu s velmi lehkou tendencí k nedotáčivosti v extrémních podmínkách.
Jízda na vzduchovém polštáři: adaptivní pneumatické pérování
Nový model A6 allroad quattro je sériově dodáván s pokročilým adaptivním pneumatickým pérováním. Tento sofistikovaný systém zaručuje ještě dokonalejší syntézu sportovní dynamiky ovládání a dokonalého jízdního komfortu, která přidává další rozměr k suverénnímu chování vozu na nejrůznějším jízdním povrchu.
Pneumatické pružicí prvky přední nápravy jsou navrženy jako integrovaná sestava pružicího měchu a centrálně umístěného libovolně nastavitelného dvouplášťového tlumiče pérování. Vzadu jsou pneumatické pružiny a tlumiče oddělené. Stěny měchů jsou vyrobeny ze speciálního vícevrstvého elastomeru vyztuženého polyamidovou tkaninou. Kombinací různě dimenzovaných vrstev konstruktéři dosáhli vynikajících jízdních vlastností spojených s citlivou odezvou na drobné nerovnosti terénu.
Velkou předností pneumatického pérování je stále stejná charakteristika pérování bez ohledu na zatížení vozu. Speciální vzduchový kompresor totiž dokáže natlakovat pneumatické pružiny při zvýšeném zatížení vozu a naopak jej odpouštět, když se zatížení sníží.
O řízení celého systému adaptivního pneumatického pérování se stará elektronický systém, který automaticky upravuje jeho charakteristiku podle typu jízdního povrchu a stylu jízdy. Prostřednictvím rozhraní MMI může řidič měnit charakteristiku podvozku v pěti režimech od vysloveně sportovního až po maximálně komfortní, a také může v rozsahu 60 mm měnit světlou výšku vozu.
V dynamickém (sportovním) režimu se výška odpružení sníží tak, že světlost vozu klesne na 125 mm, čímž se sníží i těžiště vozu a zmenší jeho aerodynamický odpor. Při volbě automatického režimu je základní výška o 15 mm větší, ale při delší jízdě rychlostí vyšší než 120 km/h poklesne na úroveň dynamického režimu. Pokud však byl navolen komfortní režim, k tomuto poklesu nedojde.
Při volbě režimu allroad je základní světlost 175 mm. Při dosažení 80 km/h však podvozek poklesne o 15 mm a při překročení stodvacítky o dalších 20 mm.
V manuálně nastavitelném režimu lift se světlost zvýší na nejvyšší hodnotu 185 mm, která je nejvhodnější pro pomalou jízdu v těžkém terénu. Jakmile však rychlost překročí 35 km/h, řídicí jednotka automaticky navolí režim allroad.
Drží jako přibité: brzdový systém
Ke zvládnutí obrovského výkonu motorů musejí být nové modely Audi A6 allroad quattro opatřeny mohutnými a účinnými brzdami. I k základním motorům se kombinují šestnáctipalcové brzdy s předními kotouči o průměru 321 mm a dravý výkon motoru 4.2 FSI je krocen brzdami sedmnáctipalcovými. Průměr předních kotoučů je 321 mm a u motorizace 4.2 FSI 347 mm, zadní kotouče mají průměr 302 mm (4.2 FSI vnitřně chlazené 330 mm).
Do brzdového okruhu je zařazen dvoustupňový posilovač, který přizpůsobuje citlivost brzd velikosti zrychlení, resp. zpomalení. Při nízkých a středních hodnotách zpomalení zesiluje sílu z pedálu až 5,5krát. Po překročení nastavené meze se zesílení zvyšuje až na 12, čímž se dosahuje progresivního účinku zesílení brzdicí síly, který je vhodný především při sportovním stylu jízdy. Při nouzovém zastavení se automaticky rozsvěcují varovná světla.
Zabudovaná bezpečnost: nová generace systému ESP
Všechny nové modely Audi A6 allroad quattro mají sériově elektronický stabilizační systém nejnovější generace ESP 8, vyvinutý firmou Bosch. Součástí stabilizačního systému ESP je protiblokovací systém brzd ABS, elektronický dělič brzdných sil EBV a brzdový asistent, který v kritických momentech samočinně zvýší tlak v brzdovém systému na maximální úroveň. K vyšší stabilitě jízdy přispívá i protiprokluzové zařízení ASR, které je propojeno s elektronickou závěrou diferenciálu EDS.
Stabilizační systém ESP 8 je vybaven citlivými senzory tlaku, které neustále monitorují jízdu. V případě potřeby pak ESP zasáhne do činnosti motoru a brzd a účinně stabilizuje jízdu, zejména když se vůz začíná projevovat nedotáčivě. Ve speciálním režimu „off-road“, který se aktivuje tlačítkem ESP na palubní desce, se nastavují větší tolerance nerovnoměrností brzdění a trakce a pomalejší reakce systému ESP, protože prioritou v terénu je trakční síla bez přílišné intervence systému.
Specifické nastavení systému ESP je klíčem bezkonkurenční jistoty Audi A6 allroad quattro v terénu při zachování vynikajících jízdních vlastností na zpevněném povrchu. V terénu se uplatní jeho vysoká světlost a bohatě dimenzovaný úhel nájezdu vpředu i vzadu (18,3 a 21,5 stupně) a také brodivost až 30 cm. Díky přednímu a zadnímu ochrannému krytu a přídavným krytům v podbězích je spodek vozu skvěle chráněn před odlétávajícími kaménky.
Elektromechanická parkovací brzda
Elektromechanická parkovací brzda se v novém Audi A6 allroad quattro ovládá pouhým stiskem tlačítka na středové konzole a má proti klasické pákou ovládané brzdě celou řadu výhod. Elektromechanická parkovací brzda může například řidiči pomoci při rozjezdech do kopců, což je pro některé řidiče stále obtížný úkon. Při rozjezdu do svahu řídicí jednotka parkovací brzdy sleduje pomocí citlivých čidel polohu pedálu plynu, otáčky motoru, točivý moment, zařazený rychlostní stupeň a podélný náklon vozu. Na základě všech těchto údajů potom řídicí jednotka parkovací brzdy citlivě a postupně uvolňuje brzdy, takže ani v prudkých stoupáních nehrozí nechtěné popojetí vozu dozadu a rozjezd je naprosto plynulý. U vozů s manuální převodovkou se činnost brzdy řídí i podle polohy spojkového pedálu.
Elektromechanická parkovací brzda Audi A6 allroad quattro se dokáže zhostit i předpisy stanovené náročné role nouzové brzdy. Při rychlosti nad 8 km/h se vůz dá zastavit pouhým vytažením spínače. Během krátké chvíle se tlak v brzdovém systému začne zvyšovat tak, aby se že rychlost vozu snižovala se zpomalením 8 m/s2, což je mnohem více, než dokáží při nouzovém brzdění konvenční parkovací brzdy.
Elegantní a robustní: kola a pneumatiky
Už šestiválcové modely Audi A6 allroad quattro vyjíždějí na elegantních litých sedmnáctipalcových sedmipaprskových kolech tvaru rotoru, obutých do nízkoprofilových pneumatik rozměru 225/55 R17. Nejvýkonnější osmiválec 4.2 FSI je opatřen desetipaprskovými osmnáctipalcovými koly a pneumatikami rozměru 245/45 R18, která jsou také volitelnou výbavou šestiválcových modelů. Všechny modely lze na přání vyzbrojit osmnáctipalcovými dvoudílnými pětipaprskovými koly designu Aero.
Všechny pneumatiky mají o 22 mm větší vnější průměr než u Audi A6 Avant. Na přání jsou také nabízeny pneumatiky 245/45 R18 „all terrain“ se speciálním vzorkem pro zvýšenou trakci při jízdě off-road a také systém stálého sledování tlaku v pneumatikách.
Sériová výbava a výbava na přání
Už v sériovém vybavení je Audi A6 allroad quattro dodáváno s bohatou výbavou. Jeho sportovní a terénní ambice podtrhuje především stálý pohon všech čtyř kol quattro a adaptivní pneumatické pérování s možností nastavení poměrně vysoké maximální světlé výšky. Při jízdě po cestách-necestách přijdou vhod i přední a zadní nerezové ochranné kryty a ochranné vložky v podbězích kol.
Elektromechanická brzda slouží nejen také jako nouzová brzda, ale i jako vydatný pomocník řidiči při rozjíždění v kopci. Činnost elektronického stabilizačního systému nejnovější generace s funkcí brzdového asistenta lze přepnout i do speciálního „off-road“ režimu, zajišťujícího lepší trakci v terénu. Všechny tři šestiválcové verze vyjíždějí na 17“ litých kolech se sedmipaprskovým tvarem rotoru, obutých nízkoprofilovými pneumatikami 225/55 R17. Osmiválec 4.2 FSI zdobí desetipaprsková hliníková kola průměru 18“ palců a pneumatikami 245/45 R18.
Prémiový charakter vozu je nejlépe zřetelný v jeho interiéru, provedeného s vysokým důrazem na detail. Ihned zaujme efektní hliníková dekorace interiéru (u verze 4.2 FSI v dřevěném dezénu) a hliníkové prahové lišty dveří s nápisem „allroad quattro“. Potahy sedadel jsou v kombinaci látky a kůže v provedení Taurus, u motorizace 4.2 jsou celá sedadla včetně středové loketní opěrky potažena kůží Milano a přední sedadla a bederní opěrky lze elektricky nastavovat.
Pohodlí pasažérů zajišťuje už v sériovém vybavení dodávaná automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany vpředu, verze 4.2 má komfortní automatickou klimatizaci plus s řadou dalších přídavných funkcí. Pohodlné ovládání vybavení a funkcí vozu svou intuitivní logikou podstatně usnadňuje multimediální rozhraní MMI v provedení basic plus s 6,5palcovým monochromatickým displejem, ovládající i integrovaný radiopřijímač Concert s deseti reproduktory a přehrávačem CD. Sériové vybavení doplňuje i informační systém řidiče, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor s funkcí comming/leaving home a ostřikovače světlometů
Aktivní sportovci ocení zavazadlový prostor s dvojitým dnem a potahem odolným proti znečištění. Praktičnost vozu umocňuje kolejnicový systém s variabilními uvazovacími oky začleněný do podlahy zavazadelníku a hliníkové podélné střešní nosiče, sériově v černém provedení.
Extra výbava na přání
Bohatá sériová výbava Audi A6 allroad quattro může být ještě rozšířena tak, aby uspokojila prakticky jakékoliv přání. Individualitu vnějšího vzhledu vozu lze podpořit celobarevným lakováním, zahrnujícím provedení nárazníků, prahových lišt a lemů podběhů kol v matovém odstínu základní barvy karosérie. Dalšího zvýraznění lze dosáhnout hliníkovým finišem rámů oken, dveřních lišt a podélných střešních nosičů. Na přání je dostupný i paket hliníkové optiky - balíček dalších hliníkově provedených doplňků.
Řada různých barevných provedení interiéru, koženého i textilního čalounění a dezénů dekorace může každý jednotlivý vůz Audi A6 allroad quattro proměnit v nezaměnitelný unikát. K decentnímu osvětlení středové konzole, dveřního prostoru a prostoru pro nohy slouží volitelný paket osvětlení. Sériově montované multimediální rozhraní MMI basic plus je možné upgradovat na plnou verzi s dvojitým tunerem a jedním či dvěma měniči CD. Navíc může být systém MMI rozšířen o televizní tuner, navigační systém případně navigační systém s DVD a Audi parking system advanced se sledováním prostoru za vozem kamerou.
Dokonalý požitek z poslechu hudby zaručuje volba audiosystému BOSE Surround Sound, volitelný vnitřní hands-free telefon je k systému MMI připojen prostřednictvím rozhraní Bluetooth.
Na přání dodávaná přední sportovní sedadla poskytují výraznější boční vedení a jsou všestranně manuálně nastavitelná, na přání i elektricky případně včetně paměti nastavení. Dokonalou pohodu v interiéru zajišťuje komfortní automatická klimatizace plus vybavená spoustou rozšiřujících funkcí. Vybavení xenonovými světlomety plus je kombinováno s úspornými denními potkávacími světly a s diodovými koncovými a brzdovými světly. Adaptivní světlomety natáčené do zatáček výrazně zlepšují osvětlení vozovky a tím umocňují bezpečnost jízdy.
Volitelný systém Advanced key zabezpečuje oprávnění přístupu k vozu a jeho otevření a start bez použití mechanického klíče nebo i s klasickým startovacím klíčkem.
Prvotřídní univerzálnost a účelnost poskytuje zavazadlový prostor v zádi vozu, jehož víko může mít komfortní otevírání/zavírání ovládané stiskem tlačítka. K sériově montovanému kolejnicovému systému v jeho dně může být volena celá řada dalších poutacích prvků, například teleskopická tyč, upevňovací pás či odkládací box nebo uzamykatelná přihrádka. Přepravu dlouhých předmětů usnadňuje průvlak v opěradlech zadních sedadel.
Pro vozy s šestiválcovými motory lze zvolit 18“ litá kola, pro všechny verze 18“ pneumatiky se speciálním terénním dezénem.
PR