www.car.cz
 

Horko a my na cestách ...
     22.8.2006 09:40 - tisková zpráva


Horko a my

Někdy se to sice ani nezdá, ale vysoké teploty mohou v řadě případů ovlivnit bezpečnost naší jízdy.

Ještě před jízdou bychom měli včas očistit lamely chladiče od hmyzích mrtvolek proudem vody proti směru jízdy, zkontrolovat akumulátor, naplnit ostřikovače a doplnit chladicí kapalinu. Pod přední sklo zasunujeme při parkování na slunci ochranný karton, který dokáže snížit teplotu přístrojové desky až o 25 stupňů.

Jestliže chladicí kapalina vaří, zapneme ventilátor topení, neotevíráme uzávěr nádržky, ale necháme motor běžet na volnoběh, až se trochu zchladí. Překontrolujeme funkci čidla spínače ventilátoru chlazení, koroze jeho kontaktů bývá častou příčinou přehřátí motoru, zvláště u starých škodovek.

Také oblečení může způsobit řidiči pravá muka, zvláště tmavé kalhoty či džíny. Nejlepší jsou světlé lněné kalhoty či sukně a měkké řidičské boty. Příliš bezpečná, není jízda bez bot, nebo dokonce v dřevácích.

Nikdy nezapomínejme na to, že jízda v horku vyžaduje i dostatečný přísun vhodných tekutin (pro dospělé přes 2 litry denně, pro děti alespoň 1 dl na kilogram váhy).

Kdo poznal, jaké je to mít v autě klimatizaci v horkém létě, na ni rozhodně nedá dopustit. Jenže právě klimatizace je nejproblémovějším prostředkem pro boj s horkem. Většina majitelů aut s klimatizací totiž vůbec nemyslí na to, že by alespoň jednou do roka měli nechat klimatizační systém vydezinfikovat, protože se v něm usazují například bakterie a další neviditelní nepřátelé našeho zdraví. U alergiků je vhodné dezinfikovat mnohem častěji. Také velmi nízká teplota v autě při horkém počasí nám spíš škodí než pomáhá.

Klimatizaci proto v žádném případě při dlouhodobém cestování nepoužíváme tím způsobem, že si nastavíme nízkou teplotu, která se nám zdá příjemná, protože při následném vystupování z auta dostane náš organismus tepelnou ránu.

Samozřejmě, že existují auta, která mají klimatizaci automatickou, kde je jednoduché teplotu nastavit. Ale i u klimatizace manuální se dá nastavit ovladač teploty tak, aby nebyl v krajní modré poloze. I když se to zdá nepravděpodobné, po nastoupení z horka při jízdě v přechlazeném autě se zvyšuje nejen riziko zdravotních problémů, ale také únava řidiče, jehož organismus prožil tepelný šok.

Zapomenout nesmíme ani na včasnou odbornou kontrolu a vyčištění klimatizace. Takže, jak je vidět, těch rizik z horka je dost a dost.

 

Infoservis


 
 
Fotogalerie:   Mikulás Rallye, Veszprém 2005, Ivo Nesrovnal

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose