C-Métisse je vůz vyšší třídy,
jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve
velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou
kůží.
C-MÉTISSE, BOHATSTVÍ DOJMŮ A
POŽITEK Z JÍZDY
Vše na C-Métisse slibuje hluboký a
působivý zážitek.
Elegantní proporce a plynulost jeho
linií vytvářejí harmonii a zároveň vyjadřují určitou sílu. Speciální kinematika
jeho otvíravých částí fascinuje a láká k usednutí do vozu. A konečně vnitřní
zařízení využívající ušlechtilých materiálů, samostatná a pohodlná sedadla a
vyspělá technologie jsou schopné uspokojit nároky řidiče i zajistit naprostou
pohodu všech tří
spolucestujících.
Kupé s ušlechtilým designem
První, co pocítíte po spatření
C-Métisse, je ohromení. S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m)
působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt.
Když však poněkud poodstoupíte, respekt se mísí s neodolatelným kouzlem a
tajemnou přitažlivostí.
Podběhy zadních kol, kapota nebo záď se
zavazadlovým prostorem a oblé tvary připomínají muskulaturu atleta a slibují
nevšední zážitek.
Dynamický charakter vozu C-Métisse
klame tělem, dokonce i když stojí, máte pocit pohybu. Dlouhou přídí karoserie,
jež nemá vzadu téměř žádný přesah, připomíná C-Métisse vyváženost vozů ze
zlatých dob automobilového cestování.
Pohled na linie C-Métisse umožňuje
rovněž odhalit snahu o optimální aerodynamické tvary, jež spojují úsilí o
snížení spotřeby i škodlivých emisí
a zároveň dokonale využívají poslední technické vymoženosti. Samonatáčecí
světlomety, rámující masku chladiče se stylizovanými šípy, jsou vybaveny řadou
světelných diod, jež se rozsvěcují postupně podle úhlu natočení volantu a
rychlosti vozu a umožňují dosáhnout optimálního osvětlení při noční jízdě na
silnici plné zatáček.
Pneumatiky Michelin, osazené na kola s centrální maticí,
zdůrazňují sportovní charakter vozu. Zároveň tvoří součást celkové koncepce
vozu, je kladen důraz na jejich aerodynamické vlastnosti a přispívají tak
významně k dosažení vynikajícího koeficientu odporu vzduchu
(Cx 0,30).
Senzační způsob otvírání usnadňující vstup do vozu
C-Métisse překvapí použitými
technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří.
Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak
dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře.
Druhé spočívá v opravdové pastvě
pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi
působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní
sledují spíše vrtulovitou dráhu.
Kromě neobvyklého vizuálního
zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu „představení“
tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což
je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako
příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu
vozů.
Celkový vzhled ještě vylepšuje
kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.
Místo pro řidiče přizpůsobené jeho
potřebám
Technologický vývoj byl u místa řidiče využit s cílem umožnit mu
maximální soustředění na řízení a zajistit, aby mu pobyt za volantem byl
potěšením.
Řidič má k dispozici toto vybavení
:
- volant s pevným středem a
centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah
ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní
počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost
řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré
zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení
;
- tlačítka ovladačů a startéru umístěná
na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce
;
- poloha při řízení je volena s ohledem na
optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným
seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená
opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého
volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje
optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující
vzadu.
Toto vyspělé technické vybavení se
dokonale pojí s designem místa řidiče, jež charakterizuje originální
centrální konzola rozdělená do pěti oddílů, kde je umístěna hliníková řadicí
páka a takové ovládací prvky, jako je navigace, seřízení sedadla, volantu a
pedálů, otvírání kufru, seřizování výšky vozu (odpružení) a také sportovní režim
odpružení.
Centrální konzola pokračuje do prostoru
pro cestující v podobě tří prosvětlených pruhů, jež informují cestující hrou
světla o režimu použitého hybridního pohonu (režim ZEV – Zero Emission Vehicle –,
nabíjení, funkce « boost »…). Světla doplňuje zvuková signalizace po
otevření dveří, jež doprovází určité úkony řidiče (příchod na palubu, startování
vozidla, navigace v palubním počítači ) a informují ho o použití
aerodynamických přídavných prvků. Tato úprava dodává C-Métisse další živý
rozměr. Vůz tak překračuje obvyklý chlad technologického objektu a získává
charakter blížící se živé bytosti.
Velkorysý prostor pro cestující
Prostor pro tři cestující, čalouněný
bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou
atmosféru.
Design tří samostatných sedadel působí
velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého
interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost C-Métisse se světem výjimečných
vozidel.
S ohledem
na pohodlí cestujících je každé sedadlo vybaveno samostatnou regulací
klimatizace, jejíž ovládací prvky jsou plasticky vyznačeny v kůži opěrek na
vnitřní straně dveří, a individuálním osvětlením ve stropě.
Díky velkorysému, dokonale využitému
rozvoru (3 m) mají cestující výhodu pohodlí, pro daný typ vozu zcela nezvyklého,
zejména pak prostoru pro kolena odpovídajícího standardu pro limuzíny.
Prostory pro
zavazadla jsou vyloženy kůží a jsou sladěné s prostorem pro cestující. Kromě
zadního kufru s kosodélníkovým otvíráním mohou cestující C-Métisse využít dvou
prostorů za předními koly, které umožňují umístit zavazadla v jedné linii,
což je koncepce realizovaná výhradně pro tento koncept.
VYNIKAJÍCÍ VÝKON A RESPEKT
K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
C-Métisse je inteligentní vozidlo
kombinující :
-
hybridní dieselovou
trakci,
-
optimální
aerodynamiku,
-
omezenou
hmotnost.
Toto spojení mu umožňuje dosáhnout
pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní
prostředí.
Hybridizace
dieselu ve službách životního prostředí, radosti z jízdy a
bezpečnosti
C-Métisse má hybridní dieselovou
trakci, která spojuje :
- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP,
spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a
má výkon 150 kW (208 k),
- dva elektrické motory integrované do
zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého
výkonu 15 kW (20 k).
Dieselová hybridizace umožňuje
C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití
k jízdám ve městě s režimem ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž
umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až
30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde
hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů
energie.
Na dálnicích podává tepelný dieselový
motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky svým vlastnostem vynikající
výkon.
Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí
dosahuje C‑Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí
CO2 174
g/km.
Pohodlí při řízení, jež zůstává středem
zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového
pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce « boost » točivý moment
tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse
dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby.
Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je
vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy.
Spíše než hledání maximální rychlosti,
která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci
přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2
sekundy.
Během režimu « boost» jede navíc
vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a
tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně
zajištěna.
C-Métisse může rovněž zapnout
elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla
ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak
umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat
potenciálu C-Métisse.
Kromě motorů je trakce tvořena sadou
baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů.
Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory
v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na
elektrickou.
Systém kontroly trakce a brzdění,
skutečné „nervové centrum“ systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci:
přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení
baterie.
Optimální
aerodynamika umožňuje skloubit výkon s respektem k životnímu prostředí
Předmětem zvláštní péče byla
aerodynamika a plynulost linií, silné stránky značky, a to s cílem zvýšit
dynamismus C-Métisse, zajistit
efektivnost chování vozidla při jízdě a sladit vysokou výkonnost
s respektováním životního prostředí.
Pro tvary C-Métisse je proto
charakteristické, že spojují estetickou krásu s dynamickým výkonem.
C-Métisse dosahuje díky svým plynulým křivkám a řadě technických inovací, jako
jsou vybrání v přední části vozu umožňující lepší proudění vzduchu, plochá
spodní část pod vozem, dvě zatažitelná přídavná křidélka a usměrňovač proudění
vzduchu vzadu na pevném křídle, aerodynamického koeficientu Cx 0,30. Všechna
tato zařízení rovněž tlumí vztlak, neboť zvyšují adhezi vozu k povrchu vozovky a
zvyšují jeho stabilitu na silnici.
Omezená hmotnost: sladění dynamičnosti a nízké spotřeby
Váha vozidla byla významně snížena
s cílem sladit dynamičnost s nízkou
spotřebou.
Díky použití karbonové karosérie a
karbonové nosné mříže pro hnací jednotku a přední nápravu váží C-Métisse pouhých
1 400 kg, a to i s bateriemi, což je s ohledem na jeho rozměry
pozoruhodné.
Na tomto výsledku se podílí
architektura trakce. Použití elektrických motorů v předních kolech a
umístění baterií uprostřed vozu totiž dovoluje dokonalé rozložení hmotností mezi
přední a zadní částí vozu a optimalizuje chování na silnici.
C-Métisse udivuje stylem, uchvátí svým hybridním dieselovým motorem a
jeho výkonem a dokonale spojuje ekologii s dojmy a potěšením z jízdy.
Tento způsob překonávání předsudků dokládá odhodlání Citroënu nabízet vozidla
jdoucí s dobou a zároveň nezapomínat na to hlavní: na potěšení
z jízdy.
TECHNICKÁ
CHARAKTERISTIKA
·
Rozměry
Délka : 4 740
mm
Šířka : 2 000
mm
Výška : 1 240
mm
Rozvor : 3000 mm
Celková hmotnost s
nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)
·
Výkon a
spotřeba
0 až 400 m : 14,2
sekundy
0 až 1000 m : 25,4
sekundy
0 až 100 km/h : 6,2
sekundy
30 až 60 km/h : 1,9
sekundy
80 až 120 km/h : 4,2
sekundy
Maximální rychlost : 250
km/h
Smíšená spotřeba : 6,5 l/100
km
Emise CO2: 174
g/km
·
Hybridní dieselová trakce
Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s
FAP a 6-ti stupňovou převodovkou
V zadních kolech dva elektrické
motory :
- jednotlivý točivý moment 400 Nm
- jednotlivý výkon 15 kW (20
k)
Režim ZEV (od 3 km do 30
km/h)
·
Aerodynamické vybavení
Plochý základ
Aerodynamické lopatky vpředu
Dvě zatažitelná křidélka vzadu
Zadní usměrňovač vzduchu na
pevném křídle
Cx : 0,30
SCx : 0,6 m²
Cz : -
0,1
Hydraulické
odpružení
Nápravy dvojité
trojúhelníkovité na čtyři kola
Pneumatiky Michelin speciální
255/40/R20
·
Hlavní
vybavení
Volant s pevným středem a
centrálními ovládacími prvky
6-ti stupňová manuální převodovka,
s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu s ovládáním řadící pákou na středním
sloupku řízení
Samonatáčecí
světlomety
Volant a pedálové ústrojí
s elektrickým ovládáním
Hliníková kola s centrální
maticí
PR