Téma 9: Na silnici jednou stopou tisková zpráva
Aral, dejte přednost bezpečnosti!
Příchod jara kvitují všichni řidiči, ale největší důvod k radosti mají vyznavači jedné stopy. První sluneční paprsky a vyschlé silnice jsou ideální příležitostí vytáhnout z garáže skútry, mopedy, motorky, choppery nebo jízdní kola. Zvýšený provoz jednostopých vozidel klade větší nároky na všechny účastníky dopravního provozu.
Praha, 20. dubna 2004 - S přibývajícími stupni na teploměru se probouzejí ze zimního spánku řidiči jednostopých vozidel. Zejména majitelé silnějších motocyklů se již nemohou dočkat až usednou na „mašinu“ a ujistí se, že přes zimu neztratila nic ze svého výkonu. Ostatní řidiči si přes zimu na jejich přítomnost odvykli, a proto je zvýšená opatrnost na místě.
„Důležitá je předvídavost, vždy rozsvícená světla,“ radí motorkářům motocyklový kaskadér a freestylový závodník Pavel Hanzlík. „K lehce hlučnějšímu výfuku může mít leckdo výhrady, ale svou hlučností podle mých zkušeností přispívá k bezpečnosti motorkářů tím, že upoutává pozornost víc než jiná vozidla na silnici a nemůžou jej tak ostatní účastníci provozu přehlédnout.“
Co do úmrtnosti, jsou z jednostopých účastníků dopravního provozu nejohroženější skupinou cyklisté – v roce 2003 zahynulo 76 řidičů motocyklů, 9 řidičů malých motocyklů, 6 řidičů mopedů, ale cyklistů zahynulo 123. „Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nevěnování se situaci za nimi, přeceňování svého umění ovládat kolo a nerespektování předpisů v silničním provozu. Většina cyklistů si nepřipouští, že jsou také řidiči a musí stejně jako ostatní dodržovat silniční zákony,“ upozorňuje Jaroslav Humhal z oddělení prevence Městské Policie hl. m. Prahy.
Samostatnou kapitolou je používání přilby. Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou! I přes tato odstrašující fakta používá přilbu jenom minimum cyklistů.
Velkým nepřítelem cyklistů i motocyklistů je špatný stav silnic v České republice. Zejména po zimě jsou vozovky plné výmolů a výtluk, které jednostopé účastníky provozu ohrožují. Zatímco motorkáři se vzhledem ke své rychlosti mohou pohybovat prostředkem jízdního pruhu, cyklisté jsou odkázání na pohyb u krajnice a špatný stav vozovek pociťují daleko bolestivěji.
„Kdyby byly silnice v naprostém pořádku a perfektním stavu, tak bych cyklistům vytýkal, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak to jde jinak? Také často a na poslední chvíli mění směr jízdy. Ale to je o tom samém – když najednou uvidí výmol nebo kanál, při jehož přejezdu by spíše přeletěli přes řídítka než by jej přejeli, tak to strhnou do vozovky a tam už je „pronásleduje“ auto, pod které se mohou dostat,“ potvrzuje cyklotrialový závodník a mistr světa v disciplíně BMX Kamil Feifer.
V posledním desetiletí došlo k nárůstu počtu skútrů, mopedů a jízdních kol ve velkých městech. Rozvoj ekonomiky v devadesátých letech přinesl do té doby neznámou službu: expresní doručování zásilek mezi firmami. Jenom v Praze operuje hned několik kurýrních firem, jejichž doručovatelé se na kole či motorce proplétají hustým provozem a denně přepraví tisíce zásilek.
„Na kole je člověk ve městě sice mrštnější, ale slabší a musí se držet u kraje, v ústraní, kde je bezpečno. Když je pak možnost nebo to dovolí situace, předjet nebo využít skulinku. Samozřejmě v rámci dopravních pravidel,“ vysvětluje messenger Pavel Vojtek, který se na kole pohybuje v pražském provozu každý den.
„Bylo by fajn, kdybychom se mohli bavit o větší ohleduplnosti, ale to bychom lhali,“ posuzuje Kamil Feifer vzájemný vztah řidičů aut na jedné straně a cyklistů a motorkářů na straně druhé. „Za různé naschvály si mohou obě strany rovnoměrně. Řidiči a jejich arogance, podpořená dojmem, že jsou vládci silnic, umocněná čtyřmi koly a hromadou železa okolo sebe. Cyklisté si ovšem zase myslí, že mají všude přednost a to je další kámen úrazu,“ dodává Kamil Feifer. „Povolit uzdu adrenalinu je mnohem lepší a bezpečnější na uzavřených závodních okruzích,“ vzkazuje závodně naladěným motorkářům Pavel Hanzlík.
Víte že: · Nejvíce nehod zaviní řidiči motocyklů obsahové třídy 460 až 850 cm3, a tyto nehody si vyžádají i nejvíce usmrcených osob?. · Nejzávažnější následky jsou u nehod zaviněných řidiči motocyklů obsahové třídy 850 až 1250 cm3, kde na 1000 nehod připadá 75 usmrcených osob a to je více než 10násobek průměru v ČR (6,7)? · Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou? · Pád při rychlosti 15 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 1 m? · Pád při rychlosti 25 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 2,5 m?
Nejčetnější příčiny nehod řidičů motocyklů rok 2002 Počet nehod 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 375 2. nezvládnutí řízení vozidla 298 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 257 4. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 215 5. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 124 6. vjetí do protisměru 117 7. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ !" 91 8. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 90
tisk info
|