C4 PICASSO .První cesta «světloprostorem » 6.9.2006 23:37 - tisková zpráva
Nový jednoprostorový kompaktní Citroën, který bude představen poprvé
na světovém autosalonu Mondial v Paříži roku 2006, bude uveden na trh v průběhu
tohoto roku, od října ve Francii a v a do konce roku pak ve většině evropských
zemí.
Citroën tak nabízí nový model C4 Picasso spolu s Xsarou Picasso na trhu MPV
mimořádně úspěšným vozem, jenž pokračuje ve své kariéře. Jsou to dva
jednoprostorové vozy zcela rozdílné co do stylu i co do vybavení.
C4 Picasso spojuje zároveň rozsáhlé prosklené plochy a variabilní a prostorný
interiér, a stává se tak prvním vozem, tzv.« visiospace », vozem nabízejícím
velký, prosvětlený prostor.
Nový jednoprostorový vůz může pohodlně přepravit až 7 osob a vše je
uspořádáno tak, aby život na palubě vozu byl maximálně jednoduchý, příjemný a
bezpečný pro všechny cestující.
- Viditelnost i světelné poměry jsou vynikající zejména díky novému
širokoúhlému čelnímu sklu.
- V přední části je prostor zcela volný díky inovovanému místu řidiče
spojenému s novou manuální šestistupňovou převodovkou.
- Zavazadlový prostor je obzvlášť prostorný a nemá ve své kategorii
obdoby.
- Díky nápaditým funkcím sedadel lze rychle a snadno měnit jednotlivé
verze modulů.
- Výhody příjemného prostředí sdílejí všichni cestující, těšící se jak z
velkého prostoru, tak z tepelného či akustického komfortu.
- Komfort odpružení je ještě umocněn zejména při využití zadního
pneumatického odpružení.
- Řízení usnadňují mnohé prvky podpory řízení, jež přispívají také
bezpečnosti a jsou u kompaktních jednoprostorových vozů vzácné a
neobvyklé.
Již od základní úrovně je C4 Picasso vybavena řadou zařízení usnadňujících
život na palubě, pomocníků zjednodušujících řízení a zajišťujících bezpečnost.
Zvláštní pozornost byla rovněž věnována kvalitě interiéru, zejména použitím
ušlechtilých materiálů příjemných na dotek (použití chrómu a lesklého černého
materiálu, laku příjemného na dotyk, jemně zrnité palubní desky a dveřních
panelů…).
Hned od uvedení na trh budou k dispozici čtyři výkonné motory : benzínové
1.8i 16V a 2.0i 16V s výkonem 127 k a 143 k DIN a dieselové 1,6 HDi 110 FAP a
2,0 HDi 138 FAP. Tyto motory odpovídají evropským normám Euro IV a dieselové
motory jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic. Tuto nabídku motorů
doplňuje – podle konkrétního trhu - řada převodovek: mechanická, automatická
nebo nová šestistupňová manuální pilotovaná převodovka.
Svou silnou osobností, rozměry (4,59 m délka, 1,83 m šířka a 1,66
m výška) a svým vybavením doplňuje C4 Picasso přirozeným způsobem nabídku
jednoprostorových vozů Citroën. Tu dnes tvoří tři velice různorodé a
vzájemně se doplňující vozy : Xsara Picasso a C4 Picasso, tedy kompaktní
jednoprostorové vozy, a C8, velký jednoprostorový vůz.
C4 Picasso se vyrábí v továrně ve Vigu ve Španělsku.
OBSAH
NOVÁ HARMONICKÁ A DYNAMICKÁ SILUETA
NEBÝVALÝ VÝHLED A PRŮNIK SVĚTLA DO VOZU
Výjimečný výhled všemi směry q Širokoúhlé panoramatické čelní sklo
zdvojnásobující výhled dopředu q Nejlepší výhled, v předstihu před svou
kategorií q Nejlepší výhled do stran q Nejlepší výhled vzad
Interiér plný světla q Největší prosklená plocha v daném segmentu
q Panoramatická prosklená střecha s výhledem na celou oblohu, největší
ve své kategorii
Osvětlení vytvářející teplé a útulné prostředí q Osvětlení pomáhá
vytvářet teplou atmosféru q Jedinečný centrální displej vám barevně
přiblíží sdělované informace q Nové osvětlení užitečné pro každý
den
PŘÍKLADNÝ VNITŘNÍ PROSTOR
Uvolněný prostor v přední části interiéru
q Inovované místo řidiče o Ovládací prvky převodovky seskupeny
na volantu (u BMP6 a BVA) o Volant s pevnými centrálními
ovládacími prvky
q Automatická elektrická parkovací brzda
q Ovládání klimatizace na koncích palubní desky
Vnitřní prostor dostatečně prostorný pro pohodlnou přepravu až 7 osob
NÁPADITÉ USPOŘÁDÁNÍ INTERIÉRU
Díky modularitě snadné a rychlé úpravy
Zvláště velký a nápaditý zavazadlový prostor
q Největší objem kufru v daném segmentu q Velice praktické
využití
Četné a praktické odkládací prostory
MIMOŘÁDNÉ VYBAVENÍ PRO ZVÝŠENÍ POHODLÍ CESTUJÍCÍCH Komfort
díky příkladnému odpružení
q Vzadu pneumatické pérování : první v segmentu
o Výhody o Fungování
Optimální teplotní komfort
q Automatická klimatizace pracující ve čtyřech zónách q Funkce
větrání vypnutého motoru („zbytková“ funkce) q Přídavný klimatizační
agregát q Nový systém přídavného topení
Akustická pohoda nejvyšší úrovně
q Inovační použití strukturálních vložených prvků q Nové
hydraulické podložky kloubů zadní nápravy q Vrstvená boční skla: nové
vybavení v daném segmentu
Zaručená kvalita vzduchu a příjemné vůně
q Čidlo kvality vzduchu q Integrovaný parfémovaný osvěžovač
vzduchu
Účinná a originální ochrana před slunečními paprsky
q Protisluneční clony nového typu q Elektricky ovládaná roleta
pro krytí panoramatické prosklené střechy s postupným
otvíráním/zavíráním q Zatmavená skla a roletky proti slunci vzadu
Zařízení hi-fi a zařízení video
VYBAVENÍ ZJEDNODUŠUJÍCÍ KAŽDODENNÍ ŽIVOT
Nové a v daném segmentu vzácné pomůcky k usnadnění řízení
q Elektrická automatická parkovací brzda (sériově) q Pomoc při
startování na svahu – hill assistent (sériově) q Systém vyměření
volného místa při parkování q Přední a zadní parkovací
asistent q Signalizace neúmyslného překročení dělicí čáry
(Afil) q Samonatáčecí bi- xenonové světlomety
q Omezovač rychlosti a tempomat (sériově) q Detektor stavu
tlaku v pneumatikách
Hands free Bluetooth
Ještě více pohody se systémem NaviDrive
Automatické otvírání víčka palivové nádrže usnadňuje plnění
RADOST Z ŘÍZENÍ Čtyři výkonné a hospodárné motory šetrné k
životnímu prostředí
q Benzínové motory o Motor 1.8i 16V 127 k DIN otvírá
nabídku o Motor 2.0i 16V 143 k DIN
q Dieselové motory o Motor 1,6 HDi 110 FAP : kompaktnost a
výkon o Motor 2,0 HDi 138 FAP
Příjemné řízení a další snižování spotřeby zajišťuje nová šestistupňová
manuální pilotovaná převodovka (BMP6)
q K dispozici pro tři typy motoru
q Radost z řízení v manuálním i automatickém režimu
o Všechny ovládací prvky převodovky na volantu o Výběr
mezi dvěma režimy řízení - manuálním režimem - automatickým
režimem
q 6 rychlostí pro větší pružnost a kontrolovanou spotřebu
q Plynulost a rychlost řazení rychlostí díky elektro- hydraulickému
řízení převodovky
Vynikající jízdní vlastnosti na silnici
q Účinná adheze k vozovce q Výkonný systém brzd
OCHRANA CESTUJÍCÍCH
Úplný a bezpečný soubor vybavení k ochraně cestujících
q Sedm airbagů o Kolenní airbag řidiče o Dva čelní
airbagy, z nichž ten řidičův má optimalizovaný tvar pro větší
bezpečnost o Dva boční airbagy a dva hlavové
q Promyšlená bezpečnost dětí
o Čtyři sedadla vybavená úchyty Isofix o Signalizace a
upozornění při nezapnutí bezpečnostních pásů vpředu i vzadu
o Zpětné zrcátko umožňující sledovat děti o Dětské
pojistky s elektrickým ovládáním
Zesílená struktura
Ochrana proti krádeži a vloupání
NOVÁ HARMONICKÁ A DYNAMICKÁ SILUETA
C4 Picasso svým ladným, dynamickým stylem a velkými prosklenými plochami
prozrazuje silnou osobnost a jedinečný charakter. Harmonický prostor vozu
ukazuje jeho sílu a je zdůrazněn velice čistým pojednáním karosérie. Plynulé
linie přispívají k aerodynamičnosti v tomto segmentu nebývalé (Cx 0,31 a Scx
0,82).
V přední části upoutá na první pohled vysunuté širokoúhlé panoramatické čelní
sklo a široká boční okénka, jež zdůrazňují novátorský vzhled vozu typu «
visiospace », pro něhož je charakteristická hra světla a prostoru a takovým je
právě C4 Picasso. Charakter vozu ostatně dodávají i odvážné tvary světlometů,
zvýrazněné v celé jejich šířce ještě blikači. Energický vzhled čelní části ještě
zdůrazňují stylizované šípy na masce chladiče, pokračující v chromovaných
lištách až ke světlometům. Je to esteticky ztvárněný podpis, nesoucí se ve
stejném duchu jako u C4, C5 a C6, jenž zdůrazňuje sounáležitost ke značce.
Z profilu jsou velké postranní prosklené plochy zdůrazněny dynamickou linií
karoserie a napojením zadních postranních okének. Protože vzadu nejsou sloupky v
barvě karoserie, má pozorovatel dojem, že prosklení nepřerušovaně
pokračuje. Linie střechy, dokonalé prodloužení čelního skla, se táhne velmi
čistým pohybem až k zadnímu spojleru.
C4 Picasso se rovněž vyznačuje inovačním řešením světel jež svým tvarem a
rozměry použitých světelných křivek vytvářejí jedinečný vizuální podpis.
NEBÝVALÁ VIDITELNOST A SKVĚLÉ SVĚTELNÉ POMĚRY
C4 Picasso je opravdový „visiospace“, synonymum pro světlo a prostor,
tedy vůz s nadprůměrnými světlenými poměry a výhledem, a přitom prostorný, a to
díky výjimečnému rozsahu prosklených ploch. Výhled ven z vozu je vysoce
nadprůměrný, a to pro všechny cestující. Takový výhled přispívá ke komfortu při
řízení a je důležitým prvkem bezpečnosti, neboť výrazně omezuje zakrytý prostor
vpředu, neboť zdvojnásobuje úhel výhledu směrem dopředu a zajišťuje optimální
viditelnost po stranách i v zadní části oproti ostatním vozům tohoto segmentu.
Vynikající výhled pod všemi úhly pohledu
q Širokoúhlé panoramatické čelní sklo zdvojnásobující výhled směrem
vpřed
C4 Picasso je první vůz sériově nabízející širokoúhlé panoramatické čelní
sklo, jež zdvojnásobuje výhled směrem vpřed. Vertikální úhel výhledu (od
spodního okraje po horní okraj čelního skla) je větší než 70° (v porovnání
s 35° u tradičního jednoprostorového vozu). S cílem uvolnit zorné pole byl
příčník střechy v porovnání s tradičními jednoprostorovými vozy posunut o více
než 30 cm dozadu, aniž tím utrpěla pevnost kostry karoserie. Toto
širokoúhlé panoramatické čelní sklo doplňují stahovací protisluneční clony
nového typu.
q Nejlepší výhled ¾ vpřed v kategorii
C4 Picasso nabízí také nejlepší výhled ¾ vpřed ve své kategorii, a to díky
rozměrným oknům (každé boční okénko vpředu má plochu 12 dm²), jež jsou největší
u všech dosavadních jednoprostorových vozů, mimo jiné díky jemnosti sloupků
okenních otvorů. Toto zlepšení výhledu přispívá k pohodlí při řízení a je
významnou vymožeností, pokud jde o bezpečnost, neboť výrazně redukuje "mrtvý
úhel" vpředu.
q Optimální výhled do stran
C4 Picasso má ve všech řadách nejlepší boční výhled v segmentu kompaktních
jednoprostorových vozů : 65° v řadě 1, 78° v řadě 2 a 38° v řadě 3. Tato
viditelnost do stran zlepšuje vnímání prostoru a kontakt s okolím.
q Nejlepší ¾ výhled dozadu
C4 Picasso má rovněž největší zadní postranní okénko ve své kategorii. To
umožňuje dosáhnout velice dobrého postranního výhledu pro cestující v řadě
3. Protože toto okénko má prosklenou plochu více než 20 dm, nabízí C4
Picasso nejlepší výhled dozadu v segmentu, což je při složitějším manévrování s
vozem skutečný trumf.
Interiér plný světla
q Největší prosklená plocha v segmentu
C4 Picasso má na trhu kompaktních jednoprostorových vozů největší prosklenou
plochu v segmentu (5,2 m bez otevřené panoramatické prosklené střechy a
6,4 m s ní). S cílem ještě zlepšit výhled pro všechny cestující napomáhá
pronikání světla do vozu nejen širokoúhlé panoramatické čelní sklo, okénka, ale
i zvláště velká boční okna.
q Panoramatická prosklená střecha je největší ve své kategorii
C4 Picasso může být vybaveno zatmavenou panoramatickou prosklenou střechou,
největší ve své kategorii (1,04 m). Všichni cestující tak mají výhodu výtečného
výhledu a průniku světla, jaká nemá obdoby.
Osvětlení nového typu pomáhající utvářet příjemné prostředí a
zpříjemňující pobyt ve voze
C4 Picasso se vyznačuje tím, že má 32 možných zdrojů světla, jež vytvářejí v
interiéru příjemnou atmosféru a zpříjemňují každodenní pobyt v něm.
q Světlo proteplující prostředí
Přirozené i umělé světlo je nedílnou součástí C4 Picasso. Zvláštní pozornost
byla věnována nočnímu osvětlení. Na příjemném a teplém prostředí se
podílí řada inovativních světelných zdrojů. Například signální proužky světla
jsou instalovány na přístrojové desce, v panelech dveří a na stropě a šíří tak
mírné a nepřímé světlo, které lze regulovat pomocí ovládání ve
spodní části přístrojové desky. Tato světla doplňují světelné diody v ovládání
otvírání dveří a v předním nástropním světle.
Jedinečný centrální displej s možností volby barvy pro sdělení
informací
Informace pro řízení i pro pohodlí jsou uspořádány na jediném displeji
uprostřed palubní desky, což umožňuje omezit počet míst, kam musí řidič
zaměřovat svůj pohled. U vyšších úrovní výbavy lze volit barvu a druh
zobrazovaných informací. K výběru informací slouží ovladač vedle displeje nebo
tlačítko umístěné na volantu s pevným středem a centrálními ovládacími prvky.
Podsvícení displeje je žluté nebo ve vyšším stupni výbavy dvoutónové s možností
volby až pěti barev. Aby byla úroveň osvětlení přizpůsobena jakýmkoli světelným
poměrům, lze ji regulovat v noci i za dne – což je novinka – aby byl displej
vždy dokonale čitelný.
q Nové osvětlení vhodné ke každodennímu použití
K usnadnění pobytu ve voze jsou tradiční světelné zdroje doplněny různým
dalším osvětlením. - Cestující mají v zadní části opěradel předních
sedadel k dispozici světla ke čtení. K jejich zapnutí stačí odklopit stoleček
jako v letadle a zapnout vypínač světla.
- K usnadnění hledání předmětů se přihrádky ve dveřních panelech automaticky
rozsvítí, jakmile k nim přiblížíte ruku.
- Další novinkou je přenosná svítilna pro hledání v kufru. Plní dvě funkce:
funkci baterky a osvětlení kufru. Jako baterka vydrží svítit asi 45 minut a
dobije se vždy po vrácení na své místo v kufru, jakmile motor běží.
- Zvenčí usnadňují vstup do vozu a výstup z něho v noci automatická postranní
světla namontovaná pod zpětná zrcátka. Zaručují dobré osvětlení při sklopených i
nesklopených zrcátkách, neboť osvětlují dosti velkou plochu, ostřeji před dveřmi
řidiče a spolujezdce, rozptýlenější světlo vydávají po stranách vozidla. Tato
postranní osvětlovací tělesa mohou být součástí automatického doprovodného
osvětlení, které lze aktivovat (a deaktivovat) pomocí palubního počítače a mohou
doplnit dálková světla.
PŘÍKLADNÝ VNITŘNÍ PROSTOR
Jako dokonalý « visiospace » je C4 Picasso z hlediska využitelnosti
vnitřního prostoru obzvláště velkorysý. Díky své architektuře a rozměrům – délce
4,59 m, šířce 1,83 m de a výšce 1,66 m – disponuje optimálním vnitřním
prostorem.
Uvolněný prostor v přední části interiéru Nové
uspořádání místa řidiče a racionální palubní deska zvýrazňují pocit pohody a
prostornosti uvnitř vozu.
q Inovované místo řidiče
o Umístění ovládacích prvků převodovky na volantu (BMP6 a BVA) úplně
uvolňuje prostor uprostřed palubní desky. Tradiční střední konzola (tzv. „sloní
noha“), na níž bývají uloženy ovládací prvky převodovky, byla totiž zrušena.
Ovládací prvky převodovky jsou nyní pod volantem, včetně voliče pro volbu polohy
převodovky a ručního ovládání řazení rychlostí. Tyto prvky jsou umístěny na
sloupku řízení a pohybují se spolu s volantem při jeho výškovém i podélném
nastavení. Tato úprava kromě jiného umožnila vytvoření velké centrální chlazené
přihrádky.
o C4 Picasso je stejně jako C4 sériově vybavena volantem s pevným
středem s centrálními pevnými ovládacími prvky. Volant je výškově i podélně
nastavitelný. Ve střední části volantu jsou umístěny ovládací prvky pro komfort
ve voze a na podporu řízení, vše v dosahu řidiče. Toto hospodárné uspořádání
zamezuje rozptýlení ovládacích prvků a umožňuje jednoduché použití.
q Automatická elektrická parkovací brzda
Nová automatická elektrická parkovací brzda s ovládáním na palubní desce
umožnila zrušit ruční brzdovou páku mezi předními sedadly.
q Ovládací prvky klimatizace na koncích palubní desky
Klimatizační agregát má kompaktní podobu, což umožnilo použití nových
výměníků a to, že ovládací prvky klimatizace byly přeneseny na dva opačné konce
palubní desky v přímém dosahu cestujících, takže nebylo nutno je umístit na
centrální konzolu.
Vnitřní prostor dostatečně prostorný pro pohodlnou přepravu až 7 osob
Se třemi řadami sedadel může C4 Picasso pohodlně přepravovat až sedm osob.
- Pokud jde o šířku ve výši loktů, zaujímá vůz ve své kategorii nejlepší
místo. Všechny tři řady se šířkou téměř neliší (1,51 m vpředu, 1,49 m ve
2. řadě 2 a 1,35 m ve 3. řadě).
- Prostor mezi předními sedadly je v segmentu nejširší a umožňuje, aby spolu
cestující vpředu a vzadu mohli bez problémů komunikovat a zajišťuje lepší výhled
pro cestujícího na prostředním místě ve 2. řadě, odkud je dobře vidět dopředu
před panoramatické čelní sklo.
- Přední sedadla jsou posuvná v délce 21 cm a spolujezdec si stejně jako
řidič může sedadlo seřizovat i výškově (až o 50 mm). Seřízení výšky
sedadla řidiči umožňuje přecházet z pozice při řízení jako u limuzíny (výška
32,5 cm) do vysokých poloh řízení (až 37,5 cm).
- C4 Picasso přebírá některé zvláštnosti a podstatné výhody Xsary Picasso :
tři stejně široká sedadla (45 cm) ve 2. řadě. Prostřední cestující se pak necítí
stísněn na příliš úzkém sedadle mezi dvěma cestujícími po stranách. Další
výhodou je možnost umístit na střední sedadlo dětskou sedačku. Tři sedadla 2.
řady mohou být všechna podélně posunuta až o 13 cm a jejich pohodlí lze zvýšit
také seřízením opěradla.
- Od Xsary Picasso byla dále převzata rovná podlaha v řadě 2, což zvyšuje
pohodlí pro cestujícího na prostředním místě.
- Prostor pro nohy je velký, ve 2. řadě je největší ve své kategorii (mezi 70
a 95 cm podle polohy předního sedadla).
- Třetí řada sedadel umožňuje pohodlně usadit dva dospělé cestující navíc,
kteří mají díky prohlubni v podlaze taktéž dostatek místa pro nohy; 3.
řada se vůbec vyznačuje nevídaným celkovým komfortem.
NÁPADITÉ USPOŘÁDÁNÍ VNITŘNÍHO PROSTORU
Díky modularitě snadné a rychlé úpravy
U C4 Picasso jsme se obzvláště soustředili na propracování jeho modularity
tak, aby bylo možné rychle a velice snadno měnit jeho vnitřní prostor a přitom
ponechat všechna sedadla ve voze. Řada konfigurací s až 7 místy uspokojí všechny
požadavky cestujících.
- Sedadla 2. řady jsou sklopná: stačí jen zatáhnout za popruh po straně
opěradla a není nutno odstraňovat opěrky hlavy.
- Rovněž sedadla 3. řady jsou velice snadno sklopná, rovněž stačí zatáhnout
za popruh bez odstraňování opěrek hlavy.
- Po sklopení sedadel dojde k prodloužení nákladové plochy kufru, je dokonale
hladká a zcela volná až k 1. řadě.
- Vzhledem k originální kinematice sedadel je přístup ke 3. řadě obzvlášť
snadný. Sedací plocha postranních sedadel 2. řady se automaticky sklopí k
opěradlu (jako v kině), jakmile se zmáčkne ovládací prvek na horní části
opěradla, pak stačí pouhý pohyb ruky a sedadlo se sklopí za 1. řadu sedadel tak,
aby byl maximálně uvolněn přístup ke 3. řadě.
Zvláště velký a nápaditý zavazadlový prostor Pozoruhodný vnitřní
prostor C4 Picasso nebyl vytvořen na úkor zavazadlového prostoru. Objem kufru
může být různý, podle konfigurace interiéru.
q Největší objem kufru v daném segmentu
- Při nejběžnější konfiguraci, tedy při 5 místech – když jsou sedadla 3. řady
sklopená a sedadla 2. řady maximálně posunutá dozadu – je objem zavazadlového
prostoru za krycí deskou největší v dané kategorii: 576 litrů VDA. Když
jsou sklopena všechna sedadla, dosahuje maximální objem 1 951 litrů VDA.
- C4 Picasso má rovněž největší prostor mezi podběhy kol ve své kategorii
(1,17 m). Tato šířka, vždy stejná v celé šířce kufru, usnadňuje přepravu
širokých a hranatých předmětů.
- Délka nákladu o 1,03 m může dosáhnout až 2,06 m, když se přední sedadlo pro
spolucestujícího posune co nejvíce dopředu.
- Výška pod krytem zavazadlového prostoru (55 cm), nejlepší v kategorii,
umožňuje přepravovat objemná břemena a nemít je přitom na očích
q Velice praktické využití
Díky nápaditému vybavení je zavazadlový prostor neobyčejně praktický.
- Otvírací okénko zadního víka, jímž může být C4 Picasso vybavena, umožňuje
naložit vůz až po strop a přístup do vozu i v případě, že je zaparkován na
těsném místě.
- Záchytná síť pro vysoká zavazadla umožňuje maximalizovat objem nákladu bez
omezení bezpečnosti cestujících. Může být instalována za sedadla 2. nebo 1.
řady, a to na celou výšku mezi sklopená sedadla a strop.
- Při konfiguraci se 7 místy má zavazadlový prostor několik praktických
úprav, například hluboké uzavřené přihrádky pod sedadly 3. řady s kapacitou 80
litrů. Když sejmeme desky uzavírající tyto přihrádky, lze tak zvýšit výšku
zavazadlového prostoru a desky pak budou zadržovat zavazadla.
- V řadě konfigurací lze použít záchytnou síť, tu lze uchytit za háčky v
zavazadlovém prostoru (naplocho na podlaze nebo pod krytem zavazadel atd.).
- Při konfiguraci se 7 místy může být navíječ krytu zavazadel umístěn za
sedadly 3. řady. Clonu lze kromě toho rozvíjet i svisle, takže je možno oddělit
kufr od prostoru pro cestující tak, aby do něj nebylo vidět.
Četné a praktické odkládací prostory
Kromě tradičních přihrádek, zejména ve vnitřní výplni dveří, jsou po celém
interiéru užitečné a nápadité odkládací prostory.
Vedle inovovaného místa řidiče spojeného s BMP6 a s BVA jsou na palubní desce
čtyři velkokapacitní zavřené přihrádky. Střední spodní palubní část desky je
vybavena zejména chlazenou přihrádkou pro uložení čerstvých potravin, například
když klimatizace vhání dovnitř teplý vzduch. Do této velkokapacitní přihrádky
(5,4 l) se například vejde jedna láhev 1,5 l a dvě 0,5 l. Dvířka přihrádky jsou
dále vybavena dvěma držáky na kalíšky a malým podnosem.
V zadní části opěradel sedadel 1. řady jsou výklopné stolečky jako v letadle,
velice užitečné pro cestující vzadu, kteří si tam mohou ukládat různé předměty
(počítač, nápoje, hračky...). Stylem odpovídají tvaru opěradla sedačky, aniž byl
obětován prostor pro nohy cestujících ve 2. řadě, neboť se skládají směrem dolů
do duté prohlubně v úrovni kolen. U opěradel všech
předních sedadel je síťka.
K dispozici jsou ještě další přihrádky (podle úrovně výbavy dané verze) :
spodní konzola mezi předními sedadly, přihrádky pod předními sedadly, pod
stropem v řadě 2, pod loketními opěrkami v řadě 3, atd.
NEBÝVALÉ VYBAVENÍ PRO ZVÝŠENÍ POHODLÍ VŠECH CESTUJÍCÍCH
Pohodlí ve vozidle je složitou syntézou různého vybavení. V C4 Picasso byl
každý z jeho aspektů pečlivě propracován a přihlíželo se k potřebám a pohodlí
všech cestujících. Velká pozornost byla věnována zejména komfortu odpružení a
vnitřnímu prostředí z hlediska akustiky, teploty, vůní i dotykových vjemů.
Příkladný komfort odpružení
Odpružení ke zvýšení pohodlí, na němž si značka dává vždy velmi záležet, je u
C4 Picasso na nejlepší úrovni bez ohledu na verzi. Odpružení je klasické a podle
verze vybavení může být na zadní nápravě nahrazeno pneumatickým
odpružením. q Zadní pneumatické odpružení : první v
segmentu
o Výhody
Pneumatické odpružení, podle úrovně vybavení použitelné u zadní nápravy,
nabízí několik dodatečných výhod. - Především přináší větší
komfort pro všechny cestující, neboť zlepšuje měkkost pérování a sníží namáhání
vozu při nerovnostech na cestě.
- Bez ohledu na zatížení umožňuje udržet vůz ve stejné poloze. Bez
ohledu na zatížení vozidla je tak zajištěn komfort, pohodlné řízení a tedy i
bezpečnost.
- Zadní pneumatické odpružení dále umožňuje snižovat nebo zvyšovat
nakládací hranu zavazadlového prostoru – když vůz stojí – k usnadnění nakládání
a vykládání předmětů. K této velice snadné manipulaci stačí na delší dobu
zmáčknout ovládací tlačítko nacházející se v zavazadlovém prostoru. Při
spouštění a zvyšování je vydán zvukový signál. Výška nakládací hrany se tak může
měnit od 50 do 64 cm od země. Jakmile bude vůz naložený, je možno obnovit
původní polohu dvojím způsobem: automaticky po odstartování vozidla a
překročení rychlosti 10 km/h nebo ručně dvojím zmáčknutím ovladače. V
zavazadlovém prostoru se nachází rovněž tlačítko k zablokování funkce, pak je
odpružení zablokováno, například při výměně kola.
o Fungování
Systém pneumatického odpružení zahrnuje
: - počítač, - jednotku « dodávky vzduchu », jež zahrnuje hlavně
kompresor a tři elektromagnetické ventily, - dva snímače
výšky, - dvě pneumatické pružící jednotky.
Snímače výšky karoserie měří vzdálenost od dorazů odpružení. Jestliže
zaregistrují změnu této vzdálenosti, což znamená změnu polohy vozidla, předají
informaci do počítače. Počítač ovládá kompresor tak, aby zajistil vyrovnání
odchylky výšky karoserie do základní polohy. Když dojde k poklesu polohy
vozidla, elektroventily, které umožňují dávkování vzduchu, se otevřou a do
pružících jednotek je dopuštěn vzduch. V pružící jednotce stoupne tlak a tím je
dosaženo toho, že se vozidlo vrátí do své základní polohy(vzdálenost od dorazu
se nastaví na správnou hodnotu). Systém je rovněž schopen snížit tlak vzduchu
v jednotce pokud je to potřeba při odlehčení nákladu či jiné zátěže vozidla.
Informace o odlehčení je přenášena stejným způsobem, jako při zatížení.
Elektromagnetické ventily zajistí upuštění a tedy snížení tlaku v pružících
jednotkách.
Snímače výšky měří nezávisle na obou stranách vozidla, a každý elektroventil
je řízen nezávisle, proto lze výšku polohy vozu regulovat velice přesně a
nezávisle na obou stranách zadní nápravy. Z bezpečnostních důvodů je
automatická korekce polohy karoserie blokovaná, jakmile se otevřou jakékoli
dveře.
Optimální tepelný komfort
Nový systém klimatizace byl vyvinut s přihlédnutím ke specifikům C4 Picasso
(velký vnitřní prostor a velká prosklená plocha) .
q Automatická 4-zónová klimatizace
C4 Picasso může být vybaveno automatickou čtyřzónovou klimatizací s
individuální regulací přívodu vzduchu, umístěnou v polovině sloupků vpravo i
vlevo ve 2. řadě sedadel.
q Funkce větrání vypnutého motoru („zbytková“ funkce)
„Zbytková“ funkce umožňuje u C4 Picasso pokračovat ve ventilaci během
krátkých zastávek, když je motor vypnutý (až 8 minut, podle stavu nabití
baterie). Tuto funkci spojenou s automatickou klimatizací lze aktivovat pomocí
tlačítka na ovládacím panelu klimatizace u řidiče. Je k dispozici při sepnutí
kontaktu a při vypnutí motoru (během 30 sekund po vypnutí ).
q Přídavný klimatizační agregát
C4 Picasso je rovněž jediný jednoprostorový kompaktní vůz vybavený přídavnou
klimatizací (podle konkrétního trhu), jež rozvádí vzduch k 2. a 3. řadě a do
zavazadlového prostoru. Na rozdíl od čtyřzónového systému mohou cestující ve
druhé řadě navíc regulovat teplotu sami, a to díky malému specifickému panelu s
tlačítky vybavenému vlastním displejem. Rozvody dále umožňují rozvádět vzduch ke
3. řadě, kde mají cestující k dispozici větráky, a taktéž do zavazadlového
prostoru.
q Nový přídavný systém topení
C4 Picasso může být rovněž do určitých destinací vybavena novým přídavným
topením s rekuperací tepla z výfuku, a to u verzí s dieselovým motorem. Cílem
tohoto přídavného topení je urychlit zvyšování teploty v prostoru pro cestující
a odstraňování námrazy za zvlášť nízkých teplot. Tento systém je plně šetrný k
životnímu prostředí. Pomocí vodního okruhu okolo výfukového systému z něj
odebírá volné teplo, které pak využívá k topení.
Akustický komfort na nejvyšší úrovni
Od počátku koncipování vozu jsme dělali vše, abychom zajistili nejvyšší míru
pohody uvnitř C4 Picasso i pokud jde o hladinu hluku a vibrací.
Struktura vozu byla navržena tak, aby minimalizovala rezonanci panelů, což
bývá ve voze hlavní zdroj drnčení. Všechny plechy byly tvarovány tak, aby se
omezily deformace, a některé mají i tlumivou úpravu, zejména u dutých dílů.
Rovněž vrstvené čelní sklo má akustickou úpravu již v základní verzi.
q Inovační použití strukturálních vložených prvků
Inovační použití vložených prvků (kompozitní celky z polyamidů a strukturální
pěny) v hlavních uzlových bodech karosérie umožňuje zabránit deformacím dutých
dílů a zlepšovat tak vibrační pohodu, neboť posilují tuhost karoserie.
q Nové hydraulické podložky kloubů zadní nápravy
Nové hydraulické podložky předních kloubů u zadní nápravy umožňují omezit
hluk při jízdě a zároveň hluk způsobený nárazy při přejíždění nerovností.
Rovněž prostor motoru je vybaven zvlášť účinnou akustickou izolací zejména u
čelní příčné stěny.
q Vrstvená boční okna: novinka v daném segmentu
Vedle akusticky izolovaného předního skla, které je v nabídce již v základní
verzi, C4 Picasso nabízí také vrstvená boční skla (jako příplatkovou výbavu), a
to poprvé v tomto segmentu. Vrstvené sklo pomáhá odfiltrovat aerodynamický hluk
a hluk přicházející zvenčí a zvyšuje tak nadprůměrně akustickou
pohodu.
Hladina aerodynamického hluku byla redukována na minimum díky plynulému tvaru
vozu a dvojí izolační vrstvě u spojů dveří a izolovaného čelního skla.
Zaručená kvalita vzduchu a příjemné vůně
S cílem zajistit kvalitu vzduchu v prostoru pro cestující a vytvořit v tomto
ohledu příjemné prostředí jsme se rovněž zabývali čichovou pohodou.
q Čidlo kvality vzduchu
Podle kvality venkovního vzduchu spustí čidlo pro detekci zplodin - umístěné
nad vstupem vzduchu do prostoru pro cestující - automatickou recyklaci vzduchu,
neboť zavře přívodní vzduchovou klapku. Tento systém, u určitých verzí dodávaný
sériově, umožňuje zabránit proniknutí zplodin do prostoru pro cestující, a to
jakmile zjistí, že hladina znečišťujících látek ve venkovním vzduchu je příliš
vysoká.
q Integrovaný parfémovaný osvěžovač vzduchu
Stejně jako v C4, integrovaný parfémovaný osvěžovač vzduchu – od určité
úrovně výbavy dodávaný sériově – v dokonalé shodě se stylem vozu, zajišťuje
prostřednictvím dvou centrálních větráků rovnoměrný rozvod jemné a příjemné vůně
v interiéru. K ovládání slouží ovládací kolečko, kterým lze nastavit požadovanou
intenzitu parfémovaného vzduchu nebo systém zcela uzavřít.
Různé vůně dle výběru konkrétního zákazníka umožňují každému si vybrat to, co
jeho čichovým buňkám nejlépe vyhovuje. Dvě nové vůně byly vyvinuty speciálně pro
C4 Picasso : Mango z ostrovů a protitabákový parfém, jehož úkolem je zachytit
nepříjemné pachy.
Účinná a originální ochrana před slunečními paprsky
q Protisluneční clony nového typu Po posunutí stropního
příčníku až dozadu nad hlavy cestujících bylo nutno systém protislunečních clon
koncipovat nově. Inspirovali jsme se přitom zařízeními vyhrazenými obvykle
pro letadla a rychlovlaky TGV.
Obě posuvné clony u řidiče a spolujezdce jsou na sobě naprosto nezávislé a
tvoří je vždy roleta se sluneční clonou na konci. Umožňují kdykoli si vybrat
polohu, která nejvíce vyhovuje dané situaci. Rolety jsou navinuty na
úrovni příčníku stropu a ručně se posunují po centrální kolejnici a boční
kolejnici (jež je plně zabudována do stropu).
Obě rolety jsou dokonale neprůhledné a nedovolí proniknout žádnému světlu,
takže ochrana před sluncem je stejně účinná jako u plechové střechy. Když jsou
obě rolety roztažené, nijak nezakrývají čelní sklo a výhled přes něj je
stejný jako u tradičního čelního skla jednoprostorových vozů.
Na konci rolet je namontovaná tradiční sluneční clona doplňující ochranu před
slunečním zářením. Ta se sklápí klasickým způsobem (dopředu a do stran) a jsou
vybaveny zrcátkem a kapsičkou např. na kartičky.
Tepelnou izolaci a ochranu před slunečním zářením doplňuje ještě čelní
termické sklo nepropouštějící sluneční paprsky (dle úrovně výbavy).
q Elektricky ovládaná roleta plachta pro krytí panoramatické prosklené
střechy s postupným otvíráním/zavíráním
C4 Picasso je také jediný kompaktní jednoprostorový vůz vybavený elektricky
ovládanou roletou kryjící panoramatickou prosklenou střechu. Tato roleta
zajišťuje tepelnou izolaci v míře blížící se stropu tradiční střechy. Její
elektrické ovládání vpředu usnadňuje manipulaci a umožňuje využívat devíti
postupných stupňů otevření/zavření s ochranou proti přiskřípnutí. Když je vůz
zaparkovaný na slunci, pak delším stisknutím dálkového ovládání lze při zamykání
vozu automaticky také zatáhnout roletu.
q Zatmavená skla a rolety proti slunci vzadu
Vedle sériově dodávaných zatmavených skel předních dveří lze dodat i
zatmavená skla u zadních dveří a postranních okének. Oproti klasickému
zatmavenému sklu může toto zatmavení snižovat teplotu v zadní části prostoru pro
cestující a chránit před slunečními paprsky. Jako doplněk k zatmaveným sklům
může být C4 Picasso na těchto sklech vybaven rovněž zatažitelnými slunečními
clonami – sériově nebo jako příplatková výbavy dle konkrétního trhu. Navíječe
jsou navrženy plně v souladu se stylem vozu a uloženy ve vlysu dveří 2.
řady, v pásech panelů 3. řady a v obložení dveřního křídla. Tyto clony sice
tlumí světlo, nijak však nebrání v pohledu ven a výrazně zlepšují pohodlí
cestujících v zadní části, protože je chrání před přímým sluncem.
Zařízení hi-fi a zařízení video
Zařízení hi-fi a zařízení video jsou k dispozici jako příplatková výbava a
jejich cílem je zpříjemnit cestu.
q Zařízení hi-fi
C4 Picasso je jediný jednoprostorový vůz, který nabízí kompletní systém
hi-fi. Ten byl vyvinut s firmou Philips a nabízí cestujícím vysoce kvalitní
poslechový zážitek. Akustické nastavení bylo speciálně navrženo a sestaveno
pro interiér C4 Picasso. Zařízení hi-fi má 8 speciálních reproduktorů
rozmístěných po interiéru a výkonný numerický zesilovač. Zařízení přehrává také
CD ve formátu MP3.
q Video
Zařízení video zahrnuje dvě obrazovky pro video a přehrávač DVD s dvojitou
připojovací deskou zabudované do speciální nízké konzoly. U obrazovek v
opěradlech sedadel 1. řady lze regulovat sklon a lze je zasouvat za sklápěcí
stolečky. Zvenčí tak nejsou viditelné a jsou chráněny pokud nejsou používány.
Obě připojovací desky obsahují každá tři vstupy (dva vstupy audio a jeden vstup
video) k připojení externích zařízení (konzola pro hry, digitální kamera…).
Bezdrátová sluchátka s přepínačem umožňují přepnutí mezi dvěma obrazovkami.
VYBAVENÍ ZJEDNODUŠUJÍCÍ KAŽDODENNÍ ŽIVOT
Nové a v daném segmentu vzácné pomůcky k usnadnění řízení
C4 Picasso poskytuje svému řidiči zařízení - dosud v segmentu nevídaná - jež
mu usnadňují řízení a zvyšují jeho bezpečnost a umocňují tak požitek z
jízdy.
q Automatická elektrická parkovací brzda (sériově)
Pro zvýšení pohodlí i bezpečnosti je parkovací brzda elektrická a
automatická. Tato brzda patří k sériovému vybavení vozu a pojí se se všemi
převodovkami. Automaticky zabrzdí, jakmile je vypnutý motor. Potřebné brzdné
úsilí k zastavení vozidla vypočítá podle svažitosti terénu kalkulátor ve spojení
s ESP. Kontrola systému umožňuje měnit brzdnou sílu v čase (například při
nakládání vozidla po zabrzdění nebo výrazné změně teploty). Jakmile poháněná
kola dosáhnou momentu nezbytného pro jízdu vpřed, parkovací brzda se automaticky
sama uvolní.
Zatažení a uvolnění brzdy se děje způsobem, který je pro řidiče viditelný. Je
signalizováno zprávou na multifunkční obrazovce a časovaným rozsvícením symbolu
P (30 sekund) na přístrojové desce a na ovládání brzdy.
Elektrické ovládání umístěné na dosah ruky uprostřed palubní desky v případě
potřeby zajistí všechny klasické funkce tradiční parkovací brzdy. Například při
zastavení bez vypnutí motoru stačí, aby řidič zmáčkl ovládání, aby se vůz nemohl
rozjet. Uvolnění brzdy probíhá vždy automaticky a účinně pomáhá řidiči při
rozjíždění či manévrování na svahu.
Automatické funkce zatažení a povolení brzdy lze dále deaktivovat přes menu
na multifunkční obrazovce, avšak funkce pomáhající při startování zůstane
zachována. Deaktivaci připomíná řidiči žlutá kontrolka na přístrojové desce,
která se při přerušení kontaktu trvale rozsvítí. Tato deaktivační funkce
umožňuje čelit klimatickým podmínkám vyskytujícím se v některých studených
krajích nebo za zimního období, kdy není vhodné parkovací brzdu zatahovat,
protože pak už nemusí být s ohledem , na námrazu možné auto znovu odbrzdit. Z
bezpečnostních důvodů je možno elektrickou parkovací brzdu ručně odbrzdit jen s
nohou na brzdě.
q Pomoc při startování do kopce – hill assistent (sériově)
K usnadnění startování a manévrování ve svahu je C4 Picasso kromě automatické
parkovací brzdy vybavena funkcí pomoci při startování ve svahu. Vůz je vybaven
tímto systémem sériově, se všemi druhy převodovek. ESP vůz automaticky udrží
kratší dobu ve svahu (až 2 sekundy, a možností pustit pedál brzdy), aby měl
řidič čas přejít v klidu od pedálu brzdy k pedálu akcelerátoru a nebylo
nebezpečí, že se vůz na svahu rozjede dopředu či dozadu. Tato pomoc při
startování se aktivuje, jakmile má svah alespoň 3 % svažitosti (ať už stoupá
směrem dopředu nebo klesá směrem dozadu).
q Systém vyměření volného místa při parkování
C4 Picasso je první vůz, který v určitém standardu provedení nabízí systém,
který změří volné místo k parkování. Toto zařízení pomáhá řidiči při hledání
místa k zaparkování a informuje ho, zda volné místo je dostatečné pro rozměry
jeho vozidla a zároveň mu upřesňuje, jak složité manévry s vozem musí
uskutečnit. Na předním nárazníku, na obou jeho koncích, jsou namontovaná dvě
ultrazvuková čidla. - Řidiči stačí stisknout tlačítko (P) měření
volného místa – to se nachází na volantu s pevným středem. - Potom zapnutím
pravého nebo levého blikače systému označí, kterou stranu má měřit. - Nyní už
může pouze jet podle řady zaparkovaných vozidel rychlostí nepřesahující 20 km/h.
Měření skončí, když předek vozu překročí místo případného parkování (systém
nebere v potaz prostory pod 4 m a nad 7 m). Na multifunkční obrazovce se objeví
hlášení doprovázené zvukovým signálem a informuje řidiče o výsledku: parkování
možné, nesnadné nebo nedoporučené.
Funkci lze deaktivovat : - Ručně novým stisknutím tlačítka na
volantu, - Automaticky při přechodu z režimu couvání, - po 5
minutách, když není požadováno žádné měření, - když je rychlost po dobu
delší než 1 minuta nad 70 km/h, - při přerušení kontaktu. Když řidič
dočasně zrychlí nad 20 km/h, funkce není deaktivována. Jakmile řidič zpomalí pod
20 km/h, je měření opět možné.
q Zadní a přední parkovací asistent
Systém měření volného místa je doplněn zadním a předním parkovacím
asistentem, což je vybavení při řízení zvlášť užitečné. Čidla umístěná na
předním a zadním nárazníku registrují překážky blízko vozu. Zvukové signály z
reproduktorů a zobrazení manévru na displeji na palubní desce přesně informují o
přítomnosti překážky ve sledované zóně a její blízkosti.
q Signalizace neúmyslného překročení dělicí čáry (Afil)
C4 Picasso, stejně jako C4, C5 a C6, je vybavena zařízením Afil, jedním z
prvních zařízeních na světě řešících problém poklesu pozornosti za
volantem. Tento systém pomoci řízení zjistí, v případě že není zapnutý
blikač, neúmyslné vybočení z dráhy (překročení dělicí čáry) na dálnici nebo na
rychlostní komunikaci při rychlosti nad 80 km/h. Řidič je upozorněn spuštěním
vibrátoru v sedačce na té straně, kde k překročení čáry došlo. Řidič pak může
včas korigovat dráhu.
q Samonatáčecí bi-xenonové světlomety
C4 Picasso může být vybavena samonatáčecími bi-xenonovými světlomety, jež
zajistí optimální osvětlení v zatáčkách. Tyto inteligentní reflektory,
obsahující směrový bi-xenonový modul, aktivní v poloze „potkávání“ a v poloze
„silnice“, zajišťují vysoce kvalitní viditelnost v noci a za špatného počasí.
Umožňují lepší viditelnost profilu silnice, zahlédnout dříve jiné účastníky a
případné překážky – to je významná výhoda pro bezpečnost, zvláště když si
uvědomíme, že při rychlosti 110 km/h odpovídá každá sekunda ujetí
vzdálenosti 30 metrů.
q Omezovač a tempomat (sériově)
Omezovač a tempomat, zařízení velice rozšířená u všech vozů značky
Citroën, doplňují další zařízení zvyšující pohodu z jízdy a bezpečnost C4
Picasso. Tempomat dovoluje udržovat vůz v naprogramované rychlosti, aniž by
řidič musel šlapat na plynový pedál. S omezovačem rychlosti si řidič definuje
maximální rychlost, kterou nesmí překročit. Pokud přece jen chce jet rychleji,
stačí sešlápnout plynový pedál na doraz a sepnout tak koncový spínač, který je
umístěn pod pedálem. Tempovat a omezovač u C4 Picasso řidič ovládá velmi
snadno, za pomoci ovladače umístěného na volantu s pevným středem. Indikace na
centrálním displeji zobrazuje naprogramovanou rychlost a stav
(aktivní/neaktivní) každého ze systémů.
q Detektor stavu tlaku v pneumatikách
Signalizace nedostatečného nahuštění pneumatik se nachází ve výbavě vozů C4,
C5, C6 a C8, a rovněž tak obohacuje aktivní bezpečnostní zařízení u C4
Picasso. Tento systém měří tlak v každém ze čtyř kol. Každá pneumatika je
vybavena vysílačem se snímačem tlaku, jenž předává informace palubnímu počítači.
Jakmile tlak v některé z pneumatik klesne pod předem definovanou hodnotu,
řidič je na to okamžitě upozorněn informací na hlavním displeji, kterou ještě
doplní zvukový signál (když je pneumatika poškozená, je tato signalizace
ještě doplněna světelným signálem « Stop »). Tento systém rovněž umožňuje
odhalit nedostatečné nahuštění, které by mohlo ohrozit stabilitu vozu a bezpečí
cestujících.
Kromě bezpečnosti přispívá kontrola a správné nahuštění ke snížení hluku za
jízdy, ke snížení spotřeby a menšímu opotřebování pneumatik.
Hands free Bluetooth
Pro bezpečné telefonování za jízdy může být C4 Picasso vybavena zařízením
Bluetooth, umožňujícím telefonování bez držení aparátu v ruce.
S touto bezdrátovou technologií, jež je součástí interiéru vozidla, může
řidič telefonovat ze svého vozu a mít přitom telefon např. v kapse. Může totiž
využít ergonomického ovládání na volantu a mikrofonu ve stropě. Rozhovor je
přenášen pomocí audio systému. Řidič si může vybrat jména partnerů, kteří jsou
zapsáni v adresáři jeho mobilu, a to pomocí příkazů na volantu. K zavolání může
rovněž využít hlasové identifikace. Telefonní seznam a jméno účastníka se objeví
na polyfunkčním displeji vozu.
Ještě více pohody se systémem NaviDrive
Systém NaviDrive, spojený s velkou barevnou obrazovkou 16/9 o velikosti 7’’,
zahrnuje kromě zabudovaného telefonu GSM (není kompatibilní s
Bluetooth), funkce rádia (rádio, přehrávač CD MP3, měnič 5 CD) a navigaci GPS.
Hlavní funkce jsou velmi snadno přístupné pomocí ovládacích prvků na volantu,
jimiž lze rovněž aktivovat hlasové ovládání. Systém lze rovněž řídit pomocí
ovládání NaviDrive v palubní desce pod krytem rádia. V přihrádce před
spolujezdcem je dále k dispozici zásuvka audio/video k zapojení přenosných
přístrojů. Systém NaviDrive byl rovněž vyvinut s cílem poskytovat
doplňkové služby: Citroën Urgence (pomoc v nouzi), Citroën Assistance
(asistenční služby), Citroën On Line. V kombinaci s funkcemi GPS a
telefonem, Citroën Urgence dovoluje v některých zemích lokalizovat vozidlo v
případě nehody nebo indispozice a přepojit na služby příslušného telefonického
servisu.
Automatické otvírání víčka palivové nádrže usnadňuje plnění
Pro usnadnění života a k zamezení nepříjemností spojených s manipulací se
zátkou palivové nádrže je C4 Picasso vybavena zcela novým víčkem s automatickým
otvíráním bez zátky. Stačí stlačit ovládací prvek v prostoru pro cestující
nalevo od řidiče a víčko nádrže se celé otevře. Po zasunutí pistole do hrdla
řidič zmáčkne záklopku, která nahrazuje tradiční zátku a zajišťuje těsnost
systému. Aby nedocházelo k nechtěnému otevření za jízdy, je ovládání otvírání
neaktivní při rychlostech nad 10 km/h.
RADOST Z ŘÍZENÍ
Čtyři výkonné a hospodárné motory šetrné k životnímu prostředí
C4 Picasso nabízí od svého zavedení čtyři výkonné motory, všechny v souladu s
normami Euro IV. Jde o : - Dva benzínové motory :
1.8i 16V - 127 k DIN a 2.0i 16V - 143 k DIN,
- Dva dieselové motory HDi vybavené sériově filtrem pevných částic
(FAP) : 1.6 HDi FAP - 110 k DIN a 2.0 HDi FAP - 138 k DIN.
Tyto motory jsou spojeny – podle konkrétního trhu – se širokou škálou
převodovek: mechanickou, automatickou nebo novou manuální pilotovanou 6-ti
stupňovou převodovkou (BMP6).
q Benzínové motory
o Motor 1.8i 16V se 127 k DIN jako základ nabídky
Základ nabídky C4 Picasso tvoří u benzínových pohonů motor 1.8i 16V,
jímž je již vybaven Citroën C5. Vyvíjí maximální výkon 92 kW CEE (127 k DIN) a
točivý moment 170 Nm při 3 750 ot/mn.
Dá se pružně použít již při nejnižších rychlostech a je spojen s manuální
převodovkou s 5 rychlostmi. Řadicí páka mechanické převodovky je na palubní
desce, což je stejné umístění jako u Xsary Picasso.
o Motor 2.0i 16V - 143 k DIN
Druhý benzínový motor nabízený u C4 Picasso byl poprvé uveden u C5 v září
2004. Tento dvoulitrový motor se 16 ventily vyvine výkon 103 kW CEE (143 k DIN)
a nabízí maximální točivý moment 200 Nm při 4 000 ot./mn. Má distribuční systém
s proměnlivým časováním ventilů (VVT), jenž dovoluje optimální plnění
spalovacích komor bez ohledu na režim motoru.
Může být spojen také s novou manuální pilotovanou šestistupňovou převodovkou
a v některých zemích s automatickou převodovkou se čtyřmi rychlostmi.
q Dieselové motory
o Motor HDi 110 FAP : kompaktnost a výkon
Motor HDi 110 je sériově vybaven filtrem pevných částic (FAP). Obsah válců 1
560 cm3 a hlava válců se 16 ventily, podá výkon 80 kW CEE (110 k DIN) a dosahuje
točivého momentu 240 Nm přis 1 750 ot/mn. Tento moment se může zvýšit až na 260
Nm díky funkci «overboost», jež umožňuje na chvíli zvýšit tlak přeplňování .
Motor HDi 110 FAP může být, podle stupně výbavy spojen, s manuální
převodovkou s 5 rychlostmi nebo s novou manuální pilotovanou šestistupňovou
převodovkou.
o Motor HDi 138 FAP
Motor HDi 138, sériově vybavený filtrem pevných částic (FAP), vyvine výkon
100 kW CEE (138 k DIN) při 4 000 ot/mn. Ve spojení s novou manuální pilotovanou
šestistupňovou převodovkou dosahuje maximálního točivého momentu 270 Nm při 2
000 ot/mn. HDi 138 FAP, stejně jako HDi 110 FAP, je
charakterizován systémem vstřikování druhé generace a přetlakovým
plněním turbokompresorem s proměnlivou geometrií.
Příjemné řízení a další snižování spotřeby zajišťuje nová manuální
pilotovaná šestistupňová převodovka (BMP6)
q K dispozici pro tři typy motorů
Od svého uvedení je C4 Picasso vybavena novou manuální pilotovanou
šestistupňovou převodovku (BMP6), již uvedenou u hatchbaku a u kupé C4 HDi 110 v
červnu 2006. U C4 Picasso je použití této nové převodovky rozšířeno i na
benzínový motor 2.0i 16V o výkonu 143 k DIN a na dieselové motory HDi 110
FAP a HDi 138 FAP. Manuální pilotovaná šestistupňová převodovka je
skutečnou alternativou klasické mechanické a automatické převodovky, neboť
poskytuje radost z jízdy, snižuje spotřebu a nabízí atraktivní cenu.
Technologie řízení manuální pilotované šestistupňové převodovky vychází z
klasické mechanické šestistupňové převodovky a je vybavena elektro-hydraulickým
systémem řízení akčních členů. Díky tomuto zařízení je zkrácena reakční doba a
řízení se lépe kontroluje, takže řazení rychlostí je plynulejší a rychlejší.
q Radost z řízení v manuálním a automatickém režimu
o Veškeré ovládací prvky převodovky jsou umístěny na volantu
U C4 Picasso vyžívají verze vybavené řízenou manuální pilotovanou
šestistupňovou převodovkou pádel pro řazení rychlostí pod volantem a voliče
režimu na sloupku řízení. Celé ovládání je vysoce ergonomické, neboť všechny
prvky jsou v bezprostředním dosahu ruky řidiče bez ohledu na jeho polohu, celek
lze pak výškově i podélně seřizovat spolu s volantem. Volič režimu umožňuje
volit chod vpřed, neutrál a zpátečku.
o Volba mezi dvěma režimy řízení
S manuální pilotovanou šestistupňovou převodovkou má řidič na výběr mezi
dvěma režimy řízení: manuálním režimem a automatizovaným režimem. Řidič může
kdykoli přejít z jednoho režimu na jiný podle vlastního uvážení a prostředí:
silnice, dálnice, město, zácpa.
- Manuální režim V manuálním režimu si řidič ponechá vliv na ovládání
změn rychlostních stupňů převodovky – protože nemá pedál spojky – s využitím
pádel pod volantem. Je průběžně informován a zvoleném rychlostním stupni
díky zobrazení informace na displeji.
S cílem uchovat typické manuální řazení, pokud řidič nemění sám rychlost,
nepřejde převodovka automaticky na vyšší rychlost a nechá běžet motor až na
nejvyšší povolené otáčky.
Při zpomalování a zastavení (například při přiblížení ke stopce a světlům), k
usnadnění pohody řízení převodovka může automaticky podřadit až na 1. stupeň při
nízké rychlosti vozu. Automatické podřazení závisí na několika kritériích
řízených počítačem (snížené otáčky, svah, sportovní jízda …).
- Automatický režim V automatickém režimu jsou změny rychlostních
stupňů řízeny elektronicky tak, aby bylo dosaženo optimální pohody při řízení a
optimální spotřeby. Když si řidič vybere tento způsob řízení, objeví se na
displeji písmeno A (automat) jako doplňková informace k vybranému rychlostnímu
stupni. Kalkulátor převodovky pak vybere nejvhodnější převodový stupeň, podle
pravidel autoadaptivního přechodu, jež jsou definovány jízdním chováním řidiče,
typem trasy, otáčkami motoru, rychlostí vozu a podmínkami adheze k vozovce.
Automatický režim tak zabraňuje vzniku příliš nízkých nebo příliš vysokých
otáček a optimalizuje spotřebu. Optimalizované řízení přechodu rychlostí
zajišťuje oproti mechanické převodovce pokles spotřeby řádově o 3 až 5 %,
podle cyklů. Pokud chce řidič zasáhnout do automatického režimu (například v
naléhavé situaci nebo při předjíždění), může to udělat okamžitě. Stačí použít
některé z pádel pod volantem, tzn. zařadit ručně, a převodovka jeho žádost
zaznamená a ihned reaguje. Po krátké době (asi 20 s), aniž by znovu ručně řadil,
bude znovu aktivováno automatické řízení převodů.
q 6 rychlostí pro větší pružnost a nižší spotřebu
Existence 6 rychlostí na manuální pilotované šestistupňové převodovce
umožňuje optimálně využívat kvalit motoru a zaručuje v automatickém i
manuálním režimu dokonalé reakce a plynulost práce převodovky, kontrolu nad
spotřebou a akustickou pohodu.
q Plynulost a rychlost řazení rychlostí díky elektro-hydraulickému
systému převodovky
Díky použití nových elektro-hydraulických akčních členů je manuální
pilotovaná šestistupňová převodovka charakterizována plynulostí a lehkostí
řazení rychlostí v manuálním i automatickém režimu.
Této plynulosti řazení (bez cukání a trhání) však není dosaženo na úkor
rychlosti řazení. Manuální pilotovaná šestistupňová převodovka uspokojuje oba
tyto nároky a vyznačuje se rychlostí, s jakou zvládá řazení stupňů. Reakční doba
tak činí: - 650 ms u změny rychlosti v manuálním režimu, - 750 ms u změny
rychlosti v automatickém režimu.
Manuální pilotovaná šestistupňová převodovka navíc zajišťuje jemné a plynulé
řazení bez rázů při akceleraci a manévrování, což uživatel ocení zejména při
couvání.
Vynikající jízdní vlastnosti
Radost z řízení a pohoda za volantem jsou samozřejmě spojeny s vynikajícími
jízdními vlastnosti. Řidič C4 Picasso může počítat s účinnou adhezí k vozovce a
účinným a bezpečným systémem brzd.
q Účinná adheze k vozovce
Adheze C4 Picasso k vozovce zaručuje přesné ovládání vozu na silnici a účinně
přispívá k aktivní bezpečnosti.
Přední náprava vozu je typu pseudo-McPherson se spodními trojúhelníkovými
rameny a torzními stabilizátory. Tato náprava byla odvozena od nápravy C4 a
zesílena v místě ramen, řízení a nápravnice tak, aby přední náprava unesla větší
hmotnost přední části tohoto jednoprostorového vozu. Zadní náprava je zcela
nová. Její architektura je založena na deformovatelné traverze a torzním
stabilizátoru a vyznačuje se šikmým umístěním tlumičů, aby nebyl omezen prostor
zavazadlového prostoru. Rozměry a velká pevnost nápravy zajišťují prvotřídní
jízdní vlastnosti. Její koncepce umožňuje velice snadnou záměnu mezi verzemi
s tradičními pružinami a pneumatickými pružinami.
Tlumení bylo přizpůsobeno s cílem optimalizovat syntézu mezi komfortem a
chováním vozu. Podle úrovně vybavení a motoru má C4 Picasso kola o rozměrech 15
s pneumatikami 205/65R15, 16 palců s pneumatikami 215/55R16, nebo za
příplatek kola 17 palců s pneumatikami 215/50R17 a nebo 18 palců s
pneumatikami 215/45R18. C4 Picasso je též sériově vybavena sprejem pro
bezdemontážní opravu defektu pneumatiky nebo dojezdovým kolem. C4 Picasso má
rovněž sériově variabilní posilovač řízení zajištěný agregátem elektrického
čerpadla – je nové a silnější než na C4 v důsledku větší hmotnosti
přední nápravy. Úroveň posilování závisí na rychlosti a úhlu volantu tak, aby
bylo dosaženo výkonu odpovídajícího podmínkám použití. Posilovací účinek je
menší při vyšší rychlosti a větší při nižších rychlostech k usnadnění ovládání
vozidla.
q Výkonný systém brzd
C4 Picasso je proti C4 vybaven větranými kotouči s velkým průměrem (302 mm)
vpředu a vzadu zesílenými a spojenými se systémem ABS s elektronickým
rozdělovačem brzdné síly (REF). ESP se dodává sériově. Při rychlostech pod 30
km/h se dá tlačítkem na palubní desce vypnout (při rychlostech nad 30 km/h a při
každém novém spuštění motoru se automaticky ESP aktivuje). ESP je spojeno se
systémem ASR, který se aktivuje při prokluzování kol. Účinnost brzd C4
Picasso patří k nejlepším v segmentu a vyznačuje se velkou jemností
regulace ABS/ESP. Kvůli dalšímu zlepšení bezpečnosti brzdění má C4 Picasso
zesílení účinku brzd při nouzového brzdění (AFU) a automatické rozsvěcování
výstražných světel.
OCHRANA CESTUJÍCÍCH
C4 Picasso má vynikající soubor prostředků chránících cestující ve
vozidle v případě nárazu (sériově sedm airbagů, zesílenou kostru karoserie …).
Zejména se přihlíželo k bezpečnosti dětí: čtyři sedadla jsou vybavena
úchyty Isofix s ukotvením ve třech bodech (Top Tether). C4 Picasso má
také účinnou ochranu proti krádeži a vloupání.
Úplný a bezpečný soubor vybavení k ochraně cestujících
q Sériově sedm airbagů
o Kolenní airbag řidiče C4 Picasso má airbag na úrovni sloupku
řízení, jenž zajišťuje ochranu nohou a holeně řidiče v případě nárazu .
o Dva čelní airbagy, z nichž airbag u řidiče má optimalizovaný tvar
Řidiče a spolucestujícího chrání čelní airbagy, jejichž tlak a míra
nafouknutí se řídí závažností nárazu. Díky volantu s pevným středem má řidič k
dispozici navíc airbag s optimalizovaným tvarem, jež zaručuje vyšší míru
bezpečnosti.
o Dva boční airbagy a dva hlavové airbagy Dva boční airbagy,
zabudované do předních sedadel, chrání hrudník a dva další, hlavové, chrání
hlavy cestujících v 1. a 2. řadě.
q Promyšlená bezpečnost dětí
o Čtyři sedačky Isofix
C4 Picasso je jediný jednoprostorový vůz, který má čtyři sedačky s
úchyty Isofix, z toho tři v řadě 2. To umožňuje zejména umístit dětskou sedačku
na prostřední místo vzadu, jež je nejlépe přístupné z 1. řady, aniž by tak byl
omezen přístup ke 3. řadě. Úchyty Isofix mají třetí bod ukotvení (Top Tether).
Stačí zaklapnout dětskou sedačku Isofix na vybrané místo.
o Světelná a akustická signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů vpředu
a vzadu
C4 Picasso je vybavena světelnou a akustickou signalizací zapnutí pásů a ta
také upozorní řidiče na odepnutí pásů na zadních místech (řady 2 a 3)
během jízdy. Stav zapnutí pásů se zobrazuje pro všechna místa se 7 cestujícími
na hlavním displeji palubní desky.
Všechna místa mají pásy se třemi body ukotvení. Prostřední pás 2. řady má dvě
přezky, umístěné vždy z jedné a druhé strany prostředního sedadla. Pásy 3. řady
se navíjejí nad zádržnou roletou skrývající zavazadla a jejich použití je velmi
snadné. Pokud jde o přední bezpečnostní pásy, ty jsou vybaveny dvojitými
pyrotechnickými předpínači s omezovači tahu a lze tak regulovat jejich
výšku.
o Zrcátko ke sledování dětí
Zrcátko ke sledování dětí umožňuje řidiči a jeho spolucestujícímu sledovat
děti bez otáčení a beze změn polohy hlavního zpětného zrcátka. Toto přídavné
cátko je umístěno nad vnitřním zpětným zrcátkem.
o Dětské pojistky s elektrickým ovládáním
Elektrickou dětskou pojistku lze ovládat z místa řidiče nebo na dálku
dálkovým ovládáním, její aktivace deaktivuje ovládání dveří a elektrické
otvírání zadních oken.
Ochrana proti přiskřípnutí dále chrání před nebezpečím při elektrickém
zavírání oken nebo střešní rolety.
Zesílená struktura karoserie
Struktura kostry vozu je zesílená, aby odpovídala nejpřísnějším a nejnovějším
standardům pasivní bezpečnosti a absorbovala energii v případě nárazu. Zóny
programované deformace vpředu i vzadu absorbují tuto energii a chrání prostor
pro cestující.
U C4 Picasso byly způsoby absorpce nárazu zpředu přepracovány, tak aby mohly
být přední sloupky tenčí. Náraz je pak absorbován spodní částí vozu a
dveřmi.
- Rozměry předních náprav jsou optimalizovány, aby mimo jiné umožnily přenos
energie pod karoserii v případě čelního nárazu.
- Byla posílena spodní dráha přenosu energie (pomocný rám a zesílení
upevnění, přidání jedné příruby). C4 Picasso má navíc vpředu, stejně jako C4,
další dodatečnou zónu absorpce deformačních sil ve spodní části předního bloku,
s cílem lépe rozdělit přenos energie při čelním nárazu. Tuto spodní absorpční
zónu tvoří spodní nosník předního nárazníku a podélníky rámu.
- Byly zesíleny přední dveře (vysoce pružné ocelové trubky a prvky
absorbující nárazy s progresivní deformací), aby byl celek pevnější.
- Bylo prostudováno přemístění tvrdých nestlačitelných částí v prostoru
motoru s cílem omezit jejich proniknutí do prostoru pro cestující.
- Pevnost karoserie zvyšují strukturální vložené prvky velkých rozměrů ve
spodní části nohou vpředu, ve spodní a střední části uprostřed a v příčníku nad
zadní nápravou. Tyto kompozitní celky z polyamidu a strukturální pěny se
přimknou k okolním plechovým stěnám při průchodu kataforetickou lázní. Chrání
tak strategické části karosérie, zvyšují její pevnost a nahrazují těžké zesílení
používané v tradiční koncepci.
C4 Picasso má přední blatníky z plastu a zadní z hliníku s cílem snížit
náklady na opravy při menších nárazech a odlehčit vůz. V případě nárazu zpředu
se deformuje horní nosník a pohlcovače nárazů, podélníky však zůstanou
nepoškozeny. Stejně tomu je se spodním nosníkem předního nárazníku, jenž bude
stlačen bez porušení pomocného rámu motoru nebo podélníků.
Ochrana před krádeží a vloupáním
C4 Picasso má vynikající ochranu před krádeží a vloupáním, a to, kromě
jiného, zejména díky tomuto vybavení :
• vrstvené sklo bočních oken a čelního skla chránící cestující i jejich
majetek,
• selektivní způsob otvírání: díky naprogramování v počítači si může řidič
zvolit omezený přístup k vozidlu (otevře se pojistka jen dveří u řidiče),
• superzamykání, jež brání otevření dveří zevnitř například po rozbití
skla,
• obvodové poplachové zařízení, jež odhalí otevření otvíravých částí bez
vydání povelu od centrálního ovládání a alarm s prostorovým čidlem, jež umožňuje
odhalit pohyb uvnitř vozu. Prostorový alarm lze deaktivovat stisknutím tlačítka
ve spodní části nalevo od volantu. Tato deaktivace umožňuje například nechat
zvíře v autě a přitom využívat výhod obvodového poplachového zařízení.
• elektronické blokování startování,
• elektrický zámek zavazadlového prostoru není možné otevřít vyháčkováním
• bezpečnostní šrouby na každém hliníkovém kole,
• automatické uzamčení vozu do 30 sekund po odemčení, pokud nebudou otevřeny
žádné dveře,
• automatické uzamčení dveří a kufru, jakmile je vůz v jízdě.
PR
|