www.car.cz
 

CITROËN C4 WRC v Paříži 2006. Od konceptu k soutěžím
     7.9.2006 00:12 - tisková zpráva


Citroën C4 WRC, představený ve světové « předpremiéře » 5. září, nová zbraň sportovního týmu  Citroën Sport, jež se od roku 2007 opět účastní světového šampionátu v rallye (WRC), je jednou z největších atrakcí  světového autosalónu v Paříži 2006 (28. září – 15. října).

 

 

Koncepce vozu C4 Citroën Sport je plodem spolupráce mezi návrháři a odborníky na automobilový sport a je pokračováním nové éry značky. Je to projekt, který původně neodpovídal striktně všem sportovním pravidlům a omezením.

 

Jeho úkolem, jakožto stylistické cvičení, bylo vyjádřit jistou vizi nástupce Xsary WRC, vozu, který se stal třikrát mistrem světa v « Poháru konstruktérů  » v letech  2003 až 2005.  Koncepce vozu C4 Citroën Sport se mezitím dostala do rukou inženýrů  Citroën Sport ve Versailles Satory a stala se z ní skutečná C4 WRC.

 

Přizpůsobení předpisům

Zatímco obecný styl zůstal zachován, přizpůsobení vozu platným mezinárodním technickým předpisům a výkonnostním nárokům si vynutilo účast projektové kanceláře Citroën Sport.

 

Pracovní skupina pověřená projektem umožnila vznik první jezdící verze  Citroënu C4 WRC, která je původní koncepci velice vzdálená. Například střecha již není skleněná, protože to je při rallye zakázáno. Přední a zadní blatníky, lišty, nárazník a přídavné aerodynamické prvky byly změněny tak, aby odpovídaly požadavkům na výkon i předpisům.

 

Prvky karoserie byly analyzovány v aerodynamickém tunelu, nejprve v měřítku 1 :4, aby byl ušetřen čas i prostředky, a teprve potom byly na konci studie definitivně schváleny v měřítku 1 :1.

 

Hlavní směry programu vývoje

Podstatou programu vývoje je prověření a testování mechanických dílů a součástí koncipovaných v projekční kanceláři. V první řadě se soustřeďuje na spolehlivost, ve druhé řadě na výkonnost. Za tím účelem se konalo mnoho testů, a to na asfaltu i na šotolině. Technický tým  Citroën Sport poté porovnával výkonnost C4 WRC s výkonností Xsary, jež je dosud měřítkem a absolutním vzorem.

 

Ačkoli je stále ve vývoji,  Citroën C4 WRC podával důkazy o svém potenciálu a výkonnosti, jež však mohou doopravdy prověřit až podmínky na soutěžích.

 

Očekávání a cíle

U Citroën Sport nyní mechanici, inženýři, posádky a odpovědní pracovníci s netrpělivostí očekávají výsledky závodů, neboť C4 WRC má mít stejně snadné řízení jako Xsara WRC, má být stejně spolehlivá, ale podstatně výkonnější a silnější.

 

Je to vůz, který byl postaven a vyvinut proto, aby značce od roku 2007 umožnil prosadit se opět v MS v rallye v « Poháru konstruktérů  » i v « Poháru jezdců ».

 

Hlavní technické charakteristiky Citroën C4 WRC

Stejně jako její slavná starší sestra Xsara, Citroën C4 WRC je vůz s pohonem 4x4, má 2 litrový motor s turbokompresorem spojený s napříč uloženou 6-ti stupňovou převodovku. Zvláštností  C4 WRC je, že je delší než  Xsara, přesahuje 4200 mm, a zároveň může v souladu s předpisy těžit také z větší šířky 1800 mm namísto dosavadních 1770 mm.

 

Tato změna teoreticky umožňuje větší stabilitu v zatáčkách.

Jak rovněž ukládají nové předpisy, elektronická podpora řízení je omezená, přičemž pokud jde o uspořádání, je stejná jako u Xsary v roce 2006.

 

 S ohledem na předepsané snížení rozpočtu musí být konstrukční celky C4 WRC spolehlivější a koncipovány pro delší životnost, například motory, převodovky,  přední, mezinápravové a zadní diferenciály, tlumiče atd. 


Technické charakteristiky Citroën C4 WRC

 

Motor

Přeplňovaný turbokompresorem

Vyvinut na základě motoru XU7JP4

Uspořádání : uložen napříč, náklon 25° k výfuku

Počet válců : 4 v řadě

Hliníkový blok

Obsah válců (cm3) : 1998

Max. výkon (k/ot. za min) : 315 / 5 500

Max. točivý moment (Nm/ot. za min) : 580 / 2750

 

Rozvod

2 vačkové hřídele uložené v hlavě válců, poháněné

ozubeným řemenem – 4 ventily na válec

 

Napájení

Vícebodové vstřikování Magneti-Marelli

Typ 2KR

 

Převod

4 poháněná kola

Spojka tříkotoučová uhlíková

Přední a zadní diferenciál mechanický – mezinápravový řízený

Poloautomatická 6-ti stupňová sekvenční převodovka

 

Přední brzdy

Asfalt : disky s vnitřním chlazením, 6-ti pístkové třmeny

Šotolina : disky s vnitřním chlazením, 4 pístkové třmeny

 

Zadní brzdy

Asfalt i šotolina : disky s vnitřním chlazením, 4 pístkové třmeny

Nastavení brzdné síly vpředu/vzadu lze seřizovat řidičem

Ruční brzda s hydraulickým ovládáním

 

Odpružení

Vpředu a vzadu : typu MacPherson s vinutými pružinami

Tlumiče : Citroën / Exe-TC

 

Řízení

S hydraulickým posilovačem

 

Kola

Ráfky asfalt : 8 x 18 palců

Ráfky šotolina : 7 x 15 palců

Pneu BF Goodrich asfalt : 225/40-18

Pneu BF Goodrich šotolina : 215/65-15

 

Rozměry

Délka : 4274 mm

Šířka : 1800 mm

Rozvor : 2608 mm

Rozchod vpředu & vzadu : 1598 mm

 

Hmotnost

1 230 kg (povolené minimum)

 

 

 PR


 
 
Fotogalerie:   Finsko 2006 objektivem Jirky Rohleny

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose