Evropská legislativa vztahující se k užívání zimních pneumatik 11.9.2006 08:50 - tisková zpráva
Legislativa ohledně zimních pneumatik se v jednotlivých evropských zemích výrazně liší. Stále více států si uvědomuje zřetelné výhody zimních pneumatik a jejich ohromný přínos k bezpečnosti silničního provozu. Některé národní vlády již užívání zimních pneumatik nařídily zákonem, v jiných se o změně legislativy diskutuje.
V zimě musejí řidiči počítat s dalším rizikem: pojišťovna může po nehodě odmítnout hradit pojistku v plné výši, pokud řidič nepřizpůsobil pneumatiky sezonním podmínkám. Aby se motoristé tomuto nebezpečí vyhnuli, měli by na počátku zimy vybavit své automobily zimními pneumatikami.
Následující text poskytuje přehled legislativních pravidel týkajících se zimních pneumatik v Evropě. Motoristé odjíždějící na zimní dovolenou by měli vzít v potaz místní vyhlášky a zákony země, již hodlají navštívit. Vzhledem k častým změnám v regulaci této oblasti by si řidiči měli ověřit její poslední vývoj ještě před odjezdem.
Alpské země: Německo, Rakousko a Švýcarsko
Německo:
Na německých silnicích nyní platí nový zákon ohledně zimních pneumatik. Ze stávající německé legislativy (StVO § 2, 3a) přijaté prvního května 2006 vyplývá povinnost přizpůsobit vybavení automobilů specifickým zimním podmínkám. Mimo jiné k tomu patří vybavení auta pneumatikami, které nejlépe vyhovují povětrnostním podmínkám. Pokud na zasněžené silnici zastaví policie auto s letními pneumatikami, bude jeho řidiče zpravidla pokutovat. To rovněž platí o automobilech bránících provozu. Jestliže automobil s letními pneumatikami způsobí v zimě dopravní nehodu, pojišťovna nemusí řidiči vyplatit celou pojistku, pokud by se při řízení se zimními pneumatikami mohl nehody vyvarovat.
Rakousko:
Na některých rakouských silnicích, obzvláště ve výše položených horských průsmycích, může být obutí zimními pneumatikami s minimálně 4 mm hlubokým dezénem povinné. Kromě této místní regulace však zimní pneumatiky povinné nejsou. Na určitých silnicích je ovšem povinné nasadit sněhové řetězy, na což řidiče upozorní příslušné dopravní značky.
Švýcarsko:
Přestože zimy bývají ve Švýcarsku kruté, nikdo řidiče obout zimní pneumatiky nenutí. Pokud se ovšem případné nehodě dalo předejít nasazením zimních pneumatik, řidiči s letními pneumatikami mohou být hnáni k odpovědnosti. Toto pravidlo se ovšem může vztahovat i na řidiče se zimními pneumatikami, jejichž hloubka dezénu je nižší než 4 milimetry. V takových případech rovněž pojišťovny obvykle odmítají vyplácet havarijní pojistku.
Británie, Francie a země Beneluxu
Británie:
Zimní pneumatiky nejsou v Británii ze zákona povinné. Mnozí motoristé v tradičně zasněžených oblastech Skotska, Pennin a Cumbrie ovšem dobře vědí o výhodách zimních pneumatik, stejně jako britští turisté cestující na kontinent na zimní dovolenou. Mnozí britští motoristé by jistě ocenili zvýšenou účinnost zimních pneumatik při nízkých teplotách.
Francie:
Ve Francii nevzniká ze zákona povinnost vybavovat automobily zimními pneumatikami. Motoristům v mnoha částech země, obzvláště v krajích na severu, východu a jihovýchodu země ovšem zimní pneumatiky přijdou vhod. Na určitých silnicích tu někdy řidiči musejí použít zimní výbavu v podobě sněhových řetězů či pneumatik s hřeby.
Belgie, Nizozemí a Lucembursko:
Nedávné studené zimy podtrhly potřebu zimních pneumatik na trzích, které předtím nebyly pro zimní pneumatiky typické. Mezi řidiči v Lucembursku a v Ardenách (tj. ve východní části Belgie) popularita zimních pneumatik stoupá, neboť za nepředvídatelného zimního počasí výrazně napomáhají bezpečnosti. Zimní pneumatiky nejsou v zemích Beneluxu povinné, jsou ale velmi doporučované, obzvláště motoristům, kteří jsou na svých autech každý den závislí.
Skandinávské země: Dánsko, Finsko, Norsko, Švédsko
Dánsko:
Zákon tu obutí zimních pneumatik nenařizuje, ovšem v tuhých dánských zimách se užívání zimních pneumatik velmi doporučuje.
Norsko:
V Norsku motoristé nemusí ze zákona své automobily vybavit v zimě zimními pneumatikami, norské právo však vyžaduje „pneumatiky s dostatečnou přilnavostí“ a přinejmenším třímilimetrový dezén. Případné nehody policie hodnotí případ od případu a organizace Scandinavian Tire & Rim doporučuje jezdit v zimě v Norsku pouze s kvalitními zimními pneumatikami. Tato pravidla rovněž platí pro turisty.
Finsko:
Ve Finsku s jeho extrémním podnebím jsou zimní pneumatiky povinné mezi prvním prosincem a prvním březnem, a to jak pro místní obyvatele, tak pro turisty. Dezén pneumatiky musí být přinejmenším tři milimetry hluboký, jinak motoristům hrozí značně vysoká pokuta.
Švédsko:
Ve Švédsku zákon vyžaduje používání zimních pneumatik v období mezi 1. prosincem a 31. březnem, pokud panují zimní podmínky. Toto pravidlo platí pouze tehdy, jsou-li okresní silnice pokryté sněhem a sněhovou břečkou. Tento zákon se nevztahuje na turisty cestující do Švédska, ovšem turisté nesmějí jezdit na pneumatikách, u nichž je hloubka dezénu menší než tři milimetry. Obecně vzato by v zimě turisté neměli nikdy jezdit do skandinávských zemí s letními pneumatikami.
Baltské země: Estonsko, Litva a Lotyšsko
Estonsko:
Používání zimních pneumatik je podle zákona povinné od prvního prosince do prvního dubna. V závislosti na povětrnostních podmínkách lze ovšem toto časové rozmezí změnit.
Litva:
Vždy od desátého listopadu do prvního dubna jsou zimní pneumatiky na litevských silnicích ze zákona povinné.
Lotyšsko:
Od prvního prosince až do 29. února lze v Lotyšsku jezdit pouze se zimními pneumatikami. Minimální hloubka dezénu je tři milimetry.
Ve všech třech baltských zemích se tato legislativa rovněž vztahuje na turisty.
Rusko a země východní Evropy
Rusko:
V Rusku prozatím zákon používání zimních pneumatik nijak neupravuje. V regionech poblíž evropských hranic, tedy v jižní a západní části Ruska, si řidiči vystačí s normálními zimními pneumatikami. Na Sibiři a ve východní části Ruska doporučujeme zimní pneumatiky s hroty.
Česká republika, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko, Polsko:
V těchto zemích ze zákona nevyplývá povinnost používat zimní pneumatiky, ovšem vzhledem k drsným zimám ve větší části východní Evropy udělají řidiči nejlépe, když zimní pneumatiky použijí. V Maďarsku je povinné v zimě vozit v automobilu sněhové řetězy. Turisté, kteří nejsou vybaveni sněhovými řetězy, nemusejí být puštěni přes hranice.
Země jižní Evropy
Itálie:
Ze zákona tu nevyplývá povinnost používat zimní pneumatiky, ovšem zvláště v severní části Itálie jsou zimní pneumatiky doporučovány, zejména s ohledem na proměnlivé povětrnostní podmínky.
Albánie, Bosna, Hercegovina, Makedonie, Srbsko a Černá Hora:
Letní pneumatiky jsou v zimě povolené, ovšem pouze v případě, že jejich dezén je hlubší než čtyři milimetry, jinak jsou řidiči povinni používat sněhové řetězy. Tato regulace se vztahuje pouze na hnanou nápravu.
Chorvatsko:
Během oficiální zimní sezony jsou řidiči povinni používat buď zimní pneumatiky, nebo letní pneumatiky opatřené sněhovými řetězy. Dezén zimních i letních pneumatik musí být přinejmenším čtyři milimetry hluboký.
Slovinsko:
Vždy mezi 15. listopadem a 15. březnem musejí být auta ve Slovinsku vybavena zimními pneumatikami. Pokud je vozovka v tomto období pokryta sněhem, mohou turisté řídit pouze automobily se zimními pneumatikami. V případě, že vozovka ve zmíněném období pokryta sněhem není, musejí turisté v tomto ohledu dodržovat pravidla silničního provozu své domovské země. V zimě by turisté nikdy neměli jet do Slovinska bez zimních pneumatik, obzvláště pokud hodlají projet severní částí Slovinska. Zákon umožňuje vybavit auto pouze dvěma zimními pneumatikami.
Turecko:
Zákon nespecifikuje období kalendářního roku, během nějž je nutné používat zimní pneumatiky, konstatuje však, že vozidla musí být technicky připravena na zimní povětrnostní podmínky. Při nepříznivé povětrnostní předpovědi tedy řidiči mají za povinnost vybavit svá vozidla zimními pneumatikami či řetězy. V mnoha tureckých oblastech se tudíž doporučuje mít na automobilu zimní pneumatiky, obzvláště pak v severní a východní části země.
Společnost Goodyear
Goodyear je největším světovým výrobcem pneumatik. Společnost se sídlem v Akronu (Ohio, USA) vyrábí pneumatiky, technické pryžové výrobky a chemikálie ve více než 90 závodech ve 28 zemích po celém světě. Své marketingové aktivity má společnost téměř v každé zemi světa. Goodyear zaměstnává přibližně 80 000 pracovníků.
Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz, na legendárním americkém sportovním voze Corvette a u dalších značek. Na obzoru je rozšíření vybavení pneumatikami Goodyear RunOnFlat, neboť konstruktéři společnosti Goodyear spolupracují s mnoha výrobci automobilů na více než 100 projektech tohoto typu. V roce 2005 Goodyear dodal přes 1,7 milionu pneumatik RunOnFlat.
Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.
PR
|