Mýty o zimních pneumatikách 13.9.2006 10:18 - tisková zpráva
Nejen počasí, ale i legislativa týkající se zimních pneumatik je v evropských regionech a státech značně odlišná. Evropské autokluby se shodují, že zimní pneumatiky významně zvyšují bezpečnost jízdy a v mnoha regionech starého kontinentu je jejich použití dokonce nutností. O zimních pneumatikách existuje spousta mýtů, které bohužel často vycházejí z nepřesných či klamavých informací.
Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou drahé
Pravda: Cenový rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami není velký
Zimní pneumatiky jsou ideálním vybavením do zimy. Nabízejí spoustu výhod a významně zvyšují bezpečnost na silnicích.
Další výhodou zimních pneumatik je, že za nízkých teplot se letní pneumatiky opotřebují rychleji než zimní, zatímco u zimních pneumatik je to naopak - měkčí směs zimních pneumatik se opotřebuje rychleji při vysokých letních teplotách. Přezutí pneumatik ve správném období zvyšuje jejich kilometrový proběh a životnost. Společnost Goodyear doporučuje výměnu letních pneumatik za zimní, pokud teplota klesne pod +7 °C.
V současné době kilometrový proběh zimních pneumatik výrazně roste z důvodů využití nových technologií. Pokud používáme zimní a letní pneumatiky ve správném období a pravidelně kontrolujeme tlak vzduchu v pneumatikách, pak automobil spotřebovává méně paliva.
Počáteční investice do zimních pneumatik se nám po několika zimních sezonách vrátí. Navíc proces výměny letních pneumatik za zimní - a naopak - se zjednodušuje. Spousta pneuservisů nabízí uskladnění letních pneumatik během zimní sezony, často bez dodatečných poplatků.
Mýtus 2: Pokud nežijete v regionech, kde se pravidelně vyskytuje na vozovkách sníh a náledí, nemá smysl používat zimní pneumatiky
Pravda: Zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy při nízké teplotě v jakýchkoliv povětrnostních podmínkách
Dokonce v zemích, kde není zákonem stanovena povinnost zimních pneumatik, je správné uvážit, zda není nutné užívat zimní obutí již na podzim - tedy v období, kdy se povětrnostní i jízdní podmínky dramaticky zhoršují, a riziko nehodovosti tak stoupá.
V zimě - na kluzkých a studených vozovkách - ztrácejí letní pneumatiky mnohem rychleji přilnavost z důvodu využití speciálních technologií a letních směsí, následkem čehož může být i delší brzdná dráha. Moderní zimní pneumatiky se speciální technologií lamel jsou vyvinuty k poskytnutí lepší přilnavosti nejen na sněhu a náledí, ale také na studeném a mokrém povrchu zimních vozovek. Jemnější směs zimních pneumatik je na studeném povrchu a při nízkých zimních teplotách účinnější než směs letních pneumatik.
Např. automobil vybavený zimními pneumatikami, jedoucí na sněhu počáteční rychlostí 80 km/h, zastaví po 70 m. Stejný automobil s letními pneumatikami, jedoucí stejnou počáteční rychlostí, může zastavit až po minimálně 110 m, tedy o 40 m dále než automobil se zimními pneumatikami.
Stejný test, provedený na mokré vozovce při teplotě nižší než bod mrazu, prokázal u automobilu se zimními pneumatikami podobné výhody. Zimní pneumatiky jsou tedy při nízkých teplotách mnohem účinnější než letní.
V oblastech, kde se nevyskytuje sníh ani náledí, mohou být pro řidiče kompromisem celoroční pneumatiky. Celoroční pneumatiky mohou být také dobrou výbavou pro druhé rodinné auto, které se používá pouze ve městě a není třeba jej využívat při ranní cestě do zaměstnání.
Mýtus 3: Výkon zimních pneumatik je nezávislý na hloubce dezénu
Pravda: Čím hlubší je dezén u zimních pneumatik, tím jsou pneumatiky na zimních vozovkách výkonnější
V mnoha evropských státech existují zákony týkající se hloubky dezénu u pneumatik. Pneumatiky jsou obvykle vybaveny indikátorem, který ukazuje hloubku dezénu 1,6 mm. Nezávisle na těchto pravidlech se doporučuje, aby zimní pneumatiky měly minimální hloubku 4 mm. Z tohoto důvodu jsou pneumatiky Goodyear vybaveny pomocným zimním indikátorem.
Mýtus 4: Jízda na zimních pneumatikách je nepohodlná
Pravda: Zimní pneumatiky umožňují pohodlnou jízdu na všech površích
Většina uživatelů nepocítí žádné rozdíly v pohodlí během výměny letních pneumatik za zimní. Dokonce při vysokých rychlostech na suchých vozovkách poskytují moderní zimní pneumatiky pohodlnou jízdu při nízké úrovni hluku.
Mýtus 5: Zimní pneumatiky nejsou tak „sexy” jako letní pneumatiky
Pravda: Moderní zimní pneumatiky mají přitažlivý design
Dnešní generace zimních pneumatik je atraktivní podobně jako letní pneumatiky a ladí s designem moderních automobilů.
Také není nutné nasazovat zimní pneumatiky pouze na ocelové ráfky, na které se používají umělohmotné kryty. Nyní jsou k dostání i speciální hliníkové ráfky použitelné pro zimní pneumatiky.
Mýtus 6: Při vysokých rychlostech nejsou zimní pneumatiky dostatečně výkonné
Pravda: Moderní zimní pneumatiky jsou výkonné i během rychlé jízdy
Společnost Goodyear nabízí zimní pneumatiky s rychlostním indexem do 270 km/h – a i při takto vysokých rychlostech poskytují pneumatiky Goodyear maximální úroveň ovladatelnosti, umožňují nižší spotřebu paliva a jsou méně hlučné.
Během posledních let jízdní rychlosti zimních pneumatik významně vzrostly. Rychlostní index je uveden na boku pneumatik ve formě písemného kódu, např. písmeno Q znamená, že je jízda bezpečná při maximální rychlosti 160 km/h (T při 190 km/h, H při 210 km/h, V při 240 km/h a W při 270 km/h).
Mýtus 7: SUV a 4x4 automobily nepotřebují zimní pneumatiky
Pravda: I automobily SUV a 4x4 by měly být vybaveny zimními pneumatikami
Kvůli vyšší hmotnosti a velikosti 4x4 automobilů a moderních SUV automobilů doporučuje společnost Goodyear vybavit i tyto automobily zimními pneumatikami, aby bylo dosaženo bezpečné přilnavosti a ovladatelnosti na kluzkých a zledovatělých silnicích. Ani pohon všech čtyř kol řidiči nepomůže na sněhu a ledu, pokud je automobil vybaven letními pneumatikami.
Mýtus 8: Není důležité, jak a v jakém pořadí se zimní pneumatiky obují
Pravda: Řidiči by měli obouvat zimní pneumatiky podle speciálních pravidel
Pokud je nutné vyměnit zimní pneumatiky, je doporučeno vyměnit všechny čtyři pro dosažení totožného výkonu. Optimální je také používat zimní pneumatiky stejného typu a dezénu. Použití rozdílných typů zimních pneumatik může způsobit nečekané změny v chování automobilu.
Zimní pneumatiky by se měly pravidelně používat pro dosažení rovnoměrného opotřebení a neměly by být vyměňovány z jedné strany na druhou.
Společnost Goodyear
Goodyear je největším světovým výrobcem pneumatik. Společnost se sídlem v Akronu (Ohio, USA) vyrábí pneumatiky, technické pryžové výrobky a chemikálie ve více než 90 závodech ve 28 zemích po celém světě. Své marketingové aktivity má společnost téměř v každé zemi světa. Goodyear zaměstnává přibližně 80 000 pracovníků.
Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz, na legendárním americkém sportovním voze Corvette a u dalších značek. Na obzoru je rozšíření vybavení pneumatikami Goodyear RunOnFlat, neboť konstruktéři společnosti Goodyear spolupracují s mnoha výrobci automobilů na více než 100 projektech tohoto typu. V roce 2005 Goodyear dodal přes 1,7 milionu pneumatik RunOnFlat.
Více informací na : www.goodyearpneu.cz.
PR
|