www.car.cz
 

Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem
     tisková zpráva


 a freestylovým závodníkem

Jste známý jako motocyklový kaskadér a profesionál. Jaká je podle vašeho pohledu úroveň chování motocyklistů a cyklistů v našem běžném provozu?
O cyklistech si myslím, že na silnici spíš překážejí, což se týká především cyklistů jedoucích ve skupině, vedle sebe. Zatímco o motocyklistech se toto říci nedá. Svým způsobem jízdy mne jako automobilistu nikdy neohrozili ani neomezili.

Setkal jste se někdy s nepřiměřeným chováním motocyklistů v provozu? O co šlo?
Myslím, že mohou druhé řidiče vylekat hlučností svého výfuku nebo tím, jak rychle se vedle auta objeví.

Svádí vás jako „motorkáře“ rychlá jízda? Dokážete se držet „na uzdě“?
Záleží na typu motocyklu, jaký řídím. Riskuji a pohybuji se na hranici při tréninku a show, takže v běžném provozu se „udržím na uzdě“ úplně v pohodě. Klidná jízda na maloobjemovém motocyklu je pro mne naopak příjemným odpočinkem.

Jaká jízda na motorce je podle vás nejbezpečnější? Jaká pravidla vedle těch obecně známých by měl motocyklista dodržovat?
Důležitá je předvídavost, vždy rozsvícená světla. K lehce hlučnějšímu výfuku může mít leckdo výhrady, ale svou hlučností podle mých zkušeností přispívá k bezpečnosti motorkářů tím, že upoutává pozornost víc než jiná vozidla na silnici a nemůžou jej tak ostatní účastníci provozu přehlédnout. Co se týká způsobu jízdy - osvědčilo se mi jezdit razantněji, ale samozřejmě ohleduplně. Jízda ve stylu „nikomu nepřekážet“ mi často přinesla jen bezohlednost ze stran řidičů aut a kamionů.

Někteří motocyklisté jsou k ostatním řidičům dost bezohlední a ohrožují nejen sebe, ale rychlou a neopatrnou jízdou i ostatní. Jak jim tuto skutečnost vysvětlit a přimět je k ohleduplnější jízdě?
Možná je to částečně chrání, jak jsem řekl v minulé otázce, proti naopak bezohledným řidičům dvoustopých vozidel. Ale samozřejmě rychlá jízda na nevhodných místech, třeba ve městě, je hloupost. Povolit uzdu adrenalinu je mnohem lepší a bezpečnější na uzavřených závodních okruzích, kde lze jet mnohem rychleji, než kdekoliv jinde v provozu. Už jen kvalita povrchu se nedá srovnat s běžnou komunikací.

Jaká je nejčastější příčina nehod motocyklistů?
Nejčastěji slýchám, že motorkář byl přehlédnut autem - nedostal přednost od řidiče z vedlejší silnice. Dále je to vysoká rychlost na nevhodném místě.

Pokud se někde motocyklista bude chtít „vyřádit“ aniž by někoho ohrožoval, kam se může obrátit? Existují nějaké moto-parky nebo uzavřené okruhy pro amatéry?
Na okruhu v Mostě je možnost zapsat se i do školy jízdy, kterou vede u nás, pokud vím, zatím jako jediný Ondřej Lelek, zkušený motocyklový závodník.

Jak na české „motorkáře“ nahlížejí řidiči osobních automobilů? Stává se, že jim tropí naschvály nebo jsou ohleduplnější?
Je to tak na půl - někteří tropí velké a velmi nebezpečné naschvály a někteří jsou naopak ohleduplní. Za poslední roky myslím, že těch ohleduplných přibylo.

Jak často jezdíte na motocyklu v normální dopravě?
Kdykoliv se někam potřebuji dopravit, volím prioritně motocykl. Teprve když to není z nějakého důvodu možné, auto. Motocykl je ekonomičtější, ekologičtější, rychlejší, zvlášť ve městě a požitek z jízdy je lepší.

Je výukový systém našich autoškol v ohledu motocyklů dostatečný?
Myslím, že ne. Učitel naučí adepta jen základy. Podle mého názoru v autoškolách chybí odborníci na jízdu na motocyklu.

Co vás na motocyklistech na našich silnicích nejvíce „štve“?
Vadí mi, když se motorkář „naleje“ a pak sedne na mašinu. Je téměř jisté, že taková jízda špatně dopadne.

ACCPR

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose