S policistou na téma bezpečnosti provozu a cyklistů tisková zpráva
Rozhovor s Jaroslavem Humhalem
Městská Policie hl. m. Prahy Oddělení prevence
Zabýváte se také prevencí a výukou „malých cyklistů“ na dopravních hřištích. Na co při výuce kladete důraz v první řadě? Hlavně na to, aby si malí nebo začínající cyklisté zapamatovali, že je dána zákonem povinnost nosit cyklistickou přilbu do patnácti let, že na pozemní komunikaci mohou samostatně po dovršení deseti let, a to pouze s osobou starší patnácti let. Dále aby si zapamatovali a naučili se znát dopravní značky.
Která bezpečnostní výbava jízdního kola by neměla chybět? Především by neměla chybět zmíněná cyklistická přilba, kterou by měli mít cyklisté i starší patnácti let. Reflexní označení pro jízdu za snížené viditelnosti a v neposlední řadě správně seřízené a zkontrolované kolo.
Která jízdní kola byste doporučil? Jsou nějaká, která z hlediska bezpečnosti vůbec nevyhovují? Samozřejmě bych doporučil jízdní kolo, které si cyklista už vyzkoušel, zda mu plně vyhovuje – jestli je pohodlné a dokáže ovládat všechny jeho prvky, zejména brzdy. Neuznávám kupování kol k různým výročím, kde si budoucí cyklista kolo nevyzkouší. Z hlediska bezpečnosti nevyhovují kola, která jsou používána na vesnicích - starodávná kola typu Ukrajina a jim podobné.
Jaká je podle vašeho pohledu úroveň chování cyklistů a motocyklistů v našem běžném provozu? Stejná jako u řidičů automobilů, v některých případech se chovají bezohledně k ostatním účastníkům silničního provozu, mezi které samozřejmě patří také chodci.
Setkal jste se někdy s nepřiměřeným chováním cyklistů v provozu? O co šlo? Samozřejmě setkal, stejně tak jako s nepřiměřeným chováním řidičů aut. Někteří cyklisté se chovají zrovna tak a nejde jen o děti, ale i o dospělé osoby. Jedná se o jízdu po chodníku, kličkování mezi chodci a poté zase jízdě po vozovce. Prostě jezdí tak, jak jim vyhovuje provoz. V mém případě šlo o člena nejmenované kurýrní služby, který se choval tak, jak jsem popisoval. Jeho chování skončilo srážkou s vozidlem. Když sjížděl z chodníku, nerozhlédl se a vjel přímo do boku přijíždějícího vozidla. Nic se mu naštěstí nestalo, jen došlo k promáčknutí bočních dveří automobilu. Celá tato událost skončila tak, že jsem mu udělil blokovou pokutu ve výši pět set korun. Po přivolání dopravní policie pak musel uhradit způsobenou škodu na vozidle.
Jaká pravidla vedle těch obecně známých by měl cyklista dodržovat? Hlavně by si měl uvědomit, že je na svém kole velmi zranitelný a především by měl chránit své zdraví. Zranění cyklistů nejsou zanedbatelná a v mnohých případech jsou s následkem smrti. Jeden z nejznámějších případů je i úmrtí Vladimíra Tesaříka ze skupiny Yo Yo Band, který po nehodě na jízdním kole podlehl těžkému zranění hlavy.
Někteří cyklisté se chovají dost bezohledně a ohrožují nejen sebe, ale neopatrnou jízdou i ostatní. Jak jim tuto skutečnost vysvětlit a přimět je k ohleduplnější jízdě? Cyklisté ani ostatní motoristé si neuvědomují, že nesprávnou jízdou ohrožují ostatní účastníky silničního provozu a že může kdykoli dojít k neštěstí. Bude ještě dlouho trvat, než se všichni lidé na silnici budou k sobě chovat ohleduplně.
Jaká je nejčastější příčina nehod cyklistů? Nevěnování se situaci za nimi, přeceňování svého umění ovládat kolo a nerespektování předpisů v silničním provozu. Většina cyklistů si nepřipouští, že jsou také řidiči a musí stejně jako ostatní dodržovat silniční zákony.
Jsou pokuty pro cyklisty stejné jako pro řidiče motocyklů nebo automobilů? Ano, i pro cyklisty platí stejné pokuty, neboť jsou jako ostatní účastníky silničního provozu, pokud nepoužívají pouze stezky pro cyklisty.
ACCPR
|