www.car.cz
 

WRC 2006: Rallye na Kypru - to je rallye v jiném rytmu! Nejpomalejší ze všech
     18.9.2006 22:04 - tisková zpráva


Rallye Kypr (21. – 24. září 2006)
V jiném rytmu!

Dva týdny po „podzimní“ finské a japonské rallye okusí účastníci mistrovství světa v automobilových soutěžích závan léta na Kypru. Končící třetí čtvrtina seriálu může dát odpověď na mnoho otázek souvisejících s celkovou klasifikací WRC. Jedna však je zřejmá už nyní – piloty čeká změna největší co do rychlostí. Kyperská rallye je totiž považována za nejpomalejší v celém programu.

V průběžném hodnocení vedoucí tým pořadí Poháru konstruktérů, Kronos Racing team, nasazuje v Limassolu dva vozy Citroën Xsara WRC specifikace 2006, s nimiž pojedou posádky Sébastien Loeb – Daniel Elena, jasně vedoucí dvojice v klasifikaci pilotů, a Dani Sordo – Marc Martí, aktuálně třetí v průběžném pořadí. Po přestávce se představí také Xevi Pons a Carlos Del Barrio s Xsarou WRC 2005, kteří naposledy startovali v Německu a ve Finsku.

Pro turisty i v tomto období nabízí Kypr svou romantickou prosluněnou tvář tam, kde se narodila bohyně krásy Afrodité. Ovšem pro zkušené jezdce se na Kypru píše úplně jiný příběh. Slunce znají jen jako nesnesitelnou výheň v kabině, a jeho sílu, která je schopná porazit kohokoli na drsných cestách pohoří Troodos. Tratě se vinou křížem krážem ostrovem a extrémně pomalé pasáže dokonale prověří motory a jejich chlazení, ale také interiéry. Motory se vaří, posádky se cítí jako v sauně. A aby obtížím nebyl konec, tak tu čekají vysoké vrstvy štěrku a kamení, do nichž se v prvních průjezdech vyrýsují koleje.

Sébastien Loeb, který bude startovat jako první, se své typické roli vymetače trati na úvodních 56 kilometrů nebrání. Po pečlivé analýze tratí z loňské Acropolis rallye tým Citroën Sport naplánoval testování na jihu Španělska v drsném štěrku pro optimální „kyperské“ nastavení Xsar.


Xsara už od prvního „výletu“ na Kypr prokazuje svou spolehlivost, která ji dovedla k vítězství v roce 2005 díky Loebovi a Elenovi. Oba už jsou dostatečně zkušení a hodlají svůj loňský úspěch zopakovat. Tým Kronos se na Kypru představí už počtvrté, v loňském ročníku si vedl velice úspěšně díky Manfredu Stohlovi na Xsaře.

Dani Sordo nebude mít lehkou práci při získávání bodů pro tým do Poháru konstruktérů. Ale juniorský světový šampión až dosud prokázal velkou přizpůsobivost na specifické povrchy tratí. Loeb o těch kyperských řekl už před svým premiérovým startem v roce 2003: „Jediný pozitivní bod Kyperská rallye má – na tento druh pomalých tratí není předchozí znalost terénu tak důležitá.“


Jean – Pierre Mondron, Marc Van Dalen, Kronos Racing: Hrdost na Sorda

Na začátku měsíce jste objevovali Japonsko, ale Kypr zná Kronos dobře…
Mondron: „Přesně, Kypr je jednou ze soutěží, kterou na okruhu známe nejlépe. Náš tým startoval v Limassolu už třikrát. Po dvou účastech v roce 2001 a 2002, na kterých jsme se učili všechno o tomto záludném a těžkém terénu, jsme byli loni odměněni za práci díky Manfredu Stohlovi a Ilce Minor. Bylo to tehdy první pódium pro Kronos a prototo  pro nás zůstane nezapomenutelná vzpomínka. Od tohoto výsledku a díky podpoře Citroën Sport náš tým neuvěřitelně rostl. Po výsledku z roku 2005 jsme silně motivovaní a chceme se pokusit získat první místo.“

Guy Fréquelin označil Daniho Sorda za druhého pilota pro svůj tým na rok 2007…
Marc Van Dalen: „Všichni jsme velice šťastní za Daniho. A zároveň hrdí na to, že jsme se podíleli na jeho vzestupu od prvního startu v Rallye Monte Carlo, kdy do našeho týmu vstoupil. Bylo mu jedenadvacet, ale už měl značnou vážnost a respekt. Brzy jsme poznali, jak je rychlý, inteligentní a neuvěřitelně vyzrálý a motivovaný, velmi rychle se učil a dělal málo chyb. Dvě nehody z nedávna byly jeho vůbec prvními karamboly ze všech podniků, které za Kronos odjel. Pokud jde o Japonsko, budeme si pamatovat, jak důležité je správné znovu upnutí pásů, což se Danimu vymstilo vyloučením. Pevně věřím, že v roce 2007 bude pro Séba dobrým parťákem.“

Xevi Pons se do týmu vrací podle plánu. Co od něho očekáváte?
Marc Van Dalen: „Když jsem diskutoval s Xevim po Finsku, řekl jsem mu, ať na nějaký čas rallye úplně vypustí a ať si ji vymaže z paměti. Odpočíval a nyní je ve velmi dobré psychické pohodě. Na Kypru bude startovat bez nějakého většího tlaku, což by mu mělo pomoci k návratu sebedůvěry. V Xsaře 2005 má perfektní auto pro kyperské tratě, na nichž by mohl získat nějaké body.“

Sébastien Loeb: Hlavním cílem titul

Na konci Japonské rallye jste hovořil pouze o boji, ale vůbec ne o svém 27. vítězství v kariéře, které je rekordní…
Dojet v Japonsku druhý s osmi body by mohlo být docela dobré. Ale když Daniel a já jsme se rozhodli nevzdat to bez boje, nebylo pro nás rekordní vítězství naším cílem. Ne větším než to, že jsme Japonskou rallye nikdy nevyhráli. Jen boj se počítal.“

V neděli na vás Marcus hodně tlačil.
„Na startu do poslední zkoušky bylo nutné s tím něco udělat. Měli jsme jen dvě možnosti – buď se o to pokusit, nebo se nechat předjet o malý kousek. Stále jsme byli v osmisekundovém náskoku. Byli jsme pak o dvě sekundy pomalejší než Marcus. Je to jedno z nejtěžších vítězství.“

Navíc to bylo vítězství rekordní, sedmadvacáté…
Samozřejmě jsem ho chtěl dosáhnout. V Německu bylo nádherné podílet se na rekordním zápisu s Carlosem. A teď, když ho mám, je to ještě lepší pocit. Tenhle moment byl nejsilnější na bláznivé soutěži. Sedmadvacet vítězství dosažených se stejným vozem považuji za vítězství Xsary, týmu Citroën Sport a jeho lidí, kteří udržují vysokou laťku. Nezapomínám ani na bezvadnou práci Kronosu. Pro Daniela a pro mě je to důležitý krok na cestě k našemu hlavnímu cíli –k  titulu.“

Xevi Pons: Kypr není můj favorit

Znal jste Kypr před svou loňskou první návštěvou?
Vůbec ne. Je to samozřejmě nádherné místo na dovolenou, tak o ostrově přemýšlím. Vybaví se mi moře a pohoda. Ale to teď nebude náš případ, žádná dovolená nás nečeká. Bude to horší než posezení v sauně. Loni jsem jel ve skupině N a mohu říci, že zdejší terén dává autům zabrat. Na začátku první etapy se nám porouchala převodovka a já naskočil do superally po pěti kilometrech. Druhý den další porucha a znovu stejné pravidlo. A konečně v neděli, když už jsme najížděli dobré časy, přišly zase problémy s převodovkou.Pro mě je tedy loňský Kypr soutěží, na kterou bych rád zapomněl.“

Jak byste popsal kyperské tratě?
„Po tom, co se mi tu přihodilo loni, nemohu říci, že znám Kypr dobře. Je to tu ale pomalé a se spoustou kamení uprostřed tratě, jedna vlásenka navazuje na druhou. Je to těžký podnik pro auta, ale i piloty a spolujezdce. Obvykle dávám přednost rychlým a širokým tratím, ale dobrý řidič by měl být schopen zvládnout všechno a jakýkoli druh terénu. Takže Kypr není můj favorit, ale chci tam uspět co nejlépe.“

Jak jste se připravoval?
„Trávil jsem dovolenou s přáteli, ale zaměřil jsem se i na fyzickou přípravu s mým trenérem. Pro nabitý kalendář v září nebylo možné naplánovat žádné velké testování týmu, takže nejvíc si asi odnesu ze shakedownu. Rád bych rallye dojel až do konce, ale hlavně bych si přál, aby se mi vrátil správný pocit a rychlost, jaké jsem měl na začátku sezony.“

Dani Sordo: Nečeká nás dovolená

Pro rok 2007 jste stájovým parťákem Sébastiena Loeba v týmu Citroën Sport…
„Od loňska jsem hodně snil, ale tohle je ten nejfantastičtější sen. Guy Fréquelin se rozhodl spolehnout se na mne, jak to před ním udělali s RACC, Carlos Sainz, španělští sponzoři, Marc Van Dalen a celý Kronos. Teď potřebuji udělat dobrý výsledek na Kyperské rallye a splatit tak důvěru všech. Být součástí nejlepšího týmu se Sébem, to je to nejlepší, co mě mohlo potkat. Hlavně kvůli dalšímu učení a růstu. Co Séb dokázal v Japonsku, je neuvěřitelné. Budu toho jednou i já schopen?“

Jak se těšíte na Kypr?
„Slyšel jsem, že pláže tu jsou nádherné. Miluji pláže. Ne kvůli slunění, ale kvůli vodě. Ve Španělsku mám moře deset minut od domu. Mám vodní skútr, na kterém hodně jezdím. Ale vážně, i před Japonskem jsem se hodně vyptával, co a jak. Dozvěděl jsem se, že nás čekají kameny, rychlost skutečně nízká a tvrdé nároky na auta i posádky. Nejdříve musíme získat správný pocit, přirozené tempo. V Japonsku mi to nevyšlo.

Tam jsem ten pocit nemohl pořád trefit. Teď doufám přijde hned od začátku. Pokusím se dosáhnout na nejlepší šestici  a soustředit se na body do Poháru konstruktérů. Moje práce je hlavně o bodech pro tým. Byl jsem v tom úspěšný v Německu, ale teď jsem měl dva výpadky. Kdybych na Kypru nepřispěl body, byl bych hodně naštvaný.“ 

Rallye Kypr ve faktech
V kalendáři WRC je místo Rallye Čína od roku 2000, celkově  34. ročník, posedmé v MS. Hlavní městem rallye je Limassol, přístav a druhé největší město ostrova. Celková délka ročníku 2006 - 1172,74 km, z toho
je 331,34 km měřených ve 23 rychlostních zkouškách na 12 odlišných trasách.
Asistenční park je stejně jako loni v Palais des Sports, seznámení s tratí je v úterý 19. září  (7 -18 hod.) a ve středu 20. září (8.30 -18 hod.). Shakedown (čtvrtek 21. září od 8 do 12.15 hod.) se pojede v blízkosti monastiru Stavrovouni na trase 6 km, která byla použita v letech 2003 a 2004. 

1. etapa – pátek 22. září: 375,80 km  (111,48 km měřených - 2 x 4 RZ). Start v Limassolu (Palais des Sports) v 8.30 hod.  – RZ 1 ‘Xyliatos/Kapouras’ (8,09 km) – RZ 2 ‘Kapouras/Asinou’ (10,17 km) – ES3 ‘Asinou/Nikitari’ (25,61 km) – RZ 4 ‘Kato Amiantos/Platres’ (11,87 km) – Seskupení Palais des Sports (13 h/20 min.) – Asistence A (13 h 20/30 min.) – RZ 5 ‘Xyliatos/Kapouras’ – RZ 6 ‘Kapouras/Asinou’ – RZ 7 ‘Asinou/Nikitari’ – RZ 8 ‘Kato Amiantos/Platres’ - Asistence B (18 h 20/flexi-servis 45 min.) – Cíl kolem 21 h.

2. etapa – sobota 23. září: 444,24 km (122,28 km měřených - 2 x 4 RZ). Start v 7 h 45. Asistence C (7 h 45/10 min.) – RZ 9 ‘Kellaki/Foinikaria’ (9,49 km) – RZ 10 ‘Akrounta/Apsiou’ (7,99 km) – RZ 11 ‘Foini/Koilinia’ (30,33 km) – RZ 12 ‘Galatareia/Pentalia’ (13,33 km) – Seskupení Palais des Sports (12 h 52/20 min.) – Asistence D (13 h 12/30 min.) – RZ 13 ‘Kellaki/Foinikaria’ – RZ 14 ‘Akrounta/Apsiou’ – RZ 15 ‘Foini/Koilinia’ - RZ16 ‘Galatareia/Pentalia’ (13,33 km)- Asistence E (18 h 39/flexi-servis 45 min.) – Cíl kolem 21 h 30. 

3. etapa – neděle 24. září: 352,70 km (97,58 km měřených v 7 RZ). Start v 5 h. Asistence F (5 h/10 min.) – RZ 17 ‘Vavatsinia/Mandra Kambiou’ (25,24 km) – RZ 18 ‘Machairas/Agioi Vavatsinias’ (12,94 km) – RZ 19 ‘Lageia/Kalavasos’ (8,99 km) – Seskupení Palais des Sports (8 h 46/15 min.) – Asistence G (9 h 01/30 min.) – RZ 20 ‘Vavatsinia/Mandra Kambiou’ – RZ 21 ‘Machairas/Agioi Vavatsinias’ – RZ 22 ‘Lageia/Kalavasos’ - Asistence H (13 h 10/20 min.) – Seskupení (13 h 50/12 min.)  - RZ 23 ‘Downtown stage’ (3,24 km) – Cíl ve 14.15 hod.

Bilance týmu Kronos
Startoval na Kypru třikrát - 2001 s dvěma vozy Peugeot 206 WRC - Simon Jean-Joseph/Jack Boyère (vypadli) a Kris Princen/Dany Colebunders (vypadli). V roce 2002 s vozem Peugeot 206 WRC - Bruno Thiry/Stéphane Prévot (vypadli). V roce 2005 s vozem Citroën Xsara WRC - Manfred Stohl/Ilka Minor (2.).
Sébastien Loeb a Daniel Elena poprvé jeli v roce 2002 při seznamování, v roce 2003 (3.), 2004 (1.), 2005 (1.).
Dani Sordo je nováčkem na Kypru, jeho spolujezdec Marc Martí startoval s Carlosem Sainzem v roce 2003 (Citroën Xsara WRC, 5.) a 2004 (Citroën Xsara WRC, 3.).
Xevi Pons měl premiéru v roce 2005 (Oriol Julià/Mitsubishi Lancer Evo VIII/10. ‘Production’).
Carlos Del Barrio je nováčkem na Kypru.


PR


 
 
Fotogalerie:   24 hourse de France 4x4, foto Jan Percl

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose