NOVÝ Lexus GS 450h - technologicky nejpokročilejší sériový automobil na světě 27.9.2006 13:13 - tisková zpráva
DÍVÁTE SE na budoucnost výkonných čtyřdveřových aut, vážně. Toto je šestiválcový luxusní sedan, který se z nuly na 100 km/h dostane rychleji než Porsche 911 s převodovkou Tiptronic nebo jakýkoli osmiválcový rival. A to včetně hvězd, jako je čerstvě posílené BMW 550i. Navíc je o 30 procent hospodárnější a do ovzduší vypouští o 80 procent méně CO2. Tak vypadá nový Lexus GS 450h. (čtěte více)
Klíčem ke všemu je ono "h" v jeho názvu, které znamená, že pod kapotou se skrývá nejmodernější hybridní technologie. Avšak na rozdíl od ekologického průkopnická jménem Toyota Prius nevyužívá Lexus kombinace elektro a zážehového motoru ke zvýšení hospodárnosti provozu, nýbrž k neúprosnému bičování výkonu k závratným výšinám.
Jedná se o podobný princip jako v off-roadu RX 400h, ale zážehovou stránku věci tu obstarává tříapůllitrový V6 o výkonu 296 koní, ne nepodobný tomu z chystaného IS 350.
Šestiválec je potom spojen nikoli s jedním, ale rovnou se dvěma elektromotory. První plní funkci generátoru a zajišťuje startování, zatímco druhý "dopuje" pohonný systém injekcí dalších 200 koní a 276 Nm, což by samo o sobě bohatě stačilo k provozu Lexusu v městských podmínkách. To ale ještě není zdaleka všechno. Jelikož zatím nikdo nevyrobil bezstupňovou převodovku pro sedan s pohonem zadních kol, Toyota musela vytvořit pro GS tu první.
Není pochyb, že Lexus plným právem označuje svůj nový hybridní model jako "technologicky nejpokročilejší sériový automobil na světě". Ať si u Mercedesu třeba ukousají všechny nehty. Lexus navíc jede jako blázen. Sešlápněte plyn a z místa vystřelíte na stokilometrovou rychlost za 5,2 vteřiny. Pro porovnání, osmiválcové benzínové provedení GS 430 zvládne stejný úkol o půl vteřiny pomaleji.
Ještě působivěji však nový Lexus boduje na poli pružného zrychlení, když akceleruje například z 50 na 80 km/h za úžasných 2,7 vteřiny. Vtip je v tom, že odpadá čekání na podražení, jež musíte absolvovat u běžných automatů. Lexus reaguje okamžitě. Ano, věčný jekot otáček u bezstupňové převodovky můžete bud milovat, nebo nenávidět. Fandové osmi válců zase budou postrádat jejich hluboký brukot. Na ten však zapomenete, jakmile jednou využijete plného potenciálu GS 450h.
Lexus uvádí, že si jeho nový výtvor vystačí s 7,8 litru bezolovnatého benzínu na 100 km, což je průměrná hodnota u většiny dvoulitrových čtyřválcových sedanů. Majitel GS 450h, který ujede 15 000 km ročně, ušetří nějakých 1000 litrů paliva oproti srovnatelné konkurenci. Kromě rozpočtu zatíží mnohem méně i životní prostředí, protože jeho emise CO2 činí pouhých 186 g/km.
Toyota ještě stále kalkuluje evropské ceny GS 450h (prodej startuje koncem června), ale nečekejte cenovku nižší než dva miliony korun. Sice je to pouze o nějakých čtvrt milionu více než za GS 430, ale těžko se dá mluvit o láci. Ovšemže můžete klidně počkat na vlajkový model Lexusu - nový LS. Jeho provedení LS 600h by mělo přijít za rok a slibuje akceleraci z nuly na 100 km/h pod pět vteřin. Zdá se, že budoucnost právě začíná.
Nejvyšší rychlost 241 km/h 0-100 km/h 5,2 s Spotřeba 7,8 l/100 km
Více na : http://www.lexus-brno.cz/
PR
|