Ford nabízí dva nové motory pro nejprodávanější dodávku Ford Transit tisková zpráva
Ford obohacuje nabídku motorů pro nejprodávanější evropskou dodávku o dva velmi výrazné agregáty – vznětové motory řady Duratorq o objemu 2,4 l vyladěné na výkon 115, resp. 137 k. Vedle vysokého výkonu se oba turbodiesely chlubí mohutným točivým momentem, jenž je k dispozici už v nízkých otáčkách.
Další novinkou modelové řady Transit je nová šestistupňová převodovka, vynikající velmi přesným a komfortním řazením.
Konstruktéři nových motorů si vytkli náročný cíl: Ještě dále vylepšit výkonové a ekonomické charakteristiky původního motoru 2.4 TDdi Duratorq o výkonu 125 k. To se jim podařilo díky využití nejmodernějších technologií, které se dnes ve světě vznětových motorů používají. Na jejich vývoji se podílelo středisko Ford Diesel Business Center z Dagenhamu ve Velké Británii a další vývojová pracoviště Fordu z celé Evropy.
Síla a klidný běh
Čtyřválec 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k patří k nejlepším motorům své kategorie nejenom svým mohutným točivým momentem, ale také příkladně klidným a tichým chodem. Nový motor má už od nízkých otáček dostatečnou zásobu výkonu a točivého momentu pro zrychlení při přejíždění na volných silnicích i v hustém městském provozu. To je také zásluha zcela nové šestistupňové manuální převodovky, která byla vyvíjena speciálně pro nasazení v segmentu užitkových vozů. Nová převodovka umožňuje modelu Transit přepravovat mimořádně těžké náklady nebo tahat těžké přívěsy, aniž by to příliš negativně ovlivňovalo dynamičnost či hospodárnost jízdy.
Motor 2.4 TDCi Duratorq se dodává do všech verzí řady Transit s pohonem zadních kol, což zahrnuje vozy o celkové hmotnosti až 4,25 tuny.
„Čtyřválec 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k je nejsilnějším vznětovým agregátem, který se kdy pro řadu Transit nabízel. Spolu s tímto motorem sílí i celá naše nabídka užitkových modelů,“ říká Paul Morel, ředitel Ford of Europe pro segment užitkových vozů. „Ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou vyniká Transit s tímto agregátem vitalitou ve všech režimech zatížení i při tažení přívěsů, přičemž příjemně překvapuje hospodárnost provozu i při vysokých rychlostech. Spolu s novým motorem TDdi Duratorq o výkonu 115 k a spolehlivým základním agregátem o výkonu 90 k nabízíme našim zákazníkům trio vynikajících pohonných jednotek, které se hodí pro jakýkoli druh podnikání.“
Usnadnění dodávek zboží na dlouhé vzdálenosti
Objem nákladů, přepravených skříňovými dodávkami po dálnicích, neustále roste a odborníci odhadují, že asi 30 procent všech v Evropě prodávaných dodávek se používá v kurýrní či expresní přepravě zboží.
Výkon a točivý moment proto hraje stále důležitější roli, protože tyto faktory zásadním způsobem ovlivňují pohodu a komfort řidičů, kteří musí trávit za volanty svých vozů dlouhé hodiny. Malé a méně výkonné motory v tomto ohledu řidičům příliš pohodlí nedopřávají. Ovšem nový motor 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k, který už od hranice otáček 1000 min-1 dává točivý moment 210 Nm, jež se rychle šplhá až na maximálních 375 Nm při 2000 min-1, zaručuje výbornou dynamiku ve všech režimech jízdy.
Konstruktéři motoru 2.4 TDCi Duratorq se soustředili na to, aby motor dával nejlepší výkonové parametry v „kritickém“ pásmu otáček 1500 min-1 až 3000 min-1. Ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou může řidič snadno držet otáčky v tomto optimálním rozmezí. Nižší otáčky motoru se pozitivně projeví na malé hlučnosti agregátu i při vysokých rychlostech a na spotřebě – kombinovaná spotřeba motoru 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k činí jen 8,6 l/100 km.
Turbodmychadlo s proměnnou geometrií
Jedním z klíčových prvků nového agregátu 2.4 TDCi Duratorq/137 k, který zvyšuje výkon a zlepšuje průběh točivého momentu, je moderní turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Jak už název napovídá, turbodmychadlo má pohyblivé lopatky rozváděcího kola, jejichž nastavováním se reguluje výkon dmychadla v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách.
V praxi to znamená, že turbodmychadlo VTG (Variable Geometry Turbocharger) dokáže poskytovat optimální plnicí přetlak i při výrazně se měnícím průtokovém množství výfukových plynů, produkovaných motorem. Díky tomu dokáže motor výrazně „zatahovat“ už od velmi nízkých otáček a prakticky vůbec netrpí známým „turboefektem“, tedy nepříjemnou prodlevou, která obvykle nastává po prudkém sešlápnutí pedály plynu, přičemž pomalu se točící turbíně dmychadla trvá určitou dobu, než se roztočí na potřebné obrátky.
Plynulý a výrazný růst točivého momentu už od nejnižších otáček motoru 2.4 TDCi Duratorq/137 k zlepšuje dynamičnost jízdy a dovoluje řidiči častěji využívat vyšší rychlostní stupně, což se pozitivně projeví jak na výkonu, tak na nižší spotřebě.
Systém common-rail druhé generace
Nový motor 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k dostal vstřikovací systém common-rail druhé generace. Ten byl vyvinut ze systému první generace, se kterým se v roce 2002 představil Transit s předním pohonem a dvoulitrovým motorem řady Duratorq.
Palivo se pod patřičně vysokým tlakem uchovává v jednoduchém trubkovém zásobníku, umístěném nad hlavou válců. Odtud potom nafta pod vysokým tlakem (až 1600 barů) putuje ke vstřikovačům. Mimořádně vysoký tlak a propracovaná konstrukce vstřikovačů zaručují dokonalé rozprášení paliva ve spalovacích prostorách. To zaručuje efektivní vyhoření paliva a následně také vysoký výkon a nízkou spotřebu.
Vstřikovače s šestiotvorovými tryskami jsou ovládané solenoidovými ventily, které garantují extrémně přesné dávkování vstřikovaného paliva jak co do množství, tak do načasování vstřiku. Takto přesné vstřikování dovoluje využití tzv. pilotního předvstřiku, během kterého se do spalovacích prostorů vstříkne malá dávka paliva ještě před hlavním vstřikem. Pilotní předvstřik zaručí lepší prohoření finální dávky a výrazně sníží hlučnost celého spalovacího procesu. Do struktury motoru 2.4 TDCi Duratorq je integrované zařízení APC (Audible Pilot Control) které „naslouchá“ hlukům motoru a podle toho optimalizuje proces vstřikování, včetně pilotního předvstřiku.
Precizní řízení spalování
Díky mimořádně přesnému řízení procesu spalování vyhoří palivo v motoru Duratorq velmi efektivně a čistě, takže nespálené zbytky paliva neznehodnocují olejovou náplň motoru. To je jeden z faktorů, díky kterým mohli konstruktéři pro Ford Transit stanovit servisní interval 25 000 km – při běžném využívání motoru není u motorů 2.4 TDCi a 2.4 TDdi Duratorq mezi těmito předepsanými intervaly nutné žádné doplňování oleje.
Motor 2.4 Duratorq TDdi o výkonu 115 k byl vyvinut z předchozího agregátu o výkonu 125 k, přičemž hlavním cílem jeho tvůrců bylo dosažení ještě výhodnějšího průběhu točivého momentu a co nejnižší spotřeby paliva. Točivý moment turbodieselu 2.4 Duratorq TDdi/115 k vrcholí při otáčkách 2300 min-1 na hodnotě 285 Nm. Dokonalá regulace množství a časování vstřikovaného paliva se projevuje v mimořádné hospodárnosti motoru 2.4 Duratorq TDdi/115 k, a to zejména při jízdách po dálnicích. Konstruktéři upravili také odstupňování prvního a druhého rychlostního stupně pětistupňové převodovky, takže Transit poháněný tímto agregátem ještě snáze zvládá rozjezdy i jízdu do prudkých stoupání i s plným nákladem.
Zcela nová šestistupňová převodovka
Zcela nově vyvinutá šestistupňová převodovka, spojená s motorem 2.4 TDCi Duratorq/137 k, je navržena tak, aby dokázala spolehlivě přenášet mohutný točivý moment silného turbodieselu. Její odstupňování garantuje výbornou dynamičnost a zároveň hospodárnost ve všech rychlostech jízdy. Konstruktéři nové převodovky se zaměřili i na komfort jejího ovládání – převodovka je mimořádně tichá, řazení je velmi snadné a rychlé - a to i díky trojnásobné synchronizaci.
Zájemci o nový Ford Transit poháněný motorem 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k s pohonem zadních kol, mohou volit ze dvou stálých převodů: 3,77 a 4,27. Každý zákazník si tak může zvolit výhodnější verzi s ohledem na převažující způsob používání vozu.
Převodovka je chráněna důmyslným systémem, který zabraňuje jejímu případnému poškození při nesprávném manévru. Ochranný systém hlídá otáčky motoru při rozjezdu a zabraňuje přílišnému prokluzu (tzv. „pálení“ spojky při vysokých otáčkách motoru). Konstrukční úpravy na setrvačníku zabraňují poškození převodového systému při hrubé chybě řidiče, pokud by násilím zařadil nesprávný rychlostní stupeň. K ochraně převodovky a lepšímu komfortu řidiče přispívá i akustické potvrzení po zařazení zpětného chodu.
Snížení hluku a vibrací
Jedním z klíčových prvků, které mají zásadní vliv na snížení vibrací a hluku přenášených od nového motoru 2.4 TDCi/137 k do karoserie, jsou jeho hydraulická pouzdra, kterými je uchycen do struktury vozu. Tato pouzdra využívají pro odclonění přenášených vibrací tenoučké vrstvy speciální kapaliny. Výhodou těchto pouzder je i možnost přesného nastavení jejich vlastností, takže konstruktéři mohou pro různé verze a motory přesně nastavit útlum pouzder tak, aby se do struktury vozu přenášelo co nejméně vibrací.
Vibrace obou nových motorů řady Duratorq snižuje i dvouhmotový setrvačník.
Stále na vedoucí pozici
První Ford Transit se za svými zákazníky vypravil před 39 lety. Do dnešního dne byly vyrobeny asi čtyři miliony těchto mimořádně populárních užitkových vozů, které se v průběhu let ozdobily celou řadu cen a titulů, včetně respektovaného titulu „Van of the Year.“
Ford Transit předchozí generace byl lídrem evropského trhu lehkých užitkových automobilů a s novým modelem, uvedeným v roce 2000, Ford v této tradici úspěšně pokračuje. Dva poslední přírůstky pod kapotou modelů Ford Transit navíc potvrzují vedoucí roli Fordu i v sektoru vznětových motorů.
Konstruktéři a obchodní zástupci automobilky Ford pečlivě naslouchali přáním a požadavkům zákazníků ze segmentu užitkových vozů a dokázali připravit model, který po všech stránkách vychází těmto požadavkům vstříc. Promyšlená konstrukce karoserie nového Transitu umožňuje stavbu modelů jak s pohonem předních, tak i zadních kol. Výhodou z pohledu zákazníků je také extrémně bohatá škála karosářských verzí – od jednoduchých skříňových provedení až po speciální jednoúčelové nástavby. Hlavním krédem Transitu je maximální funkčnost, podpořená spolehlivostí, minimálními provozními náklady a vynikajícím poměrem mezi cenou a nabízenou hodnotou.
tisk info Ford Motor Company
|