Dakar 2007 slibuje další bitvu automobilistů a čtyř silných týmů. 1.10.2006 23:44 - Pavel Jelínek
A začíná nám opět předdakarské období a s ním i další z dlouhé řady různých previews, to současné můžeme začít u kategorie automobilů, která slibuje více, či méně vyrovnanou bitvu čtyř silných týmů.
Před Dakarem 2006 dával leckdo větší šance Volkswagenu, který mocně finišoval s technickým vývojem a udělal v tomto směru obrovský krok vpřed. Chyba lávky: Mitsubishi provedlo další evoluci svého pajera a nabídlo i vyrovnanější jezdeckou sestavu. Mám-li být upřímný, dakar 2007 tipuji stejně. Ambice Volkswagenu dle mého názoru letí opět do nebeských výšin, ale Mitsubishi bude čelo závodu znovu kontrolovat. A kamenujte mě, jestli se mýlím...
Mitsubishi totiž s novým sériovým Pajerem představilo i zbrusu nový soutěžní speciál, jenž rozhodně nenese jen nové světlomety dle stylingu svého sériového protějšku, nýbrž pořádnou evoluci ve všech směrech. A nejde jen o nový kabát – ještě před pařížským autosalonem tým z Pont-de-Vaux natestoval přes 11 000 kilometrů, dle slov Stephana Peterhansela tým nikdy neměl k dispozici ta parádní nářadí (co by také měl říkat jiného, že).
A jezdecká sestava? Ta je u Mitsubishi stálá, pořád stejně vyrovnaná, ze čtveřice jezdců jsou všichni dakarskými šampiony (ano, jeden z nich v kategorii motocyklů, pravda...) a vyhrát může kterýkoliv z nich. Stephane Peterhansel, Hiroši Masuoka i Luc Alphand jsou osvědčenými tutovkami, za volant se vrací i Nani Roma, který se zejména psychicky zotavuje z těžké havárie, při níž v Marocké rallye zahynul jeho přítel a spolujezdec, legendární navigátor Henry Magne.
Volkswagen rozhodně nezůstává upozaděn: wolfsburgští výrazně testují, závodí, vyvíjejí a k tomu angažují velké hvězdy. V rodném Německu je tým u fandů skoro odepsaný tím, že neprodloužil smlouvu Juttě Kleinschmidtové (ale její spolujezdkyně Fabrizia Ponsová zůstává) pro poněkud přemrštěné finanční požadavky. Jezdecká sestava VW je doslova hvězdná, ale stejně tak u mě vzbuzuje pochyby. Bruno Saby je špičkovým pilotem, ale už poněkud za zenitem, Carlos Sainz je vynikající na rychlých šotolinových tratích a báječný testovač – stále však není úplně komplexní pro takto specifický a dlouhý závod.
Mark Miller je jistě velmi rychlý, ale i jemu chybí komplexnost Peterhansela. Nové angažmá Ariho Vatanena (právě jeho bude navigovat Fabrizia Ponsová, spolu se už sešli před více než deseti lety v týmu Subaru) je jistě mediální bombou, Ari je sympaťák a veliká osobnost, leč upřímně: nejezdí, netestuje, věnuje se politice a jeho aura žije z úspěchů patnáct let starých. Proto stejně jako vloni dávám z ekipy VW nejvyšší šance tomu nejméně známému, Ginielu de Villiersovi – nenápadný, ale pracovitý a proklatě rychlý testovač a ...ano, to jsem chtěl říct... komplexní pilot maratónského typu.
Nezapomněl jsem na tým X-Raid BMW? Neměl bych. Tým prý učinil obrovský pokrok při vývoji nového speciálu X3, jenže ho celý rok nikde neviděli závodit a přímá porovnatelnost jízdních parametrů tedy chybí. A hlavně, tým teď má Juttu, na sedadlo vedle ní se vrátila její dávná souputnice Tina Thörnerová, a k nim ještě dva skvělé piloty – technicky zaměřeného Francouze Chicherita a vynikajícího katarského srdcaře Al Atajáha.
Pokud tohle auto bude schopno jezdit rovnocenné časy s nejlepšími (na Dakaru 2006 tomu tak ještě nebylo, ale i s typem X5 dělal tým velmi viditelné a skokové pokroky), pak má souboj v TOP 5 opravdu o jednu pořádnou dimenzi víc. A tuhle jezdeckou sestavu nepodceňujte, je velmi vyrovnaná a neskýtá žádné slabší místo.
A nezapomeňte na Mr. Buggyho, tedy tým Jeana-Louise Schlessera. Jak on, tak Servia jsou jezdecky za zenitem a uvidíme, zda opět usedne do třetí modré buggy Thierry Magnaldi, jenže...tehle tým je pořád proklatě dobrý, i když bojuje spíše jen etapovými úspěchy, ale moc, moc by mi na Dakaru chyběl.
Takže kdo se má prosadit? Jaké jsou otázky před Dakarem 07? Třeba: poskočil VW na úroveň Mitsubishi a bude to schopen trvale dokazovat? Jak moc se zlepšil Carlos Sainz? Jak moc se BMW X3 dotáhlo na své hlavní soupeře? Jestli se technicky sejdou Mitsubishi, VW i BMW na jedné vlně, máme tu souboj jako víno! Mnohé může naznačit už tradiční podzimní Desert Challenge, ale ani ona skutečné šance neodhalí dokonale.
Jiří Vintr
PS: a ještě něco : Oficiálně : OffROADSPORT CZ team jede na DAKAR 2007 !!!!
|