www.car.cz
 

Řádná prověrka ve Francii ! I před Dakarem. 24 heures 4x4 de France 2006
     7.10.2006 18:45 - tisková zpráva


Řádná prověrka ve Francii!

Francie má také svůj náročný 24 hodinový maratón, který se zde jezdí pod názvem 24 heures 4x4 de France!  OFFROADSPORT team se tohoto závodu zúčastnil již podruhé . V roce 2005 ještě se suzuki Jimny a letos se svým novým speciálem  Mitsubishi Pajero Di-D.

 

Byla to další nelehká zatěžkávací zkouška nového vozu před lednovým Dakarem .

Tým v tomto náročném závodě otestoval  nový vůz a v něm zcela přepracovanou převodovku a nové tlumiče.  V kokpitu Pajera se postupně v roli jezdců vystřídal Mirek Zapletal, Zdeněk Pořízek a Mílu Janáčka, který nakonec nemohl z časových důvodů odcestovat nahradil mechanik Petr Zábranský. Zde i v Portugalsku se jezdí bez spolujezdců a tak je vše po dobu tří hodin než se vystřídá pouze na řidiči, který při průjezdech okolo depa může pomocí interkomu komunikovat s depem.

 

Po loňské úspěšné premiéře na rychlé a náročné trati u městečka Chevannes pod Paříží, kdy oba vozy Suzuki Jimny dojeli mezi 108 vozy do cíle, na skvělém 5. a 17. místě absolutního pořadí se letos pokusily naše posádky o zopakování svého nejlepšího umístění, tedy probojovat se mezi prvních pět. Pro druhý český tým se suzuki jimny 1,3 byl tento ročník první. O volant se dělili Petr Procházka a bratři Pavel a Bořek Studený.

 

Loni se před startem spustil prudký déšť a tak oproti loňskému bahnitému a dramatickému startu, proběhl ten letošní poměrně klidně. I když trať byla celkem mokrá, díky kropícím vozům, letos se závod obešel bez deště a tak celá kolona více než stovky aut se krátce po 15 hodině spořádaně dala do pohybu. Starovalo se podle tréninkových časů. Bohužel naši se do tréninků nestihli zapojit a tak startovali ze zadních řad.

 

Už po několika odjetých kolech se na čele vytvořila skupina vedoucích aut v čele s posádku Salvatore-Charbonnier-Wambergue (st.č.94) na rychlém speciálu Pro Pulsion - Nissan. Jména to pro zasvědcené nejsou neznámá a můžeme je vidět třeba i na startovní listině rallye Dakar, navíc Charbonnier byl před pár lety na motorce i mistrem světa v enduru.

 

Trať se velice rychle proměnila v jednu vyjetou kolej ,a tak bezpečné předjíždění bylo možné především na startovní rovince u depa. Naše česká posádka s číslem 5 se na svém Mitsubishi postupně propracovávala ze zadních pozic hodně dopředu. V průběhu odpoledne a večera se propracovala v průběžných výsledcích až na 3. místo a v jednu chvíli to vypadalo , že se jí podaří překonat loňský úspěch,ale to bylo po několika hodinách závodu velice předčasné hodnocení. U čtyřiadvacítek se o konečných výsledcích závodu nikdo netroufá spekulovat až do poslední hodiny závodu.

 

Faktorů které můžou zasáhnout je hned několik. A o tom se bohužel přesvědčili i naši.  Jak už bylo řečeno , jednalo se hlavně o testovací závod a od večerních hodin byli mechanici stále v pohotovosti. Kolem dvacáté hodiny si při tankování posádka všimla prasklého tlumiče u levého zadního kola , a tak proběhla první rychlá výměna. Bohužel při jízdě s jedním tlumičem se ohnul i druhý a tak se po několika kolech měnil i druhý tlumič na stejném kole.

 

Zatímco nová koncepce sekvenční šestikvaltové skříně fungovala na jedničku, tlumiče byli kamenem úrazu. Jejich výměna se opakovala během noci ještě třikrát, a tak nebylo divu , že kolem třetí hodiny ráno byli všichni mechanici již řádně unavení. Každá volná chvilka se pak využívala k načerpání nových sil. Během noci se tak naše první posádka propadla až na 10. místo, což bylo za daných okolností i tak velmi slušné umístění, neboť letošní nastolené tempo bylo opravdu vysoké.

 

Druhý český tým s číslem 105, se také začal posouvat ve výsledcích postupně nahoru do první dvacítky . Do rána se mu podařilo vyšplhat na 15 příčku , kterou ještě několik hodin obhajoval. Nutno podotknout , že kromě řidičského umění k tomu přispěla i osvědčená technika v podobě známého dřevohostického Jimnika , a tak jako loni nikdo z okolních týmů nechtěl uvěřit že pod kapotou buší sériová třináctistovka s výkonem okolo osmdesáti koní.

 

V průběhu noci asi nebyl tým který by se nepopral s nějakou tou opravou a tak se v depu postupně začala objevovat i  zcela nepojízdná auta. Snad až na jednu výjimku, již zmíněný vůz se startovním číslem 94 (Pro Pulsion - Nissan).

 

Tento vůz při své loňské premiéře dojezdil hned po několika hodinách, ale jak je vidět během roku se podařilo vychytat veškeré mouchy a dětské nemoci a tento rok byl vůz jako vyměněný. Do depa zajížděl jen kvůli výměně řidičů , pro doplnění paliva a směsi do odstřikovačů. Ale že je tento závod opravdu nevyzpytatelný se potvrdilo i v tomto případě.

 

Kolem osmé hodiny ranní je vedoucí vůz odtahován do depa s poruchou na přední nápravě. Díky svému několika kolovému náskoku však o své průběžné vedení v závodě nepřišli a nakonec zvítězili s dvoukolovým náskokem před dalším speciálem buggy Fouquet – Porsche s posádkou Letu – Lansac – Castan – Prive (st.č.48). Třetí dojela další buggy, tentokrát s motorem Mercedes a posádkou Demota – Favy – Demota (st.č.63).

 

V ranních hodinách se po všech opravách náš tým postupně dostavá kolem 10 hodiny na 6 místo, které úspěšně drží téměř do poslední hodiny závodu. Ve 23 hodině závodu přichází těžký úkol pro mechaniky – výměna prasklého zadního diferenciálu. V tuto chvíli šlo o vše a na koncert našich mechaniků se chodili dívat z celého depa.

 

Pokud by se vůz nestihl vrátit do závodu, nebyl by vůbec klasifikován. Zdejší pravidla jasně hovoří o tom, že vůz musí poslední půlhodinu kroužit a projet cílem. Asi po 35 minutách je oprava hotová, za volant usedl Zdeněk Pořízek a vyrazil do posledních kol závodu! Přesně po 24 hodinách dojíždí na 8 místě se 132 koly. Škoda - stejný počet kol měly i posádky na sedmém a šestém místě, takže rozhodl čas průjezdu posledním kolem u časomíry.

 

Celková ztráta na prvního je nakonec patnáct kol. Druhý český tým se st.č. 105 dojel na celkovém 17. místě. To je určitě při jejich premiéře na mezinárodní scéně a při stovce startujících aut úctyhodný výkon. I když se tedy nepodařilo dostat do první pětky, naši neodjížděli z Francie zklamáni, neboť náročné závodní kilometry jsou tím nejlepším testem pro doladění spolehlivosti vozu pro blížící se rallye Dakar 2007.

 

 

 

 

 

 PR

 

 

 

 

 

 


 
 
Fotogalerie:   OffROADSPORT CZ team - test na Dakar 2007

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose