Detekce průjezdu vozidla křižovatkou na červenou v Jihlavě začala!! 19.10.2006 12:16 - tisková zpráva
Pilotní realizace projektu PRESTUP Ve městě Jihlava
Automatický systém odhalování přestupků a jejich postihování
Detekce průjezdu vozidla křižovatkou na červenou
Jedná se o projekt Ministerstva dopravy s názvem Automatický systém odhalování a postihování dopravních přestupků (PRESTUP), který Centrum dopravního výzkumu řeší od ledna roku 2005 ve spolupráci s realizačním týmem. Realizační tým je složen s firem Gemos CZ a I & C Energo (skupina ČEZ). Detekční technologii pro systémové řešení pilotního projektu ve městě Jihlava dodala firma AŽD Praha s.r.o.
V této fázi projektu jsme se zaměřili na detekování průjezdu vozidla křižovatkou na červenou. Vycházíme z předpokladu, že mnoho vážných dopravních nehod je způsobeno nedáním přednosti v jízdě resp. nerespektováním světelného signalizačního zařízení.
Průjezd vozidla křižovatkou na červenou je zjišťován systémem, který se skládá s přehledových a detailových kamer. Přehledové kamery sledují světelné signalizační zařízení a detekují jeho aktuální fází. Detailové kamery sledují prostor křižovatky za „stop“ čárou. V případě, že se v okamžiku kdy přehledová kamera „vidí“ červenou nachází v prostoru křižovatky vozidlo, je detekován přestupek a detailovou kamerou je zaznamenána registrační značka vozidla.
Zjištěné údaje o vozidle, včetně fotografie řidiče, jsou dále postoupeny ke správnímu řízení. Dokumentace obsahuje sérii devíti fotek pro dosažení maximální objektivity a průkaznosti při projednávání přestupku.
Pro správní úřady byla vyvinuta softwarová aplikace, která nahrazuje dřívější manuální zpracování dopravních přestupků nynějším zpracováním výpočetní technikou. Software se jmenuje Dopravně Správní Agenda (D.S.A) a ve své podstatě je to nástroj ke zjednodušení a zrychlení práce správních úředníků. Systém bude nasazován výhradně na rizikové křižovatky vykazující vysokou nehodovost.
Cílem pilotního projektu je ověřit teoretické předpoklady v praxi a zjistit vliv nasazení tohoto systému na nehodové lokality silniční sítě. Věříme, že se potvrdí zvýšení bezpečnosti místních občanů i řidičů a dojde k poklesu zatížení obyvatel stresem z dopravy.
Ing. Martin Hájek
Odpovědný řešitel projektu PRESTUP
martin.hajek@cdv.cz
PR
|