ORC cross country rally Čunovo 2004 zahájilo off road sezónu tisková zpráva
16. a 17. dubna byl zahájen letošní ročník Mistrovství České republiky cross country rally, prvním podnikem v okolí vodního díla Gabčíkovo. Převážně štěrkový podklad rychlostních zkoušek byl letos doplněn rychlostní zkouškou na tzv. umělém kopci u sídliště Petržalky, který měl travnatý povrch a po vydatném nočním dešti sliboval nevšední zážitky. Všech osmadvacet účastníků (včetně slovenských posádek), však velice opatrnou jízdou dovedli své vozy do cíle bez jakýchkoliv problémů.
První etapa soutěže měla sedm rychlostních zkoušek a na čele se usadil Miraslav Říš s Jeepem před Zapletalem, Machatkou a Burdou. Oproti loňské soutěži v této lokalitě se neprášilo, ale povrch jedné rychlostní zkoušky byl značně zdevastován předešlým závodem motocyklů a nepomohla ani úprava tratě těžkou technikou. Ostatní erzety byly klasicky velice rychlé .
Na konci etapy byl v čele Říš s minutovým náskokem před Zapletalem a Machatkou. V pořadí na dalších místech nocovali Burdovi s Navarou, Chytka, který ztrácel na Burdu dobrou minutu, když musel dvě rychlostky absolvovat bez čepu na horním rameni. Úplně nová lada 1,7 Radima Sušně si vůbec nevedla špatně a byla před Přibylem na konci první etapy. Přibylův dieslový pic up, unavený osmi tisíci kilometry Tuniské rally, vykazoval závady na přední nápravě . Smysl s Čermákem (navigátor lopraisovy tatry z vítězného dakarového tažení 1998, 2000),si odskočili do českého mistráku z emirátských písků. Tato posádka jako první musela potupně vylézat jedněmi dveřmi, když Smysl položil jejich Teráno II na pravý bok. Diváci pomohli na kola a jelo se dál.
Josef Kakrda klasicky řešil technické záležitosti na svém krásném Isuzu a po jediné dokončené vložce , kterou vyhrál, se usadil s velkou penalizaci až za nováčky Spisarem a Hájkem na pajeru. V noci dělal generálku přední nápravy Přibyl, Burda si v noci odskočil do Martina pro přední diferenciál a Kakrda generálkoval zadní nápravu.
Na začátku druhé etapy tak všichni stáli na startu v plném počtu, jako by se nic nedělo, to však byli teprve v půli soutěže a do cíle zbývalo sedm RZ a 150 km. V deváté RZ, která byla vedena na šíleném roletovém podkladě došlo ke zlomu celé soutěže. Říš odstoupil z prvního místa pro poruchu předního náhonu. Zapletal se Suzuki v klidu převzal vedení v soutěži, Chytka srovnal Burdův minutový náskok, přišel však o chladič. Spolujezdec Šopa ho stačil na poslední chvíli opravit. Machatka pokračoval jen na zadní náhon.
Následující , desátou vložku vyhrál Chytka a dostal se osmnáct vteřin před Burdu a zaútočil na Machatku, na kterého mu chyběla půlminuta. V této vložce odstoupil Sušeň s porouchanou převodovkou a tak se skončila slibná premiéra Lady Nivy. Před poslední , čtrnáctou vložkou, která byla situována opět na umělém kopci, tak bylo jasné, že pokud neudělá chybu Zapletal, vyhraje. Machatka byl před Chytkou už jen jedenáct vteřin, Smysl startoval už taky jen se zadním náhonem. Trať naštěstí byla již vyježděná a oschla. Zmizely, mokré, travnaté výjezdy. Zapletal nechyboval, Chytka „dal“ Machatkovi jen devět vteřin a zůstal o 1,7 vteřiny třetí. Čtvrtý dojel Burda, který tuto RZ vyhrál.
V Československé trofeji se do boje o prvenství zapojil pouze Sýkora , Mitsubisi Pajero EVO I a Ulrich , Jeep. Sýkora v prví etapě malinko bloudil, stáhl však náskok a dostal se za Říše. Ve druhé etapě se nekonal boj o trofej mezi Říšem a Sýkorou, neboť Říš odstoupil a Sýkora převrátil Pajero na bok a v soutěži nepokračoval. O důstojný výsledek se tak za Slováky pokusil jen Ulrich, který v posledních třech RZ jel hop nebo trop a i když byl ve vložkách hodně rychlý na cílovou rampu byl dotažen.
Marek Chytka
|