Nákladní vozidla značky Scania křižují silnice více než stovky zemí světa, od Albánie po Zimbabwe. Méně známá je však skutečnost, že tato švédská automobilka je i významným dodavatelem průmyslových motorů pro nejrůznější obory.
Scania představuje tři ze svých motorů tak, jak je asi neznáte. Jejich umístění a účel možná mnohého překvapí. Motory Scania pomáhají v nesložitějších provozech, zachraňují lidské životy, zkrátka spolehlivě dělají, co je třeba.
Pomocník na horách
Začněme zeširoka. Je krásný zimní den na horách. Nazouváte lyže a vlek vás vyveze na vrchol skvěle upravené sjezdovky. Jak to souvisí s motory Scania? Víc než dost. Doba, kdy lesníci hraběte Harracha prošlapávali na svých „ski“ hluboké závěje, je dávno pryč. Třetí tisíciletí si žádá upravený svah hned, bez prodlení. A to je úkol právě pro Scanii.
Rolba renomovaného italského výrobce PRINOTH SpA váží 7,5 tuny a je osazena řadovým devítilitrovým šestiválcem Scania DS9 61 o výkonu 177 kW (240 k).
Motor má pracovní otáčky až 2 200 za minutu, je vybaven turbodmychadlem, alternátorem 55 kW a žhavením v sacím potrubí. Za zmínku zcela jistě stojí fakt, že tento motor, vyrobený v srpnu 1995 a daný do provozu o rok později, je přes extrémně těžké pracovní podmínky stále ve výborné kondici. Funguje naprosto spolehlivě a za celou dobu si vyžádal jen drobné údržbové zásahy.
Takže pokud vás někdy vítr zavane do Krušných hor, máte velkou šanci, že pojedete stopou, kterou připravila rolba poháněná motorem Scania.
Motor záchranář
Ale pojďme dále. Ze zasněžených vrcholků hor se rychle přesuňme mezi jiskry, ohnivé plameny a husté dýmy. Scania již více než 90 let vyrábí motory pro požární techniku a v České republice zaujímá v tomto segmentu jednu z předních pozic.
Podvozky Scania pro hasičské nástavby jsou na našich cestách k vidění každý den – ať už jde o stříkačky, žebříky, plošiny či speciální letištní zásahová vozidla.
V průmyslovém areálu v Jihlavě se ovšem nachází jiná specialita: stabilní motor s čerpadlem, jehož úkolem je v případě požáru a výpadku elektrického proudu zásobit dostatečným množstvím vody celý systém požárního zabezpečení.
Tento řadový devítilitr s turbodmychadlem Scania o výkonu 199 k dokáže potrubím o průměru půl metru vytlačit 600 kubických metrů vody do výšky až 90 metrů!
Neocenitelná síla
Od motoru-záchranáře se dostáváme k průmyslovému motoru, který sloužící pro výjimečně těžkou práci. Nepomáhá sice při záchranách lidských životů nebo majetků, ale jeho síla je neocenitelná v jiném odvětví.
Jde o těžkou práci v lomu Mořina nedaleko Prahy. Motor Scania zde pohání vrtací zařízení HBM 60-S renomované německé firmy Hausherr. Řadový devítilitrový šestiválec DS 9 90 s mezichladičem stlačeného vzduchu, přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 186 kW (253 k) a řízený jednotkou EDC pohání vrtací zařízení s pásovým pojezdem o váze cca 18 tun. To slouží k vrtání děr o průměru 80-152 mm pro ukládání náloží při trhacích pracích.
V lomu, kde trvalé prašné prostředí a požadavek na vysoký výkon vyžadují jen tu nejkvalitnější techniku, tento motor úspěšně pracuje už devět let. To je vizitka, k níž asi není co dodat, a která přesně charakterizuje jedinečné vlastnosti motorů Scania.