Druhá sezona A1GP opouští po úvodních dvou podnicích evropskou půdu a míří do Asie a Oceánie. Český tým odlétá optimisticky naladěn, protože v domácím podniku v Brně obsadil Tomáš Enge druhé místo v hlavním závodu a v průběžném pořadí mu patří páté místo. Všichni členové věří, že to je zlom po obtížném vstupu do sezony a chtějí na něj navázat i v Pekingu. Na Čínu má přitom Česká republika dobré vzpomínky, Tomáš Enge totiž v premiérové sezoně vyhrál závod v Šanghaji.
Nejlidnatější země světa dostala v letošní sezoně šanci hostit hned dva závody, vedle Šanghaje, která přijde na řadu v dubnu příštího roku, se nově představí monoposty A1GP také v Pekingu. Na rozdíl od supermoderního autodromu v Šanghaji se však pojede na městské trati, která bude pro všechny novinkou. Trať o délce 3,08 km vyrostla na severovýchodě metropole u výstaviště a nechybí ji klasický aspekt městských okruhů, kterým jsou všudypřítomné zdi. Profil tratě nabízí rovinky, vracečku, šikanu a několik převáženě devadesátistupňových zatáček. Tribuny postavené pro tento závod pojmou 25 000 diváků, kteří se mohou těšit na dramatickou podívanou. A1GP se ně městské trati totiž nepředstaví poprvé, v první sezoně se jelo v ulicích jihoafrického Durbanu, který byl hodně atraktivní pro jezdce i fanoušky.
Český tým v měsíční pauze dělící brněnský a pekingský závod neponechal nic náhodě. Charouz Racing Systems testoval na Masarykově okruhu s vozy F3000, aby si Enge i Janiš mohli opětovně zvyknout na formulové vozy, oba totiž v průběhu sezony závodili se sportovními vozy Aston Martin resp. Saleen, které váží přibližně dvojnásobek a také mají odlišnou účinnost aerodynamiky. Jezdci budou mít role rozdělené stejně jako při závodu v Brně, Janiš nastoupí do tréninku nováčků, který program zahajuje a bude sbírat základní poznatky. V dalším průběhu víkendu ho vystřídá zkušenější Enge.
Organizátoři A1GP po dvou závodech také provedli vyhodnocení nových předpisů a rozhodli se pro úpravy. Tou nejdůležitější je změna v určení pořadí na startu hlavního závodu. Nyní o tom bude stejně jako loni rozhodovat výhradně umístění v krátkém závodu, aby fanoušci na tribunách měli okamžitě jasno. Letos nově aplikovaný systém bodování kvalifikace, nejrychlejšího kola a umístění v krátkém závodu se ukázal být příliš složitý. Druhou změnou jsou podmínky účasti v tréninku nováčků, kde byla zvýšena maximální věková hranice na 28 let s další výjimkou pro motoristicky se rozvíjející národy.
Tomáš Enge: „Pro nás byl brněnský úspěch velkým povzbuzením pro nadcházející závody. Dle zatím dostupných informací o pekingském okruhu, se tato trať zdá být relativně jednoduchá, ale trochu se obávám nerovného povrchu a studeného počasí, kvůli kterému můžou mít pneumatiky špatnou přilnavost. Lze očekávat, že tento závod bude pro diváky velmi zajímavý. Městský okruh jsme jeli například v Africkém Durbanu, který byl pro jezdce i diváky velmi atraktivní.
Osobně si myslím, že městské okruhy jsou dobrým zpestřením motoristického sportu. Pokud jde o určování pořadí na startu hlavního závodu jen podle výsledku sprintu, nemyslím si, že to nějak ovlivní taktiku při závodu. Na druhou stranu jsem spíše příznivcem systému, který byl uplatňován v prvních dvou letošních závodech. Sice se mohl na první pohled zdát složitý, ale dal se jednoduše pochopit a určitě je spravedlivější, protože i při problémech ve sprintu máte při dobré kvalifikaci šanci stát aspoň ve středu pole.“
Jarek Janiš: „V Číně jsem jel v roce 2004 exhibiční závod DTM, ale to bylo v v ulicích Šanghaje. Sice tam byly nějaké problémy s tratí, ale samotný závod byl pro ně nakonec hodně vydařený. Trať v Pekingu tvoří hlavně rovinky a typově podobné zatáčky, ale až samotná prohlídka ukáže, zda tam nejsou nějaká úskalí, jako třeba měnící se povrch. Na městských tratích jezdím rád, vedle Monaka se mi líbil třeba i závod v Cagliari. Jsem rád, že jsem dostal další možnost reprezentovat a stejně jako v Brně udělám maximum, abych pomohl týmu a Tomášovi k co nejlepší přípravě na závod.“
Antonín Charouz: „Na závod jsem hodně zvědavý, organizátoři varovali před chladnějším počasím a otazník visí také nad organizací. V Číně jsem zažil závod na městské trati při DTM, a tehdy byly velké problémy s tratí vedoucí ke zdržení, snad se něco podobného nebude opakovat. Městská trať by pro nás měla být výhodou, protože je pro všechny nová a nikdo nebude mít výhodu v podobě zkušeností s daným okruhem, jako tomu je u asijských jezdců třeba v případě Malajsie.
Tomáš i Jarek navíc mají městské okruhy rádi a obvykle se jim tam daří. Brněnský výsledek je pro nás velkým povzbuzením a potvrdil správnost našich kroků. V Brně jsme ještě testovali formuli 3000 s oběma jezdci, protože celý rok závodili hlavně se sportovními vozy a formule mají určitá specifika, je třeba si osvojit potřebné návyky. Na výsledcích posledního závodu chceme dále stavět a byl bych spokojen s umístěním v první pětce.“
PR BPA