Napojení Průmyslového parku Jihlava k dálnici právě dokončeno 22.11.2006 08:28 - tisková zpráva
Napojení Průmyslového parku Jihlava k dálnici dokončeno
Nové napojení odlehčí dopravě ve městě. Polovina nákladů uhrazena z dotace MPO ČR
Po patnácti měsících stavebních prací bude dokončena jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb v Jihlavě v posledních letech. Nová komunikace napojí Průmyslový park Jihlava k přivaděči na dálnici D1. Půlkilometrová silnice začíná kruhovou křižovatkou na Pávovské ulici, přechází mostem přes železnici a napojuje se dvěma stometrovými větvemi na dálniční přivaděč – silnici I/38. Nová komunikace zkvalitní zásobování i expedici výrobků z průmyslového parku a výrazně ulehčí dopravě v obydlených částech Jihlavy.
Slavnostně bude komunikace otevřena 29.listopadu 2006 v 11:00, do prozatímního užívání ke zkušebnímu provozu bude předána o den později, 30.11.2006 ve 12:00 hod.
Celkové náklady na stavbu s oficiálním názvem „Napojení místní komunikace – D1 – Průmyslového parku Jihlava a firmy Bosch Diesel, s.r.o. na silnici I/38“ se blíží částce 200 milionů korun. 184.031.329,- Kč včetně DPH je částka za vlastní stavbu. Náklady nese město Jihlava s podporou dotace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ve výši 99.493.000,- Kč. Další výdaje města souvisely s výkupy pozemků, inženýrskými pracemi, přeložkami sítí atd. (viz podrobný výpis níže). Pro rok 2007 je připravena finanční rezerva pro potřebu vyrovnání mostní konstrukce v případě jejího poklesnutí.
„Jihlava si nemůže stěžovat na nedostatečný zájem investorů a zaměstnavatelů. Tím se ale nesmíme nechat ukolébat. Ačkoliv Jihlava v oblasti podpory podnikání nezřídka supluje nedostatečný zájem státu, jako krajské město nese váhu zodpovědnosti za široký region. Bude dál usilovat o to, aby zde bylo zajímavé investovat, investovat hodně a dlouhodobě,“ podpořil nově otvíranou komunikaci ale i vůli pokračovat v rozvoji města primátor města Jihlavy Jaroslav Vymazal.
„Cílem agentury CzechInvest je přispívat k rozvoji podnikatelského prostředí. Dokončení stavby napojení Průmyslového parku Jihlavy a firmy Bosch Diesel, s.r.o. na silnici I/38 je dalším příkladem toho, že se tak opravdu děje. Za agenturu mohu vyjádřit potěšení nad další úspěšně dokončenou akcí a věřím, že se brzy podaří dotáhnout do konce celý projekt i s mimoúrovňovou křižovatkou a napojením do Heroltic,“ komentoval ukončenou stavbu Tomáš Hruda, generální ředitel agentury CzechInvest, která se významně podílela na získání téměř stamilionové dotace.
Právě dokončenou stavbou projekt napojení průmyslového parku nekončí. V příštích letech bude následovat dobudování mimoúrovňové křižovatky (most přes I/38) s připojovací větví pro další směry (investorem ŘSD). Poslední etapou bude napojení od okružní křižovatky na Pávovské ulici k obci Heroltice (investorem Kraj Vysočina).
Radek Tulis
tiskový mluvčí MMJ
Přílohy:
přehled nákladů
podrobný popis projektu
Napojení místní komunikace – D1 – Průmyslového parku Jihlava a firmy Bosch Diesel, s.r.o. na silnici I/38:
Účelová mapa:……………………………………………………………………. 61.404,- Kč vč. DPH
Inženýrsko geologický průzkum: ……………………………………………..... 117.393,50 Kč vč. DPH
Projekt:……………………………………………………………………………. 2.272.900,- Kč vč. DPH
Geometrický plán pro výkupy pozemků: ………………………………………. 40.320,- Kč vč. DPH
Trvalé a dočasné odnětí částí pozemků určených k plnění funkce lesa ………. 258.799,- Kč
Inženýrská činnost ……………………………………………………………….. 1.186.430,- Kč vč. DPH
Přeložka kabelu vysokého napětí ………………………………………………… 410.000,- Kč vč. DPH
Zatím provedené prodeje nebo směny pozemků……………………………… 4.850.170,- Kč
Stavba: Sdružení komunikace Bosch Diesel
Stavby silnic a železnic, a.s.
a
COLAS CZ, a.s.,…………………………………………………… 184.031.329,24 Kč vč. DPH
stavba byla zahájena 29. srpna 2005
dílo bude uvedeno do prozatímního užívání ke zkušebnímu provozu 30. 11. 2006 ve 12 00hod
předmět smlouvy bude dokončen do 30. června 2007
Základní údaje o stavbě
Předmětem stavby místní sběrná komunikace pro napojení průmyslové zóny města Jihlavy na silnici I/38 napojující dopravní infrastrukturu na dálnici D1. Komunikace propojuje stávající ulici Pávovskou se silnicí I/38 v dané etapě mimoúrovňovou křižovatkou pro směry příjezdu od Znojma a výjezdu k dálnici D1. Pro zbývající dopravní směry bude do doby dostavby MÚK včetně křížení se silnicí I/38 využíván stávající přístup do území přes bývalý příjezd do zařízení staveniště dálnice D1 v Pávově.
Stavbu tvoří zejména okružní křižovatka na ul. Pávovská s veřejným osvětlením, sběrná komunikace, mostní objekt a připojovací větve na silnici I/38. Součástí stavby jsou přeložky inženýrských sítí.
Význam stavby
Silnice I/38 je zařazena do evropského systému dálkových silnic směru sever-jih pod číslem E 59 jako velmi významný mezinárodní tah, který na území města Jihlavy tvoří základní dopravní tepnu pro rychlostní napojení na dálnici D1 v Pávově. Pro zajištění přímé obsluhy průmyslové zóny města v lokalitě Pávov – Bedřichov bylo třeba vybudovat přímé napojení na silnici I/38 tak, aby zdrojová a cílová doprava průmyslové zóny byla vedena mimo zastavěné a obydlené území města. I. etapa propojovací místní komunikace mezi ulicí Pávovskou a silnicí I/38 zajistí toto základní napojení pro již provozované rozsáhlé průmyslové areály zájmového území a jejich přímé napojení prostřednictvím těchto komunikací na dálnici D1.
Stavba skloubila potřeby vybudování komunikace s oprávněnými zájmy ochrany životního prostředí, přírody a krajiny v dotčeném území. Zároveň bylo nutné dbát kromě ochrany zájmů přírody a krajiny v předmětném území i o ochranu sídla a jeho obyvatel, včetně lidských výtvorů a kulturního dědictví. Jako integrální součást úvah o ochraně prostředí bylo zohledněno také negativní působení živelně narůstající dopravní zátěže stávajícího stále méně vyhovujícího systému silničních staveb procházejících v historických trasách v hustě obydlených sídel a také potřeba rozvojových impulsů. Naléhavost požadavku na rozvoj dopravní infrastruktury v zadaném prostoru je akcentována strategickými rozvojovými koncepcemi nadregionální úrovně.
Pozitivní dopady trasy napojující lokality průmyslových ploch mimo zastavěné území města přímo na silnici I/38 lze spatřovat především ve zvýšení bezpečnosti silniční dopravy, zlepšení dopravní obslužnosti a podpory rozvojových tendencí v dotčeném prostoru a výrazné odlehčení zátěže stávající zástavby od těžké nákladní dopravy.
Umístění
Navržená stavba je stabilizována platným územním plánem Statutárního města Jihlavy ve znění platných změn a doplňků, kde její průběh je zařazen mezi veřejně prospěšné stavby dopravní infrastruktury města. Realizace stavby je jedním z priorit zájmů Statutárního města Jihlavy na poli dopravních staveb na území města podporující rozvoj průmyslu na území města.
Trasa napojení místní komunikace na silnici I/38 byla stabilizována vypracováním a posouzením několika variant napojení s ohledem na technické, ekonomické a pozemkové ukazatele náročnosti zvoleného řešení výsledné varianty.
Navržená trasa místní komunikace prochází z hlediska morfologie terénu velice jednoduchým územím, které bylo využíváno k plnění funkce lesa nebo bez využití jako ostatní plochy či louky, z hlediska technické infrastruktury však patří k velmi náročnému území – mimoúrovňové křížení s tratí a vlečkami ČD, trasa vzdušného vedení VVN a hustá síť podzemních inženýrských sítí.
Realizace napojení místní komunikace na silnici I/38 byla vyvolána zcela nevyhovující situací průjezdu cílové a zdrojové těžké nákladní dopravy a obslužné dopravy obydlenou částí města po zcela nevyhovujících komunikacích bez možnosti jejich případných úprav. V neposlední řadě je zcela nevyhovující zátěži obyvatel podél komunikací sloužící dnes pro vedení této zájmové dopravy nadměrným hlukem a exhalacemi.
Celkový dopad stavby do zájmového území
Účelnost stavby
- Navržená stavba zajišťuje dovedení cílové a zdrojové dopravy průmyslové zóny města mimo zastavěné části města s nevyhovující dopravní infrastrukturou a skladbou zástavby na tuto komunikaci z důvodu lepší obslužnosti a dopravní výkonnosti.
- Dojde k zásadnímu zvýšení bezpečnosti dopravy v zájmovém území města při výrazném snížení intenzity dopravy na průjezdu v dnes dotčených lokalitách touto cílenou dopravou.
- Zcela zásadním je zlepšení životního prostředí obyvatel města podél stávajících dopravních tras do zájmového území snížením hlukové a emisní zátěže.
- Dokončení výstavby tohoto napojení je podmětem pro změnu organizace dopravy v zájmovém území a provedení dopravně-inženýrských opatření pro převedení obslužné dopravy průmyslové zóny na tuto komunikaci.
Ovlivnění ŽP a krajiny
- Navrženou stavbou nedojde k výraznému zásahu do životního prostředí v zájmovém území, neboť v trase budoucí komunikace se nenacházejí žádná chráněná území.
- Území bylo v době před realizací využíváno převážně k plnění pozemků pro funkci lesa, které jsou však zbytkovou částí mezi stávající dopravní infrastrukturou s porosty stáří do 10 let. Ostatní dotčené plochy jsou vedeny jako ostatní plochy a trvalé trávní porosty.
Opatření na eliminaci, minimalizaci účinku stavby na ŽP
- Pro minimalizaci dopadu stavby na životní prostředí byly navrženy podmínky pro fáze přípravy stavby – splnění požadavků příslušných orgánů ochrany ŽP, pro fázi výstavby (ochrana před vznikem nebezpečných odpadů a únikem ropných a jedovatých látek, minimalizace hlukové zátěže, přesun stavebních materiálů po komunikacích mimo obytnou zónu, apod.) a pro fázi vlastního provozu na komunikaci (osázení svahů násypů vhodnou zelení, úpravy zatrubněné vodoteče, apod.)
PR
|