Macíkův TEDOM TRUCK TEAM testoval LIAZku v tuniské poušti na Dakar 07. 29.11.2006 13:02 - Pavel Jelínek
V polovině listopadu, krátce po dokončení repase a stavby soutěžního vozu pro Dakar 2007, vyrazil Tedom Truck Team na týdenní testovací program do Tuniska. V lokalitě cca 550 km jižně od Tunisu se odbyly ostré zkoušky základních komponent a zároveň celý tým pořídil zajímavý prezentační promomateriál.
LIAZ 111.154, s nímž Martin Macík pojede svůj pátý Dakar, vychází ze specifikace pro Dakar 2006. Od loňské verze se neliší jen zbarvením, ale také odlišnou výkonovou charakteristikou motoru, jiným typem pneumatik a také pro tým zásadní novinkou, a to integrovaným systémem centrálního huštění kol vnitřkem náprav. V Tunisku absolvoval přibližně 800 testovacích kilometrů.
„Auto se v testování plně osvědčilo,“ říká Martin Macík,“zejména nový systém centrálního dohušťování vypadá slibně. Na přední nápravě byl naprosto perfektní, vzadu se objevil drobný problém, a ten jsme po návratu domů okamžitě vyřešili. Zkoušeli jsme auto důkladně zahrabat a z písečné pasti se dostalo.“
Zajímavé byly poznatky z testování pneumatik Pirelli: „Nové gumy jsou proti michelinům opravdu silné na běhounu, jejich odolnost proti průrazu je vyšší a celkově jsou tvrdší i hlučnější. V písku ale mají menší přilnavost. Větší odolnost se možná projeví i ve větší hmotnosti gum,“ řekl Macík.
Vůz jinak při testování projevil svoji klasickou robustnost, s níž bodoval už na posledním Dakaru. „Zajímavě se projevila odlišná zátěž kabiny, kde jsme teď tři. Náš nový spolujezdec Vlastimil Vildman soutěžní tempo snášel velmi dobře, ale vyšší zatížení se promítlo do skutečnosti, že tlumiče v zadních konzolách uchycení kabiny šly v rázech na doraz, takže je budeme muset zesílit.
Jinak má auto při startu do etapy, naložené třemi členy posádky, třemi pneumatikami, 800 litry paliva a 50 litry vody přibližně 9,5 tuny,“ shrnul poznatky z tuniského testování Martin Macík.
Jiří Vintr
|