Touareg utáhne i třeba 155 tunový Boeing 747 1.12.2006 15:09 - tisková zpráva
- Síla TDI: Touareg V10 TDI vzal „na projížďku“ 155tunové letadlo
Praha, 1. prosince 2006 – „Chcete se vsadit, že Touareg V10 TDI utáhne Boeing 747?“ „155tunové letadlo?“ „Nikdy!“ „Samozřejmě, že utáhne!“ Tato slovní výměna dvou zaměstnanců společnosti Volkswagen měla své následky: O pár měsíců později, ve čtvrtek 23. listopadu 2006, tým z Wolfsburgu skutečně připojil za Touareg V10 TDI nové generace „sedmčtyřisedmičku“.
Ověřený výsledek: Touareg hravě uspěl. I přesto ale objednávky od leteckých dopravců, kteří by chtěli vyměnit svá sedmdesátitunová tažná vozidla za značně ekonomičtější Touareg, nemohou být přijaty.
Akce „Touareg táhne Boeing 747“ se konala v Anglii na letišti Dunsfold vzdáleném necelých 70 kilometrů od Londýna. Od počátku se hledala odpověď na seriózní otázku: Jak silný je tento vrcholný SUV model s výkonným motorem a pohonem všech čtyř kol?
Touareg je vůz jako stvořený pro tažení: Maximální hmotnost taženého přívěsu činí 3500 kilogramů a zatížení zadní nápravy může dosáhnout až 1640 kilogramů. Ovšem pokud je k tažnému zařízení místo 3,5tunového přívěsu s lodí připojeno letadlo vážící přes 155 tun – skládající se z 511m2 povrchu křídel, čtyř motorů, 450 sedadel a trupu o rozměrech jednoho bloku domů, věci vypadají poněkud jinak. Vše se musí pečlivě připravit!
Aby Touareg V10 TDI utáhl vzdušného obra, musela být zvýšena jeho hmotnost. Zní to paradoxně, ale zvýšení hmotnosti je absolutně nezbytné, aby mohl být v tomto případě výkon motoru účinně přeměněn v patřičnou tažnou sílu. Proto byl tento luxusní SUV naložen ocelovými pláty a závažími. Váha navíc tak činila 4345 kilogramů! Celková hmotnost Touaregu se zastavila na hodnotě 7030 kilogramů s rozložením 2755 kg vpředu a 4275 kg vzadu.
Další úpravy již byly minimální. Místo převodovky z motoru V10 TDI byla použita „kratší“ z Touaregu V8, tým techniků také zvýšil tlak vzduchu ve standardních pneumatikách Michelin na 4,5 baru a kvůli jejich ochraně byla omezena i maximální rychlost. Vše ostatní - motor, brzdy, odpružení a pohon všech kol – zůstalo stejné jako v sériově vyráběné verzi.
Zvláštní zařízení pak bylo použito pro připojení Boeingu 747 k sériovému tažnému zařízení Touaregu. Experiment mohl začít. Inženýři předem na základě maximálního točivého momentu desetiválcového turbodieselu a poměru převodů propočítali, že by Touareg měl být schopen uvést do pohybu okolo 200 tun. Ale kdo by věřil výpočtům, když se 1,7 metru vysoký a 4,75 metru dlouhý vůz zapřáhne před 19,4 metru vysoké letadlo, které má na délku přes 70 metrů? Nikdo. A to tím spíše, když auto i letadlo kropil hustý déšť, jako by se blížil konec světa.
Touareg však svůj úkol zvládl. Za volant se usadil technik automobilky Volkswagen Uwe Krieghoff. Nastartoval motor, na středním tunelu zvolil u ovládání pohonu všech kol mód „LOW“ pro sníženou rychlost do terénu. Padesát procent hnací síly bylo v tom okamžiku distribuováno na přední nápravu a padesát procent na zadní. Krieghoff zařadil druhý rychlostní stupeň na volící páce automatické převodovky, a zvolna akceleroval, aby dostal 18 obřích kol 155tunového Boeingu do pohybu. V této chvíli byla vyžadována největší síla. Technici věděli, že jakmile se souprava dostane z klidu, bude se pohybovat. Krieghoff pokračoval v sešlapávání plynového pedálu na zhruba polovinu jeho zdvihu, když se bez jakéhokoli náznaku problémů Touareg i letadlo daly do pohybu. Po ujetí 150 metrů Krieghoff zpomalil a zastavil.
Následující kontrola Touaregu nenašla u vozu žádné stopy poškození, vše bylo v naprostém pořádku.
Mimochodem, právě nastupující nová generace Touaregu přichází v sériové výbavě s ESP s funkcí stabilizace přívěsu, která je velmi účinná proti vybočení přívěsu do stran, pokud je například špatně naložen nebo pokud je příliš vysoká cestovní rychlost. Systém se však při pokusu s Boeingem 747 neaktivoval – rychlost byla pouhých 8 km/h.
Import Volkswagen Group
AC&C Public Relations
www.volkswagen.cz
PR
|