Novelizovaný silniční zákon má své klady i mnoho záporů !! 21.12.2006 17:55 - tisková zpráva
KLADY A ZÁPORY NOVELIZOVANÉHO ZÁKONA O SILNICNÍM PROVOZU STANOVISKO AUTOKLUBU CR
Klady
Mimorádným, dosud nevídaným jevem a mimorádne významným kladem je skutecnost, že o bezpecnost silnicního provozu jako takovou se intenzivne zajímá celá verejnost a že k ní (té bezpecnosti provozu) pristupuje jako k prioritnímu problému i decisní (rídící) sféra – státní správa i samospráva. Nic na tom nemení ani populistické výroky a návrhy nekterých politiku. Napr. prohlášení, že zákon je treba zmekcit, vedly k celkem racionálním rozhodnutím: zákon vcetne bodového hodnocení prestupku bude po urcité dobe vyhodnocen a dopracován; již v soucasné dobe se proveruje, zda omezení rychlosti na nekterých úsecích komunikací není zbytecné apod.
Jednotlivé prínosy novely pro bezpecnost silnicního provozu: zavedení celorocního celodenního svícení motorových vozidel, rozšírení povinnosti používat k preprave detí autosedacky aj. detské zádržné systémy, rozšírení povinnosti cyklistu používat ochranné prilby (do 18 let), zavedení povinnosti dávat znamení o zmene smeru jízdy pri predjíždení cyklistu, rozšírené možnosti zastavení a stání (ve druhé rade, na vyhrazených parkovištích, šikmé a kolmé stání apod.), upresnení povinností ridicu pred prechodem pro chodce na komunikacích s více pruhy v jednom smeru, upresnení jízdy v pruzích po dálnici, umožnení prujezdu vozidel záchranné služby aj. vozidel s právem prednostní jízdy pri kongescích (zácpách) na dálnicích vytvorením stredního volného pruhu, upresnení pravidel jízdy po kruhovém objezdu (upresnení významu príslušných svislých dopravních znacek, upresnení použití znamení o zmene smeru jízdy), zavedení bodového systému jako takového, rozšírení pravomocí Policie CR (zadržení ridicského prukazu, zabránení v jízde ridici, zabránení v jízde vozidla, a to ve vyjmenovaných prípadech).
Zápory Novelizovaný zákon vyvolává u ridicu pocit, že každý, i slušný ridic je predem považován za potencionálního prestupce, kterého je jen potreba nachytat a tvrde potrestat. S tím souvisí i neúmernost sankcí za nekteré prestupky, jejichž spáchání nemá vliv na bezpecnost silnicního provozu. To se týká nejen pokut a zákazu cinnosti, ale i bodového hodnocení prestupku, kde pocet bodu v rade prípadu neodpovídá nebezpecnosti prestupku. Na nepríznivé prijetí novely verejností mela vliv i nedostatecná pripravenost orgánu, vykonávajících státní správu ve vecech dopravy. Nejde jen o ministerstva a príslušné obecní úrady (magistráty), ale i o Policii CR, a v neposlední rade o obecní policie. Napr. nesjednocení pokynu k provádení dozoru vedlo k tomu, že ridici byli trestáni za prekrocení dovolené rychlosti, které bylo menší než tolerance radaru. Atd. atd. Dalším záporným aspektem je technická stránka zákona. Pravidla silnicního provozu jsou v podstate technickou normou, takže není duvod, aby všechny požadavky na úcastníky silnicního provozu byly uvádeny v zákone. Nabízí se zde možnost využít praxe nekterých evropských státu, kde zákonem jsou stanoveny základní povinnosti, a jejich podrobné rozpracování je ve vyhlášce. Tímto by odpadlo složité projednávání jednotlivých ustanovení v parlamentu, projednávání stovek mnohdy neodborných pozmenovacích návrhu, a samozrejme by se výrazne zvýšila operativnost v prípade potreby zmenit nekterá ustanovení, která se v praxi projeví jako nevyhovující.
Príklady jednotlivých negativ novelizovaného zákona: rešení nedostatku dopravních policistu Policie CR rozšírením pravomocí obecních (mestských) policií, rozšírení pravomocí obecních (mestských) policií neodpovídající puvodnímu zámeru pri zrizování obecních policií, kvalifikaci a príprave strážníku, chybejícímu mechanismu kontrol práce strážníku atd., nastavení bodového systému neodpovídající nebezpecnosti jednotlivých prestupku (napr. stejný postih za prekrocení rychlosti o 1 ci 19 km/h v obci, atd., za zneužití modrého majáku stejný postih jako za zneužití oranžového, atd.), možnost uplatnení subjektivního názoru policistu, strážníku aj. pri posuzování prestupku (alkohol za 6 nebo za 7 bodu, omezení ci ohrožení chodce pri precházení aj.), omezená možnost získání informací o stavu „bodového konta“, neinformování ridicu o dosažení urcitého poctu bodu, omezené možnosti „umazávání“ bodu atd., stanovení pokut neodpovídajících nebezpecnosti jednotlivých prestupku (stejný postih za prekrocení rychlosti o 1 ci 19 km/h v obci a obdobne u jiných prekrocení v intravilánu i extravilánu, jako další príklad: absurdne vysoké pokuty a zákazy cinnosti za pouhé zastavení na místech vyhrazených pro invalidy aj.), výrazné rozšírení možnosti jízdy kamionu aj. nákladních vozidel na dálnicích a na silnicích I. trídy behem víkendu, neodpovídající zákazum v okolních státech a zámerum EU.
AUTOKLUB CESKÉ REPUBLIKY
|