ESP s impulsem do řízení zkracuje brzdnou dráhu 29.12.2006 09:29 - tisková zpráva
Jen lehké "ťuknutí" do volantu, uskutečněné posilovačem řízení a iniciované elektronickým stabilizačním systémem ESP: to je vše, co je potřebné, aby řidič intuitivně provedl protipohyb volantem ve velmi specifických situacích při intenzivním brzdění na povrchu s odlišnou přilnavostí (například vlhké listí, nebo sníh napravo a suchý povrch vlevo).
"Kontra do volantu" v takových případech přispívá ke zkrácení brzdné dráhy až o deset procent. K tomu, aby vůz k takovému zásahu řidiče vedl, musí být vybaven elektromechanickým posilovačem řízení a systémem ESP s impulsem do řízení. Tento systém se právě začal objevovat v sériové výbavě u modelů Volkswagen Eos, Touran a Passat a u vybraných modelů VW Golf, Golf Plus, a Jetta.
Jak pracuje systém ESP s touto funkcí v praxi? Za podmínek, když je například jedna polovina vozovky suchá a druhá pokrytá vlhkým listím, nebo dokonce sněhem (tedy situace s rozdílnými koeficienty tření s odlišnou adhezí), ale nejen tehdy, prudké intenzivní brzdění pod kontrolou systému ESP probíhá v ideálním případě tak, že díky tomuto systému se vůz nevymkne kontrole, řidič jej udrží v žádaném směru a může se tak vyhnout případným překážkám.
Děje se to na základě senzorikou poskytnutých informací, které elektronika brzd vyhodnocuje a systematickým přibrzďováním kol koriguje pohyb vozidla. V jistém okamžiku ovšem může dojít na základě rozkladu sil a asymetrie jejich působení k takové situaci, že by bez jakéhokoliv zásahu do řízení na základě fyzikálních zákonů mohlo dojít ke smyku "přebrzděného" kola. A zde přesně zasahuje ESP s impulsem do řízení.
ESP tuto vzniklou situaci vyhodnotí, určí správný směr protipohybu vozu a vydá do systému posilovače řízení povel k tomu, aby přes sloupek řízení přišel do volantu mechanický impuls ke správné reakci řidiče. Řidič tedy protipohybem řízení zasáhne tak, aby se vůz srovnal, pokud možno bez ztráty přilnavosti; provede tak klasické "kontra". Díky stabilizačnímu účinku protipohybu může být intenzita brzdění nezměněna, či dokonce zvýšena, a to s důrazem na kolo s nejlepší přilnavostí, čímž se může brzdná dráha zkrátit až o deset procent.
Řidič si tak udržuje kontrolu nad vozem. ESP ale impulsem do řízení nijak neprovádí vlastní řízení vozidla. Jeho ovládání zůstává plně v rukou řidiče. Systém pouze dává řidiči sotva postřehnutelné doporučení, jak se má zachovat. Jinými slovy: systém sleduje, vyhodnocuje a "myslí", řidič potom řídí, vykonává, a to vše s výrazně vyšší efektivitou.
PR
|