Tak nám právě nasněžilo. Umíme brzdit, když to klouže? 29.12.2006 09:32 - tisková zpráva
Brzdová soustava motorového vozidla musí být v bezvadném pořádku. To je první předpoklad. Bezvadný stav brzd však neznamená jen rychlý brzdný účinek. Na všechna kola musí působit stejně, stejnou intenzitou bez vedlejších účinků. Druhým předpokladem ovlivňujícím účinné brzdění je kvalita pneumatik. Hloubka vzorku hraje důležitou roli zvláště za zhoršených adhezních podmínek. A neméně rozhodujícím faktorem je reakce řidiče. Jak tedy zastavit na nejkratší dráze?
Pokud je brzdová soustava dokonale funkční, pneumatiky mají dostatečný vzorek, pak záleží více méně na řidiči samotném. Na jeho reakci a zkušenostech. Reakce každého z nás je jiná. Dokonce ji ovlivňují faktory jako je únava, stres či soustředěnost. Jednotlivé reakce se od sebe liší o desetiny sekund, ale i desetinky" mohou sehrát důležitou roli.
Suchá vozovka je nejlepší a umožňuje zastavit na nejkratší vzdálenost. Se zhoršujícími se podmínkami na silnici klesá účinnost brzdové soustavy a brzdná dráha se několikanásobně prodlužuje. Na sněhu a na ledu je nejdelší, zhruba čtyřnásobně větší než na suché vozovce. Motorista častokrát situaci v provozu podceňuje a mnohdy si ani neuvědomuje hrozící nebezpečí.
Mokrá vozovka prodlužuje brzdnou dráhu vozidla oproti suché vozovce dvojnásobně. Led dokonce čtyřnásobně. Na kluzké vozovce pak může snadno dojít k situaci, kdy řidič nedokáže odhadnout brzdnou dráhu a v koloně vozidel narazí do vozidla před ním. Někdy to odnese plech, jindy může zemřít člověk. Velkou roli hrají zkušenosti řidiče. Samotné zpomalování vozidla na co nejkratší dráze vyžaduje značné zkušenosti. Všechny reakce musí být jemné, citlivé a harmonické. Prudký pohyb s volantem či ostré brzdění způsobí na kluzké vozovce nepřiměřené reakce vozidla.
Následky pak vidíme na silnicích v podobě smyků a nehod. V žádném případě nikdy nesmíme zablokovat kola či snažit se při brzdění vyhnout překážce. Provádíme vždy jen jeden úkon. Buď brzdíme, nebo se snažíme překážce vyhnout. Snažíme se držet vozidlo v přímém směru a zpomalovat. Na kluzkém povrchu je automobil v kritických situacích neovladatelný. Nešetrné přibrzdění v zatáčce okamžitě vyvolá smyk. Pokud není vozidlo vybavené systémem ABS, řidič mnoho možností nemá.
Každoroční překvapení
Každoroční překvapení prožívá nepřipravený řidič, který zapomíná na přírodní zákony, které s neoblomnou pravidelností u nás přinášejí střídání ročních dob. A tak z každoroční praxe víme, kolik z nás je překvapeno, že je v zimě zima. Přes každoročně opakovanou skutečnost, že zima dovede být nevypočitatelná. Ráno odjedeme po suché vozovce, za dvě hodiny mohou kola prokluzovat v bílé peřině. To za předpokladu, že jsme se ráno bez problémů dostali do vozu přes nezamrzlé zámky.
Proto je třeba co nejrychleji (sice pozdě, ale přece), nejlépe už dnes, zvednout víko zavazadlového prostoru a podívat se, které věci tam chybějí. Ti, kteří si říkají, že jsou zkušení, by již dávno měli mít obuté zimní pneumatiky. Samozřejmě, že s dostatečně hlubokým vzorkem. Odborníci se shodují na tom, že minimální hloubka zimního vzorku by měla být 4 mm. V případě nižší hodnoty totiž takové obutí ztrácí svoji účinnost. V žádném případě nepodléhejte vlastním úvahám, že s vozem budete jezdit pouze po městě, kde jsou vozovky většinou udržovány, a že na hory stejně nepojedete.
Připraveni musíme být i na kalamity, které mohou nastat i v nížinách. Ti předvídavější již budou mít ve vozidle připravenou sadu sněhových řetězů. Jsou výbavou, kterou může ve zvláště obtížném terénu přikázat i dopravní značka. Rozčilování a nadávání si ušetříte, když si montáž zkusíte nanečisto na "suchu".
Velmi málo času ztratíte kontrolou kapaliny v ostřikovači. Odjíždějte vždy s plnou nádobkou, jejíž náplň má dostatečnou koncentraci. Jestliže máte ještě ostřikovače světlometů či zadního skla, počítejte s její větší spotřebou. A přitom si také připomeneme, že v chladiči musíme mít náplň, která odolá nízkým venkovním teplotám, a ujistíme se, že i akumulátoru jsme věnovali dostatečnou péči. Vždyť ten s mrazem svádí ty nejzásadnější souboje.
V zimě nám přibudou do zavazadlového prostoru věci, které s sebou jinak nevozíme. Vykliďte proto zcela "nezbytné" pomůcky, které s sebou vozíte v létě na chalupu a nahraďte je několika nesmírně praktickými věcmi, které se vám nejméně až do jara vyplatí vozit s sebou.
Mezi prvními sem uložíme smetáček, pracovní rukavice a perfekcionisté i deku. Význam těchto věcí není třeba podrobně objasňovat, stejně jako u pomocných kabelů pro spuštění motoru. Každopádně musíme mít k dispozici stále nádobu s náhradní koncentrovanou kapalinou do ostřikovačů a sprej s přípravkem na odstranění ledu z povrchu čelního skla. Škrabku na čelní sklo si obstaráme novou v tom případě, že ta stará má polámanou hranu z minulé zimy.
Nakonec si necháme drobnost, kterou však za žádných okolností nikdy neuložíme uvnitř vozidla: sprej na zamrznuté zámky, který může pomoci i pro nastříkání na těsnění kapot a dveří před zamknutím vozu, když jsme zapomněli ta těsnění předem ošetřit glycerinem či jelením lojem. V příručním zavazadle na něj jistě najdeme kousek místa. Bez něho bychom totiž ostatní pomůcky pečlivě složené v autě ani nemohli použít.
Inforservis
|