ZIMNÍ PNEUMATIKY - výsledky testu A ČR 29.12.2006 07:36 - tisková zpráva
AUTOKLUB CR TESTOVAL ZIMNÍ PNEUMATIKY
VÝSLEDKY TESTU
Testování zimních pneumatik, pripravené Autoklubem CR v roce 2006, se uskutecnilo ve dvou etapách: v únoru – na snehu na zkušebních dráhách v Ulrichen (Švýcarsko) a v zárí – na mokrém a suchém povrchu na zkušebním polygonu u Hannoveru (Nemecko). Do testu byly zarazeny pneumatiky
firem, které jsou bežne zastoupeny na našem trhu: Barum Polaris 2, Continental Winter TS800, Debica Frigo 2, Kormoran Snowpro, Kleber Krisalp HP, Matador MP 58, Sava Eskimo S3, Pneu Vraník Winter MST, tedy celkem 8 znacek. Pokud jde o rozmer, byly zvoleny pneumatiky rozmeru 185/60 R14, tedy gumy používané na vozidlech jako je Škoda Fabia, Renault Clio, Opel Corsa aj.
Testování se uskutecnilo na vozech Škoda Fabia TDI 1,4. Tabulka je sestavena s tím, že jako základní etalon byla zvolena pneumatika domácí výroby
Barum Polaris 2 (její výsledky mají vždy hodnotu 100 %), a od ní se odvíjejí výsledky ostatních znacek.
Podle tabulky je možno si vybrat pneumatiky vhodné napr. pro oblasti s castým výskytem snehu na silnicích, anebo naopak pro ty cásti republiky, kde se po celou zimu jezdí po „cerných“ silnicích, tedy po komunikacích, které jsou udržovány bez snehové pokrývky.
Celkové výsledky testu: Jako první v poradí se umístily pneumatiky Continental, následovány pneumatikami Barum, prípadne i gumami od firmy Kleber; ty však byly horší na mokru a na suchu. Pak následovaly gumy Sava a Matador, zatímco až v další skupine skoncily pneu Debica a Kormoran. Úplne poslední byl protektor Vraník, který sice exceloval na snehu, ale na suchu, a zejména na mokru ostatním znackám proste nestacil.
Z dalších výsledku jsou zajímavé napr. brzdné dráhy. Jestliže na mokrém asfaltu testovací Fabia s pneumatikami Continental zabrzdila z 80 km/h na nulu na vzdálenosti 41,1 metru, pak s protektorem Pneu Vraník zastavila až po 54,5 metru. Tedy rozdíl víc než 13 metru, který v silnicním provozu muže být rozhodující. Naproti tomu na suchu, pokud jde o brzdení, zvítezil Kormoran pred Matadorem; výsledky suchého handlingu už tak povzbudivé nejsou.
Z výsledku testu i z praxe vyplývá, že jsou dve velice špatné a nebezpecné alternativy: používat v zimním období letní pneumatiky, anebo „obout“ zimními gumami jen jednu nápravu a na druhé nechat pneumatiky letní.
O protektorovaných (obnovených) pneumatikách se mezi odborníky vedou diskuse. Použití protektoru je sice znacným ekologickým prínosem a lákavá muže být i jejich cena, jenomže zákazník nepozná, co má puvodní plášt této gumy za sebou, jaké je jeho stárí atd. Také bývají rozdíly mezi hmotností jednotlivých kusu. Ovšem v každém prípade je v zimním období lepší mít na aute ctyri protektory než jezdit na letních pneumatikách nebo s kombinací zimních a letních gum. Protektorované pneumatiky si zrejme opatrí motoristé se staršími auty, kterí v zime jezdí jen príležitostne.
Pokud jde o nové pneumatiky, tam je možné vybírat na základe testu nebo zkušeností, a to s tím, že pro vozy lépe vybavené podvozkovými systémy, cili vetšinou dražší vozy, volím pneumatiky z tzv. prémiového segmentu, zatímco pro starší vozy budou vhodné i gumy z tzv. ekonomického segmentu.
D UVODY PRO POUŽÍVÁNÍ ZIMNÍCH PNEUMATIK
neexistují univerzální pneumatiky , které by v našich klimatických podmínkách byly vhodné pro celorocní provoz. Bud mají dobré jízdní vlastnosti pri vyšších teplotách (letní pneumatiky), anebo jsou vhodné pro provoz pri teplotách nižších (zimní pneumatiky). Rozhodující pro výmenu pneumatik jsou prumerné denní teploty + 10 °C, behounová smes zimních pneumatik je mekcí než u pneumatik letních. Díky ní mají zimní pneumatiky dobré vlastnosti i pri nižších teplotách, tzn. i v podmínkách, kdy behounová smes letních pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti. To znamená, že zimní pneumatiky jsou pri nižších venkovních teplotách výrazne bezpecnejší. Pritom vubec nemusí jít o jízdu po zasnežených vozovkách, zimní pneumatiky jsou bezpecnejší i na suchých vozovkách, tvar a usporádání dezénu a jednotlivých drážek zimních pneumatik jsou voleny tak, aby byly optimální práve pro zimní provoz. Zimní pneumatiky mají lepší záberové a samocistící vlastnosti, komfort jízdy se zimními pneumatikami je srovnatelný s jízdou na letních pneumatikách, vcetne nízké hlucnosti. Soucasné moderní zimní pneumatiky nemají nepríznivé vlastnosti drívejších zimních pneumatik, namontovat vcas zimní pneumatiky znamená vyšší bezpecnost a lepší ovladatelnost vozidla v zimních podmínkách a výrazné snížení rizika nehody.
P NEUMATIKY V PRÁVNÍCH PREDPISECH CR A V ZAHRANICNÍCH PREDPISECH
Právní predpisy CR ani predpisy zahranicní neukládají povinné používání zimních pneumatik, zimní pneumatiky jsou pouze doporucovány (o zimních pneumatikách se zminují rakouské predpisy v souvislosti s nejmenší dovolenou hloubkou dezénových drážek). Stanovena je minimální hloubka dezénových drážek.
Ceská republika
a) hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zárezu … min. 1,6 mm,
b) mopedy … min. 1 mm.
Rakousko
a) motorová vozidla s maximální konstrukcní rychlostí prevyšující 25 km/h (s výjimkou dvoukolových
nebo tríkolových vozidel, jejichž maximální konstrukcní rychlost neprevyšuje 45 km/h, nebo jsou
pohánena spalovacím motorem o objemu válcu neprevyšujícím 50 cm 3) … min. 1,6 mm,
b) prípojná vozidla, která smejí prekrocit rychlost 25 km/h … min. 1,6 mm,
c) motorová vozidla a prípojná vozidla o celkové hmotnosti prevyšující 3 500 kg … min. 2 mm,
d) dvoukolová nebo tríkolová vozidla uvedená v závorce pod písm. a) … min. 1 mm,
e) zimní pneumatiky diagonální … min. 5 mm,
f) zimní pneumatiky radiální … min. 4 mm.
Švýcarsko
a) hloubka dezénových drážek … min. 1,6 mm.
Nemecko
a) hloubka dezénových drážek … min. 1,6 mm,
b) jízdní kola s pomocným motorem … min. 1 mm,
c) motorová vozidla s dvema nebo tremi koly s maximální konstrukcní rychlostí neprevyšující 45 km/h s elektrickým pohonem nebo se spalovacím motorem o objemu válcu neprevyšujícím 50 cm 3 … min. 1 mm,
d) motorová vozidla s dvema nebo tremi koly s elektrickým pohonem o jmenovitém výkonu nepresahujícím 11 kW nebo se spalovacím motorem o jmenovitém výkonu nepresahujícím 11 kW a o objemu válcu vyšším než 50 cm 3, ale neprekracujícím 125 cm3 … min. 1 mm.
Autoklub ČR , Listopad 2006
Více na : www.autoklub.cz
|