www.car.cz
 

Ojetiny a rez. Korozní účinky se ještě zvyšují ve vytápěné garáži....
     4.1.2007 10:40 - tisková zpráva


Českým silnicím dominují ojetiny. Po absolutní liberalizaci dovozu po 1. červenci 2006 se jich nově registruje více než nových vozů. To je příčinou stálého zvyšování průměrného stáří osobních vozů, které se do konce září letošního roku zvýšilo na 13,8 roku.

Nejstaršími vozy uvedenými v registru ( s počtem nad 500 registrací) jsou AERO 30 (registrováno 645 ks, věk 69,52 roku), následují TATRA 57 (1 011 ks, 67,89 roku), ŠKODA  1101 (598 ks, 60,86 roku), ŠKODA 440 Spartak (2 081 ks, 49,42 roku), ŠKODA  1201 (508 ks, 48,23 roku), MOSKVIČ 407 (929 ks, 47,28 roku), WARTBURG 311 (1 386 ks, 45,67 roku). Ale ani průměr dalších zahraničních značek není nijak oslnivý. Tak značka FORD (celkem 271 327 ks v průměrném věku 11,69 roku), následuje značka RENAULT (236 850 ks, 11,00 roku) a dále pak OPEL (218 783 ks v průměrném věku 11,32 roku), další je značka PEUGEOT (208 658 ks, 11,07 roku) a na šestém místě značka VW (199 922 ks v průměrném stáří 11,41 roku).

A právě majitelé starých vozů bojují s korozí, která jejich miláčka doslova sžírá. Protikorozní ochrana a použití nerezivějících materiálů nebyly u dříve vyrobených automobilů tak rozsáhlé, jako je tomu u těch nejmodernějších. Přestože se korozi nedá zcela vyhnout, existují postupy, jak její příchod oddálit.

Pohyblivé díly pravidelně mažeme. Veškeré mechanizmy po vniknutí vody korodují a časem může dojít k úplnému zatuhnutí. K jejich rozhýbání poslouží penetrační oleje, běžně dostupné v prodejnách s autopříslušenstvím, i u čerpadel. Jsou účinné a moc nestojí. Rychle vzlínají a dostanou se i do nejmenších štěrbin. Ideálně se hodí pro údržbu lanovodů a zámků dveří.

Na korozi velmi náchylnou součástí bývá výfukové potrubí. Tady ovšem k ochraně moc možností nemáme, protože koroze zde působí hlavně zevnitř. Opravy jsou proto většinou neúčinné, a tak jej raději vyměníme. Antikorozní nátěr spodku vozu můžeme opravit, nebo pořídit nový.

Čeho si však člověk na autě všímá nejvíce? Karoserie! Puchýře rzi nejenže nevypadají dobře, ale časem dojde k úplnému prorezavění a je nutné díl náročně vyvařovat, nebo vyměnit za nový. Drobné opravy vybroušením a přelakováním pomohou jen krátkodobě, po čase se koroze objeví znovu. Značnou měrou k tomu přispívá zimní provoz, po němž se na autě objeví řada nových zrezivělých míst. Sůl, kterou se ošetřují silnice, je totiž značně agresivní. Korozní účinky se ještě zvyšují při parkování ve vytápěné garáži.

Tající sníh se solí zatéká do všech skulinek a pro kovové součásti auta se stává pohromou. Proto je v zimních měsících šetrnější parkovat "nasolené" auto venku, v chladu. Pokud se na autě vytvoří silná vrstva soli, určitě si najdeme čas a zajedeme s ním do myčky. V ideálním případě zvolíme program s navoskováním, jež odolnost vůči soli zvýší. Nic nezkazíme ani osušením. Voda, která se při mytí dostane do drobných trhlinek v laku, ten zmrzne, popraská, a rez tak má další cestu otevřenou.

 

 

Infoservis UAMK


 
 
Fotogalerie:   Ohlédnutí za sezonou 2006 - Radek Rochelt

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose